Hund som kräks i princip dagligen

muppia

Trådstartare
Det var längesen jag hängde här. Men nu behöver jag input från er, har ni inga idéer så ringer jag veterinären eftersom detta inte är ett akut problem.

Har börjat tröttna på att hunden ständigt kräks dagligen. Han kräks framförallt upp en gul gegga. Det är inte heller bra för tänderna att han håller på och kräks. Det har varit från och till men har blivit mer på sistone.

Han får en korv VoH på kvällen (500 g till ca 24-25 kg). Han kräks ofta under mitt på dagen. Är det på grund av hunger med tanke på att magen är tom, bör jag dela upp till två måltider om dagen? Det avhjälps dock inte alltid med att jag tränar honom och ger honom lite godis i form av leversnittar eller dylikt.

Alternativ två blir till att försöka lära honom tycka om torrfoder så han står sig längre?

Han får fri tillgång till diverse tuggben men visar inte ett alltför stort intresse för dem dock.

Hans andedräkt är inte alltid den bästa, men jag försöker hålla igen efter tandsten och skrapa regelbundet men det kan ju komma inifrån magen också.

Han är annars i fin form. Pigg och glad. Möjligen behöver han ett bad men det vågar jag inte nu när kylan är bitande. ;)

Hoppas några har idéer...

Sv: Hund som kräks i princip dagligen

När kräks han? Hundar med känslig mage/magkatarr och liknande kan ju kräkas galla när det går för långt mellan måltiderna. Prova att fördela den där korven VoH på fler tillfällen, gärna 3, och se om det blir någon skillnad!

Glömde tillägga:

Han får VoH med ris eftersom han är lite tjock (har gått ned i lagom takt när jag tog tag i det). Och jag tänkte att lite ris kunde utgöra lite bukfylla.

Han kräks som sagt under dagen. Ibland när jag kommer hem till lunch. Ibland under eftermiddagen.

Han har inte haft några problem tidigare. Hans avföring är lagom små och hårda utan att vara för hård.

Låter som om hunden kräks pga tom mage. Det gör våra också så deras huvudsakliga fodergiva är uppdelad på två givor, en frukost och en kväll. Sedan har det bara blivit att de får några kulor i skålarna när vi har gått sista rundan för kvällen.

Våra får en blandning av Nordic SP+ och torrfoder. Fungerar väldigt bra.

Låter som att han spyr galla på tom mage. Testa att dela upp maten i två (eller tre) mål.

Kött är oerhört lättsmält för hundar, om han kräks galla så betyder det att han är hungrig. Ge mat 2 grr per dag eller oftare. Sjäkv ger jag mat morgon och efter jobbet.

Tack bägge, har läst mer om det. Funderar på om jag skall byta till torrfoder eller om jag ska låta honom fortsätta på VoH?

Torrfoder stannar ju i magen lite längre än VoH om man säger så. Jag slipper som sagt gärna hålla på med att bukfylla hit och dit. Han bör inte få mer mat än det han får idag.

Han äter bra på VoH, vet inte riktigt hur han skulle äta på torrfoder. Tittar lite på Taste of the Wild, Ziwi of Peak är i det dyraste laget tycker jag även om det är helt spannmålsfritt.
Har i ett tag funderat på att gå över till torrfoder bara för att gagna hans tänder lite. Jag vill ju de håller lika länge som han själv.

jag tycker inte att du ska byta foder. Det är bara att du delar upp portionen på fler mål per dag. Mina kräks också efter 12 slaget om dom bara får ett mål/dag. Jag har gjort så att jag delar upp 500g på 2 portioner och problemet är helt borta nu.

Det är ingen nackdel att det är så hög smältbarhet på VoH, det blir mycket mindre belastning på alla hundens inre organ. Man vill ju eftersträva ett så naturligt foder man kan som hundägare, då tycker jag att böket med 2 mål per dag väger upp allt man får tillbaka.

Jag hade förutom voh gett råa köttiga ben, typ kycklingvingar , revben ect då har magen att jobba med utan att du behöver använda dig utav bukfylla

Ge mat oftare. Jag hade inte bytt till torrfoder, utan fortsatt med färskfoder eller barf. Ge mat som tar länge att äta och smälta, och ge oftare. 3 gånger om dagen ifall det behövs. Min hunds mamma har just utretts p.g.a. samma besvär, och också min hade såna besvär medan hon åt torrfoder.

Jag skulle ge mat oftare. Har själv en hund med känslig mage, hon får mat 4 gånger om dagen. Två större mål (morgon och eftermiddag) och två mindre (lunch och precis innan vi lägger oss). Fungerar inte alls annars.

Vilka ben rekommenderar ni att man har i fodret och hur stora ska de vara? Märgben får han ibland men han roar sig inte med dem när han fått tag på allt märg.

Råa kycklinghalsar, vingar och lår. Gärna frusna. Det brukar jag ge min hund som mellanmål just för magen.

Var får du tag på dem? Är det inte en risk att han går upp i vikt om jag ger honom det där dagligen? Om jag inte ändrar hans motionsmängd förstås. Han får en korv nu, känns bökigt att hålla på o skala av etc för att det ska räcka till. Dessutom har jag ingen matvåg. Och kan inte heller skaffa (har ätstörningsproblematik så jag får inte hålla på o börja väga min mat igen, min våg gick sönder och jag har inte skaffat en ny sedan dess.)

Men dra ner lite på maten. Man kan göra färdiga portioner av maten och frysa ner, om man tycker det är bökigt att hålla på och skala korvar varje dag.

Sånt finns att köpa på djuraffärer eller liknande.

Han har färdiga portioner mat som det är idag. Det är det som blir bökigt om jag ska ge honom mer nu, då måste jag ju väga upp allt så han får rätt mängd mat i förhållande till benen han får. Det är det jag ställer mig frågande till.

Det är väl bara att ge mindre av det andra? Är hunden tjock så måste du öka motionen och dra ner på maten. Ge 100g per gång om du har möjlighet. Dvs dela en korv i ca 4 skivor när den är halvtinad, förvara dom i kylen. Jag förvarar mat för 2 dagar i min kyl. Dvs 2 korvar och köttdelar (har två schäfrar som äter 500g var/dag av VoH kombinerat med BARF).
När jag ger ätbara ben så ger jag mindre av den andra maten. Finns att köpa på många djuraffärer som säljer färskfoder. Annars kan du be din affär beställa in. Både VoH och bravo är återförsäljare av ätbara ben.

Tack bägge, har läst mer om det. Funderar på om jag skall byta till torrfoder eller om jag ska låta honom fortsätta på VoH?

Torrfoder stannar ju i magen lite längre än VoH om man säger så. Jag slipper som sagt gärna hålla på med att bukfylla hit och dit. Han bör inte få mer mat än det han får idag.

Min hund är som absolut mättast och gladast när hon äter färskfoder. Dock fungerar inte VoH för oss. Jag ger istället Bravo special med vom (som är deras "tjockisfoder). Billigare än VoH, smidigare förpackning och tja, jag är otroligt nöjd.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 336
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa Mina föräldrars hund har nu kräkts rätt stora mängder magsaft vid olika tillfällen de senaste två dagarna. Så vitt vi sett har han inte...
Svar
6
· Visningar
4 492
S
  • Låst
Övr. Hund Besökte veterinären igår med min tre-åriga schäferhane för vacc samt kolla orsaker till en fasansfull andedräkt som kommer o går...
Svar
4
· Visningar
4 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix