Hund som kliar sig

__sofia__

Trådstartare
För snart en vecka sedan började min hund plötsligt klia sig väldigt mycket. Kliandet är inte centrerat till någon särskild del av kroppen utan hon kliar sig överallt.

Jag tänkte först att det var loppor eller något liknande och skrev upp loppmedel (typ Frontline) på min inköpslista till nästa gång jag var inne i stan för att handla, vilket dock inte har blivit av än. Saken är den att varken jag eller någon annan lyckas se några små kryp på henne, vilket vi har gjort tidigare på katter och hundar som har haft loppor. Jag har inte heller själv fått några bett, trots att hon sover i sängen med mig, ligger bredvid mig på soffan etc.

Kan det ändå vara loppor/löss/något liknande?

För snart en vecka sedan började min hund plötsligt klia sig väldigt mycket. Kliandet är inte centrerat till någon särskild del av kroppen utan hon kliar sig överallt.

Jag tänkte först att det var loppor eller något liknande och skrev upp loppmedel (typ Frontline) på min inköpslista till nästa gång jag var inne i stan för att handla, vilket dock inte har blivit av än. Saken är den att varken jag eller någon annan lyckas se några små kryp på henne, vilket vi har gjort tidigare på katter och hundar som har haft loppor. Jag har inte heller själv fått några bett, trots att hon sover i sängen med mig, ligger bredvid mig på soffan etc.

Kan det ändå vara loppor/löss/något liknande?
Min Dvärgschnauzer fick akut kraftig klåda i somras. Vi hittade ingenting i hans päls heller men skulle ändå ge Bravecto så jag snabbade på med att få hem det och ge honom. Redan dagen därpå upphörde klådan. Efter ytterligare några dagar började vi hitta döda, fastkloade små.....troligtvis en form av loppa. De satt hårt fast i huden trots att de var döda och fick dras loss. De satt främst i hans hud under skägget, bak vid svansen och på benen.

Så det kan vara en parasit även om du inte ser den i nuläget.
Alla parasiter går inte på människor. Är det skabb hjälper inget receptfritt.

Okej, så då kan det vara en parasit ändå. Har beställt medel nu som borde komma imorgon, så får testa ge henne det och se om det blir bättre :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 071
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 368
Senast: Sel
·
Äldre Jag vet inte om den här tråden hör hemma här eller på hund, men det fick bli här. För ett par veckor sedan upptäckte jag små bett på...
2
Svar
32
· Visningar
3 315
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 474
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar