Hund som tar harar

aprilmaj

Trådstartare
Jag har precis fått höra talas om en hund som jagar och äter upp harar (på egen hand s a s).

Ägaren är medveten om det, men hänvisar till att det är "jakt" i hunden samt att även katter gör så; jagar och äter möss.

Inte kan väl det vara tillåtet? Vad gör man med sådan information? Meddelar polisen?

Sv: Hund som tar harar

Polisen eller markägaren, jag skulle gissa att markägaren/jaktlaget inte uppskattar att det springer lösa hundar i skogen utan uppsikt.
Och nej det är inte tillåtet.

Ägaren är medveten om det, men hänvisar till att det är "jakt" i hunden samt att även katter gör så; jagar och äter möss.

Men herregud, vilket praktpucko.
Hundar får inte jaga och döda vilt på egen hand.

Fram till 20 augusti får dessutom hundar inte vara lösa/störa vilt i skog och mark.

Den får inte springa lös och jaga hur som helst, men det är inte jättemycket du kan göra. Anmäl om du vill, men det händer förmodligen inte så mycket. Hur bor hunden - springer den på egen mark så att säga, eller släpper ägaren bara lös den i skogen? Tala med markägaren i så fall.

Jag har haft hundar som gärna tagit vilt, man får hålla uppsikt och ha "tummen i ögat" på dem - oavsett tid på året.

Hur bor hunden - springer den på egen mark så att säga, eller släpper ägaren bara lös den i skogen? Tala med markägaren i så fall.

Jag är inte säker, men jag tror att markerna som hunden springer i ägs av en häradsallmänning. Det innebär antagligen att hundägaren är delägare i skogen.

Det är skit samma - man ringer polisen och då ringer dom hundägarn och talar lite om vikten av att det inte upprepas.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 866
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
775
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31