hund som svalt en hel hotdog.

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 6 401

RIA

Trådstartare
ja, nu har min nakenhund lyckats svälja en hel hotdog.
fixar magen att ta hand om det själv eller ska man åka in? något man ska ha speciell koll på?
det har gått en stund nu och han verkar må som vanligt.

jag fattar inte heller hur han lyckades, då han inte är speciellt stor men han var väl hungrig...

tänkte att jag kunde höra mig för här för någon annan har väl säkert varit med om liknande.

Sv: hund som svalt en hel hotdog.

Ingen fara på taket. Du lär dock ha en hund som är lite dålig i magen imorgon om han inte är van att få sådant. :)

tack för era svar!

då låter jag det vara som det eftersom han verkar helt okej.

jag kan ju hoppas han har lite ont magen så han inte gör om det. det sa bara slurk så var hela korven borta! det kändes som att se en orm svälja en hel kanin.

Min erfarenhet säger att hunden tyvärr inte lär av sina misstag när det kommer till mat. Man kan ju tycka att de ska få negativa vibbar om de kräks efter att ha ätit stora mängder av något men nej, vår tös är alltid lika sugen. ;)

Min med, han är så sugen på mat att han till och med vill äta upp den mat han jsut spytt upp :crazy:

Min första tanke när jag såg rubriken var "och vad är problemet?" sedan såg jag att det var en modell mindre hund och tänkte "den är nog mätt resten av kvällen" :D

Men nä lite dålig i magen på sin höjd. Nu har jag en stor hund men om det är någon tröst så satte han i sig 1kg gatukökskorv som jag skulle frysa in. Jag använder en halv korv, skivad i små bitar på ett normalt träningspass så han är inte van vid några större mängder. Kan ju tillägga att han vare sig skämdes eller blev dålig. :devil:

säger som alla andra...lite dålig i magen o mätt blir den säkert :)

min hund åt upp en STOR (typ halv långpanna) köttfärspaj för nån vecka sen..
Pajen stod på köksbänken på avsvalning, jag åkte till jobbet och sambon sov. när han vaknade ringde han mig och frågade om jag redan fryst in pajen. Det enda som fanns kvar var formen...
Hunden var lite tjock, mätt och trött den dagen.. men annars hände ingenting, inte ens dålig i magen blev hon :devil:

Var hund drog i sig en sex kilos kalkon som satt pa banken for tining en gang for langesedan. Det var en del brak familjemedlemmarna emellan om vart fageln tagit vagen da enbart en tom skal stod pa golvet. Det fanns ingenting kvar overhuvudtaget.
Hon har dessutom tryckt i sig en hel grisskalle efter en pig roast hos nagra vanner. Det tog dock ett par timmar...
Dalig blir hon bara om hon fatt i sig for mkt muffinspapper (makens brorsdottrar bor ses som mest skyldiga pa den fronten) dem kommer ut lika kvickt som dem akte in, ovsett vilken ande...
Forovrigt ater hon stora mangder gras varje dag utan att blinka. Hon betar tillsammans med hastarna och ater verkligen gras.
(Labrador / Pitbull korsning med mkt stor aptit)

Min chihuahua har käkat upp två marinerade älgfilebitar (ca 150g st) en gång... Jag trodde han skulle dö, alternativt vara rejält dålig i magen, det hände ingenting. Men förstår fortfarande inte hur den lilla hunden lyckades pressa i sig så mkt kött.

Vår grannes Jack Russel tryckte i sig 5 munkar ! När hon var på väg att sluka den sjätte blev hon påkommen med munken i munnen. Jag kommer aldrig att glömma den skyldiga blicken ! I vilket fall så märktes det inte ens på henne

Även tjivavvor är ättlingar till vargar. Vargar jagar inte varje dag och äter inte varje dag. Snarare jagar en dag, äter en dag och vilar en dag ...

Vargar eller ej ;) att en liten 2 kg's hund äter 300 g kött motsvarar ju att en 30 kg's hund äter 4,5 kg kött och det ÄR mycket!

Sedan har MYCKET hänt från varg till chihuahua!

/Swat

*KL*

Min första RR (RIP) snodde det mesta. En gång snodde hon och satte i sig 1 kg Milda margarin som stod på diskbänken för att bli mjukt. Hon blev knappt risig i kistan. Andra "saker" hon snodde var bl.a en hel köttgryta och en falukorvsring.

Min hund har ätit 4 kg torrfoder en gång. Det svällde naturligtvis i magen och han kräktes upp det, och sedan försökte han äta upp det en gång till... Men då var jag hemma och kunde stoppa honom. Och folk tycker jag gör fel som låser in min hund när jag är borta...

KL

Ja kära nån vad hundarna har satt i sig genom åren... :crazy: Så länge det är smältbart bekymrar det mig inte. Stora mängder torrfoder har hänt några gånger och har alltid gått bra men visst har man oroat sig varje gång med tanke på att fodret sväller rejält i magen...

Bland de värre sakerna som svalts var nog i somras då ungtiken satte i sig en bit kassler + hela nätet! :crazy: Kasslerbiten vet jag inte om det var just hon som åt, den var inte så stor men hade varit nästan 2 kg, ett rejält nät alltså... eftersom alla hundarna var i köket då kasslern stals från bänken fanns det ju ingenting att göra, har alltid sparris hemma men inte så det räcker till allihop på en gång... åka till veterinären för preventiv vård av alla hundarna funkar liksom inte heller... tack och lov gick det bra, nätet kom ut prydligt ihoptvinnat inbakad i en korv några dagar senare!

Den här tjuvfians mor har också satt i sig ett och annat, bland annat en hel tub antibiotikasalva inkl. större delen av plasttuben! Inte ens dålig i magen...

Det enda som orsakat problem hittills har varit en persikokärna som hunden ifråga måste ha hittat ute under någon promenad för det hade inte funnits några persikor hemma. Han blev rejält dålig, kräktes upp allt och hade ingen avföring på flera dagar. Fick ligga inne med dropp och kontraströntgades där de konstaterade att det inte fanns något blockage. Kärnan skets sedan ut vid hämtningen på en gräsplätt vid djursjukhusets parkering...

Om en 2 kg hund äter en 50 gr korv tror jag inte blir några problem. Är det för mycket i magen bruka det komma upp samma väg som det tog sig in :)

När min jackrussel var yngre så åt hon ALLT när vi var borta.
Vi hade en alladin ask & hjärntabletter(oöppnade) i lådan & (tabletterna låg i såna där plast som man trycker ut) i Vinkylen som var STÄNGD.
När jag kom hem så var alladin asken tom & 47 av 50 hjärntabletter var borta.
Ringde direkt till vet som tyckte jag skulle avvakta om hundens allmäntillstånd.
Hunden spydde endel senare på kvällen men sen var hon som vanlogt igen.

Nu tar hon inget utan tillstånd. & sover när jag lämnar huset. Peppar Peppar.

*kl*

Det värsta jag varit med om var nog en 5mån goldenvalp på tio kg (?) som lyckades klättra upp i krubban i hästboxen vid obevakat tillfälle (vad kunde väl hända trodde jag...) och smällde i sig ett par kilo uppblött betfor.

Jag lovar, hundkräket sket som en elefant i två dagar!

Sen är det vardagsmat att någon viss golden bryter sig in i t.ex. nyligen påfylld tunna med kattmat och det går då lätt åt 4-5kg åt gången. Sist Loka gjorde det vaggade hon fram och såg ut att vara högdräktig med 14 valpar, magen stod ut så det var groteskt!!

Men, några fjärtar senare krömp magen och hunden var ju nöjd hela tiden... :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Jeps
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 399
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka