Hund som har börjat yla i hundgården

AgentCarter

Trådstartare
Min dvschnauser har sedan i förrgår börjat yla i hundgården, innan skällde han och hoppade mot stängslet när någon kom men låg annars snällt i sin koja, försökte få upp burken med mat och liknande.

Men nu har han då börjat yla, jag har sett det en gång själv (då gick jag och sa till honom så var det inget mer) men eftersom han oftast bara sitter där när jag jobbar har jag svårt att hålla koll.
Igår så skulle han ha ylat hela kvällen tills min sambo fick ta in honom (dock var det rådjur i trädgården när jag kom hem en stund senare)
Idag har han också ylat precis konstant, tills jag kom hem.

Vet inte om det är hundpensionatet som har dragit igång honom (bor inom höravstånd från ett), när jag såg honom stod han i hörnet mot det.

Men hur ska vi lösa detta? Jag jobbar veckan ut så han behöver vara där högst fem dagar till under längre stunder.
Anledningen till att han är ute är bristfällig rumsrenhet som jag inte tycker min sambo ska behöva ha hand om (inte så illa men han är svår och läsa)

Ge ben? Han har som sagt en godisburk, men han verkar ha gett upp med den...

(och han stör folk)

Sv: Hund som har börjat yla i hundgården

Det går inte att ha honom inne men i tex ett rum? Alltså begränsa hans utrymme inne och göra det lättare för maken att ha koll när han behöver gå ut?

Löptik i området eller på hundpensionatet? I så fall är det tillfälligt. Fast på hundpensionatet kan det ju finnas löptikar när som helst förståss.

Hur ser hundgården ut? Han kanske helt enklet har fått nog och vantrivs. Läs gärna i tråden om att berika hundgårdar. Där fanns det tips och inspiration!

Jag har inte ens tänkt på att det kan vara löptik:o Skulle inte förvåna mig då han vet vad som sker:p

Snurrfian: helt fel planlösning för det :( (eller också känt som "vår ettåring öppnar kompostgaller), sen har inte min sambo samma pli på honom heller och han kan inte gå ut med båda våra hundar tillsammans och en massa andra problem som gör att hundgården har varit den lättaste lösningen.

e-p: Det är inte vår "bra" hundgård som han är i, utan den mindre mer traditionella. Men där inne har han hundkoja, en stor björk och en aktiveringsgrej.
Han har varit nöjd där hela sommaren nu, trots att mina jobbtider ibland var 7-22. Men får skaffa ben imorgon när jobbtiderna är mer förlåtande än idag :p

J

Snurrfian: helt fel planlösning för det :( (eller också känt som "vår ettåring öppnar kompostgaller), sen har inte min sambo samma pli på honom heller och han kan inte gå ut med båda våra hundar tillsammans och en massa andra problem som gör att hundgården har varit den lättaste lösningen.

Jag såg att en bekant hade gjort en "hunddörr" alltså sågat upp och satt in ett kompostgaller i en vanlig rumsdörr, lättare att se till att varken barn eller hundar kan öppna men ändå lite lättare att se hunden och hunden kan se ut.

Om han nu inte kan gå ut med båda hundarna får han väl ta en i taget? Det handlar väl kanske inte om några längre motionsrundor utan ut och rasta? Fungerar det inte i hundgården får man ju hitta andra lösningar tills man kan hinna med att träna in rätt beteende i hundgården.

Fast hur? Ta ur honom ut hundgården? De har ännu mindre koll på hans signaler än sambon.
Jag ska däremot dölja till dem att säga till honom när han ylar då det fungerade för mig då får vi hoppas.

Snurr: Vi kör på principen min hund och din hund och har på så sätt inget ansvar för varandras hundar. Så hundgården eller sitta i bilen när jag jobbat är mina bästa alternativ tyvärr (kan i för sig de om special tillstånd att ta med honom till brukarna, kan kanske fungera nu när det bara är två-tre dagar kvar)

Samtidigt så vet jag inte ens vart jag skulle börja träna

Fast hur? Ta ur honom ut hundgården? De har ännu mindre koll på hans signaler än sambon.
Jag ska däremot dölja till dem att säga till honom när han ylar då det fungerade för mig då får vi hoppas.

Snurr: Vi kör på principen min hund och din hund och har på så sätt inget ansvar för varandras hundar. Så hundgården eller sitta i bilen när jag jobbat är mina bästa alternativ tyvärr (kan i för sig de om special tillstånd att ta med honom till brukarna, kan kanske fungera nu när det bara är två-tre dagar kvar)

Vore det inte enklare att hjälpas åt med hundarna?
Träning, eller matvanor kan man väl ha varsin hund, men det dagliga skulle säkert underlätta om ni kunde ta hjälp av varandra.

* Jenny *

Personligen skulle jag aldrig ens överväga att ha min och din hund i en familj så just den delen förstår jag inte överhuvudtaget. Om det nu handlar om 2-3 dagar så förstår jag det ännu mindre, men har du ingen bekant som kan vara hundvakt då? Sitta i bilen känns ju som ett ännu sämre alternativ i sommarvärmen...

Sen när du får tid så kan du träna med hunden att vara själv i hundgården och vara tyst. Men det kräver ju även att hunden har fått motion av både kropp och skalle eftersom han uppenbarligen inte är nöjd i hundgården. Titta på alternativ med berikning av hundgården, det kan ju hjälpa en del.

Fast han har varit nöjd en hel sommar...
Jag vet att ingen förstår min/din hund men det är vårat sätt att förhålla oss till det största problemet i vårt förhållande och kommer vara några år framöver. Det är enklare för oss att dela upp det så här, för både hundar och människor.
Däremot om vi skaffar en till hund kommer den vara bådas och alla tar lika mycket ansvar.

Enda anledningen att jag ens tänkte på bilen är för att det har varit höstväder här nu några dagar som verkar fortsätta, men blev sjuk idag så behöver inte tänka på det än.
Han ylar bara om det inte är någon ute som han ser, i samma hörn varje gång...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
6 399
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 636
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 501
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka