Hund som luktar? Fodret?

eldione

Trådstartare
Vår hund har börjat lukta ganska illa.
Det beror inte på tandsten eller att hon är smutsig.
Jag tror det kan ha att göra med den nya hundmaten, hon får Royal Canin, vuxenmat light för små hundar. Tidigare har hon alltid fått Doggyfoder och liknande. Hon är ganska kräsen med mat men RC äter hon gärna. Hon har blivit invand vid det nya fodret succesivt. Jag tror inte det är gaser.

Tror ni det är fodret? Tror ni det hjälper om man ger hälften RC och hälften Doggy?
Om ni inte tror att det är fodret, vad kan det vara då?

Sv: Hund som luktar? Fodret?

Min lille luktade väldigt illa när han var yngre. Åt/äter royal canin. Luktade mer runt huvudet på honom och när jag sa det till veterinären sedan så kollade hon öronen på honom och han hade en liten öroninfektion.
Men alltså det luktade pyton runt hela hunden.

Fick lite örondropp och efter ett par dagar var det borta!
Så prova ta en tops i örat på hunden och se om du får med ut något klegg som luktar apa!
Det visste jag inte eftersom jag trodde jag hade gjort rent öronen men
Vet. berättade för mig att man kan köra in toppsen ganska långt för hundars inneröron är vinklade typ 90 grader (?? minns inte riktigt) så man förstör inget i öronen. Dock kan hunden tycka det är lite obehagligt och i vilket fall ska man ju äändå vara försiktig..

Senast ändrad:

Jag har precis bytt foder från färskfoder till RC light för stora hundar och jag reagerade häromdagen att Winston luktade annorlunda. Han luktar lite sådär halväckligt. Jag är ganska säker på att det är fodret för han är frisk i övrigt. Jag avvaktar ett tag och luktar han inte bättre när säcken börjar tryta så kanske jag ska kolla på andra alternativ.

analsäckarna sitter ju knappast i svalget ;)

kan som sagt bero på en halsinfektion tonsillit eller likanande, kan även komma från magen.

Det stod väl inte att det luktade från svalget, bara att hunden luktade illa.....

ja antog att de var från svalget när ja läst tråden....har hunden problem med analsäckarna så brukar man ju inte börja fundera på att byta foder.

kolla i munnen på honom. kom på nyss att jag såg på "veterinärerna" på teve för läängesen och dom fick in en hund som luktade pyton. Den hade en gammal pinne fastkilad i gommen som ägarna inte märkt och hunden hade ju ätit och druckit som vanligt i flera dagar. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 523
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
13 837
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA