Hund som inte vill äta samma mat efter ett tag

__sofia__

Trådstartare
Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå flera månader (4-6?) som hon glatt åt sin mat, men sedan började hon långsamt tycka maten var mindre intressant - samtidigt som hon då tyckte jättemycket om annat torrfoder. Bytte jag till ett torrfoder som hon tyckte var jättegott åt hon det några månader, innan hon började tycka det var tråkigt och började sluta äta. I slutet av hösten var det nere på att hon ville ha ett foder kanske en månad, innan hon slutade vilja äta det.

Sedan januari-februari har hon ätit färskfoder på heltid (utöver en månad i våras när hon gick på antibiotika och fick burkmat istället, på veterinärens inrådan), och till en början älskade hon det, men den senaste tiden har hon blivit mindre entusiastisk. Igårkväll åt hon inte alls maten, och nu på morgonen idag åt hon delar av det ytterst skeptiskt innan hon lämnade resten. Jag gick och hämtade någon hand torrfoder, och hon kastade sig över det och slukade det som om det var det godaste hon någonsin ätit. Jag har inte märkt att hon varit konstig i magen något de senaste månaderna.

Vad kan det här vara? Vad kan jag göra?

Det är en tik som precis löpt för tredje gången, är det kopplat till löp? Senaste gången hon löpte var slutet på hösten förra året, omkring när jag minns att hon inte ville äta samma foder särskilt länge.
 
Om det varit min hund och om den är frisk hade jag inte krusat. Jag hade tagit bort maten och erbjudit den nästa gång det var matdags. Håller det i sig kanske man får blanda i något smaskigt.
Jag hade kanske ett extremfall. Ibland åt han 2 ggr/dag, ibland 1g/dag och då och då varannan dag. Det bara var så. Han var fullt frisk och orkade och ville hålla igång med bruksarbete.
 
Om det varit min hund och om den är frisk hade jag inte krusat. Jag hade tagit bort maten och erbjudit den nästa gång det var matdags. Håller det i sig kanske man får blanda i något smaskigt.
Jag hade kanske ett extremfall. Ibland åt han 2 ggr/dag, ibland 1g/dag och då och då varannan dag. Det bara var så. Han var fullt frisk och orkade och ville hålla igång med bruksarbete.
Jag har tidigare testat, men det har inte gett med sig. Jag har aldrig varit med om att hon, efter att hon slutat vilja äta en typ av mat, blivit intresserad av den maten igen utan ett uppehåll mellan.
 
Jag kan inte ha mat framme hela dagen, utan äter hon inte det vid måltiden måste jag plocka bort den. Annars skulle hon stå halva dagen och vakta maten från de andra hundarna, även om hon inte själv skulle vilja äta den.
 
Varför inte helt enkelt variera maten, om det nu fungerar bra? Nu när du ger färskfoder, köp hem olika sorter och variera istället för att bara köra på med en sort hela tiden.

Det kan absolut vara kopplat till löp. Vet du om någon nära släkting är likadan?
 
Vår äldsta gråhund är lika dan, vi har plockat bort maten men när hon går flera dagar utan att äta men samtidigt ska jaga hårt så funkar det inte att hon inte äter.

Varierar med torrfoder och färskfoder, torrfoder med stora bitar går helt bort. Blandar ibland i mjukmat men det är samma där, får hon det för ofta så äter hon inte det heller.

Märker att det hänger ihop med löpen och skendräktighet, likaså att om hon går för länge med tom mage så blir det svårare för henne att äta. Tycker ändå det funkar bra nu och vi kommer fortsätta med variationen så länge det funkar.
 
Jag varierar maten för min, snart 2 år, hanhund.

Han har sitt torrfoder men jag kör olika "toppings" på det.
Allt från tonfisk på burk till hund-burkmat, till äggula, till osaltad ox eller kyckling stock, till matrester, till frukt och grönsaker rått eller kokt osv...
Någon gång i veckan byter vi ut middagen till ett färskfryst beef brisket bone istället.

om hunden tål det såklart
 
Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå flera månader (4-6?) som hon glatt åt sin mat, men sedan började hon långsamt tycka maten var mindre intressant - samtidigt som hon då tyckte jättemycket om annat torrfoder. Bytte jag till ett torrfoder som hon tyckte var jättegott åt hon det några månader, innan hon började tycka det var tråkigt och började sluta äta. I slutet av hösten var det nere på att hon ville ha ett foder kanske en månad, innan hon slutade vilja äta det.

Sedan januari-februari har hon ätit färskfoder på heltid (utöver en månad i våras när hon gick på antibiotika och fick burkmat istället, på veterinärens inrådan), och till en början älskade hon det, men den senaste tiden har hon blivit mindre entusiastisk. Igårkväll åt hon inte alls maten, och nu på morgonen idag åt hon delar av det ytterst skeptiskt innan hon lämnade resten. Jag gick och hämtade någon hand torrfoder, och hon kastade sig över det och slukade det som om det var det godaste hon någonsin ätit. Jag har inte märkt att hon varit konstig i magen något de senaste månaderna.

Vad kan det här vara? Vad kan jag göra?

Det är en tik som precis löpt för tredje gången, är det kopplat till löp? Senaste gången hon löpte var slutet på hösten förra året, omkring när jag minns att hon inte ville äta samma foder särskilt länge.
Jag tänker att man kan prova att låta en kräsen hund bli hungrig och bara utfodra en gång om dagen, men börjar de spy galla och ha sig så är det ju bara att variera maten. Men informera uppfödaren! Onormalt dålig aptit verkar vara ärftligt och är förhoppningsvis något man tar hänsyn till i sin avel.
 
Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå flera månader (4-6?) som hon glatt åt sin mat, men sedan började hon långsamt tycka maten var mindre intressant - samtidigt som hon då tyckte jättemycket om annat torrfoder. Bytte jag till ett torrfoder som hon tyckte var jättegott åt hon det några månader, innan hon började tycka det var tråkigt och började sluta äta. I slutet av hösten var det nere på att hon ville ha ett foder kanske en månad, innan hon slutade vilja äta det.

Sedan januari-februari har hon ätit färskfoder på heltid (utöver en månad i våras när hon gick på antibiotika och fick burkmat istället, på veterinärens inrådan), och till en början älskade hon det, men den senaste tiden har hon blivit mindre entusiastisk. Igårkväll åt hon inte alls maten, och nu på morgonen idag åt hon delar av det ytterst skeptiskt innan hon lämnade resten. Jag gick och hämtade någon hand torrfoder, och hon kastade sig över det och slukade det som om det var det godaste hon någonsin ätit. Jag har inte märkt att hon varit konstig i magen något de senaste månaderna.

Vad kan det här vara? Vad kan jag göra?

Det är en tik som precis löpt för tredje gången, är det kopplat till löp? Senaste gången hon löpte var slutet på hösten förra året, omkring när jag minns att hon inte ville äta samma foder särskilt länge.
Jag har samma problem med min vovve, jag gör som du kastar ut torrfodret som godis under dagen (måttar så jag vet hur mycket) han får även burkmat och färskfoder… tröttnar lätt men tips är att prova strö lite forti flora på maten, det funkade i början för mig man behöver inte ta hela påsen bara så de känner doften. Nu kan det gå ibland men i början älskade han det!
 
Jag tänker att man kan prova att låta en kräsen hund bli hungrig och bara utfodra en gång om dagen, men börjar de spy galla och ha sig så är det ju bara att variera maten. Men informera uppfödaren! Onormalt dålig aptit verkar vara ärftligt och är förhoppningsvis något man tar hänsyn till i sin avel.
Jag skulle inte säga att hon är kräsen på det normala sättet, det är just maten hon ätit den senaste tiden som hon efter ett tag inte vill äta. Jag har aldrig varit med om att hon inte tyckt om ett foder första veckan hon ätit det, eller inte velat ha något hundgodis etc. Dvs hon äter allt, men inte just det fodret hon ätit ett tag.

Och det var ju inte så att hon inte var hungrig imorse - hon verkligen slukade torrfodret hon fick.
 
Jag testade någon gång i slutet av hösten att lägga något gott på torrfodret vid varje måltid/blanda det med något (ägg, filmjölk, burkmat etc.), men med samma torrfoder i grunden, och hon åt det några dagar men sedan blev hon mer ointresserad igen (det var när hon åt som sämst, innan jag valde att byta till färskfoder)
 
En idé är att starta Michelin krogar för hundar. De kunde då belönas med ben 🍖 i stället för stjärnor ⭐
 
Det låter som ett huskybeteende. Nu har jag maten alltid på golvet och fri tillgång, men han äter verkligen när han vill vilket märks att det ibland kan gå någon dag utan att han rör skålen för att sedan sluka den. Han äter glatt godis och mina matrester däremellan. Men just hungern är kanske inte så "daglig" som hos en del andra raser, hos honom. För hans del tror jag det fungerar bäst med att inte byta ut fodret och att ha det framme alltid istället, han äter närhelst på dygnet han kommer på att han är hungrig, tex mitt i natten också. Ibland kan även lite av mina matrester eller en hundgodis få honom att komma på att han är hungrig och han går och äter lite. Jag byter heller inte foder av den orsaken, kan byta av andra orsaker, men inte för att han äter mindre. Han får annat foder i sina aktivitetsleksaker tex.

Skulle det verkligen inte gå att ha det nere och lära henne att inte vakta?
 
Det låter som ett huskybeteende. Nu har jag maten alltid på golvet och fri tillgång, men han äter verkligen när han vill vilket märks att det ibland kan gå någon dag utan att han rör skålen för att sedan sluka den. Han äter glatt godis och mina matrester däremellan. Men just hungern är kanske inte så "daglig" som hos en del andra raser, hos honom. För hans del tror jag det fungerar bäst med att inte byta ut fodret och att ha det framme alltid istället, han äter närhelst på dygnet han kommer på att han är hungrig, tex mitt i natten också. Ibland kan även lite av mina matrester eller en hundgodis få honom att komma på att han är hungrig och han går och äter lite. Jag byter heller inte foder av den orsaken, kan byta av andra orsaker, men inte för att han äter mindre. Han får annat foder i sina aktivitetsleksaker tex.

Skulle det verkligen inte gå att ha det nere och lära henne att inte vakta?
När hon äter fodret bra, dvs i det här fallet januari till juli, har det aldrig hänt att hon inte ätit upp maten direkt alla måltider. Men sedan slutet av juli nu så har hon inte slukat det längre (dvs tar några sekunder innan hon äter, och ätit mer skeptiskt), och sedan nu igår åt hon inte upp det alls och hade nog inte ätit något av färskfodret imorse om jag inte bett henne. Det har varit liknande tidigare - dvs ätit bra utan problem en period, tills intresset verkat sina och sedan inte kommer igen. Medan intresset för annan mat fortfarande finns kvar då, och skulle jag bytt till ett annat foder skulle hon ätit det glatt alla måltider.

Skulle jag ha maten nere och hon inte skulle vaktat det skulle det inte funnits kvar många minuter, eftersom de andra hundarna skulle ätit upp det direkt (eller i alla fall så fort jag vänt ryggen till dem/inte har uppsikt över matskålen).
 
Om hon mår bra och magen är okej med att variera foder så hade jag lätt gjort det. Tycker det verkar fruktansvärt tråkigt att äta samma sak hela tiden och inte ens byta proteinkälla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 592
Hundhälsa Hej! Vi ger vår dvärgpudel valp på 8 månader råfoder: mush vaisto puppy samt lite torrfoder. (Den är han inte så jätte intresserad av...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 497
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp