hund som slutat äta frukost..

S

soffiz

Jag behöver lite hjälp...
Min hund vägrar äta frukost å e tveksam till middagen...
Någon som har några förslag på varför?
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Vissa hundar äter ju bara en gång /dag.
Men prova att ge ute, kasta ut fodret på gräsmattan så hunden får söka efter sin mat.
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Min hund äter aldrig på morgonen... Sent på kvällen däremot kan han dra i sig en hel skål.:confused:
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Ont i halsen?
Får den nog med motion så att den verkligen är hungrig?
Hull? Den kanske inte behöver så mycket mat.

Prova att fodra bara ett mål/dag.
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Svårt och säga varför, min äldsta tik äter nästan uteslutande om nätterna. Har hört att en del hundar inte vill äta om dagarna. Kanske är det?
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Min tik har i perioder i sitt liv gått utan att äta på tre dygn. För att sen kontra med att just nu kunna äta hela tiden. Åker vi till mamma eller pojkvännen blir hon genast lite svårare med maten igen... :confused:

Har funderat på om hon har ont i magen eller tänderna eller om maten smakar fel, men med tanke på att hon äter som en häst hemma hos mig så är det ju nåt annat.




Testa att ge din hund mat en gång om dagen. Testa att låta det ligga framme (om det inte kan bli dåligt av det), testa att ta bort efter en timme. Men gör det konsekvent i så fall, så att hunden lär sig.
Och kolla om fodret luktar konstigt eller om hunden har mycket tandsten.
Testa att byta foder?
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Om den äter massa andra goda saker men inte sin hundmat så kan du med all säkerhet utesluta fysiska fel. Då finns det massor av orsaker som man får klura ut. Bl.a Löp på gång(om det är en tik) Löptikar i omgivningen(om det är en hane) Könsmognad(om åldern passar in) oaptitligt foder, varför äta hundmat när det finns godare saker att äta, kanske förknippar maten med nåt obehagligt som hänt just när den äter. En tik jag hade förknippade "hopp över hinder" och "inkallning från sittande" med smärta efter den blivit frisk för det gjorde ju ont då hon verkligen hade ont. Detta är orsaker som jag kan komma på om fysiskt fel är uteslutet. Fler orsaker kan nog andra här på buke komma på.

Hälsn. Carina (med 2 tikar och 1 hane beardisar)
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Svar till alla:

Jag har precis höjt matdosen så det kanske är därför?
Hmm... kanske ska sänka igen så får vi se
ska göra som så att när det serveras mat så äter man, annars försvinner maten...
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

kan en kastrerad tik oxå bete sig i humör och så som en tik som ska till att löpa?
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

Mjo, det kan den nog. De har ju känslor kvar. Som deppighet, saknad o sånt.

Men testa att minska mängden + bestämda tider och se om det kan vara nåt annat som stör... (Fel skål, fel plats, för torrt, för blött o s v.)
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

ska testa å återkommer med resultat =)
 
Sv: hund som slutat äta frukost..

hon vill inte ha någon kvällsmat heller... får se om hon äter imorgon =S
 

Liknande trådar

Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
895
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 951
Senast: Tilly_85
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp