Hund som gör uppros

astronaut

Trådstartare
Hur kan man lättast visa en hund att det är fel att kissa inomhus bara för den är arg? Min syrra har ett problem med sin hund då han kissar inne i ren protest.

Han får inte sova på övervåningen, med alla de andra, då han hoppar upp i deras dotters säng och vägrar flytta på sig. Försöker dottern att flytta på hunden och säga 'vovve, bort' (dottern är 2 år) så blir hunden arg och morrar. Och att stänga in dottern i rummet (dvs; sätta en grind för) är inte att tänka på, då hon måste kunna komma till sina föräldrar utan en massa hinder ivägen.

Även om man nu skulle göra det så kissar han utanför hennes rum ändå, så egentligen spelar det ingen roll om han är där nere eller där uppe med dom andra. Vad som bör tilläggas är att han kissar om man stänger in han i ett rum i cirka 5 sekunder också. Han är 6 eller 7 år gammal.

Någon som har något tips att komma med? Syrran skulle bli jätteglad för varje litet tips. (hunden får för övrigt den uppmärksamhet han kräver + mer därtill så det är ingen fråga om att han känner bortstött)
 
Sv: Hund som gör uppros

hundar kissar inte i protest. jag tycker att de ska sätta sig ner och ta en funderare på vad det är som utlöser beteendet och hur man kan lösa problemet.
 
Sv: Hund som gör uppros

Inte? Dom har försökt att tänka och hitta lösningar .. det enda jag själv kunnat komma fram till är att han kissar då han inte får gå in/göra som han vill göra.
 
Sv: Hund som gör uppros

Jag tycker att det låter som att hunden har separationsångest.
En hund förstår inte det här dilemmat med att få vara ensam på natten utstött från flocken, och det har ingenting med hur ni aktiverar er hund att göra eller hur mycket han får vara med på dagen. Vissa hundar kan helt enkelt inte ta det och det är väldigt vanligt att hundar med separationsångest protesterar genom att kissa eller i värsta fall bajsa på golvet. Det verkar som att hunden är dominant? Iom att han morrar om ni ska ha bort honom från lillans säng. Han kanske är förbryllad över att ha stenkoll på flocken på dagen, medan han skuffas bort på natten..fast han enligt honom är en av de högsta i rang som vill ha koll på läget?
Hon skulle ju kunna skaffa en bur och ha i närheten av någons rum som hunden kan sova i. Så småningom kan man kanske ta bort buren och ersätta med en vanlig sovplats, ex en korg eller så och se till att hunden sover där hela natten.
 
Sv: Hund som gör uppros

Kan det månne inte vara så att hunden vet att lillan är just liten... Det kan ju vara så att hunden vill ha koll. Så blir den stressad och kissar inne när den inte kan har koll... Det måste finnas någon lösning som inte involverar att hunden måste sova själv... Det kan nog ta ett tag att klura på men... kan man inte sätta in en grind i dotterns rum som går utåt och se om hunden kan låta den vara, då kommer dottern lätt ut och hunden förhoppningsvis inte så lätt in... Annars tror jag också på bur (stor) eller hundhörna som Mrs Scrabtree säger...
 
Sv: Hund som gör uppros

Ah ska ringa till syrran och säga att dom för göra en liten hundhörna för att kolla om han reagerar likadant, kanske kan han t.o.m få ha den i sovrummet deras. Hoppas det löser sig iaf!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 410
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Jag börjar nu bli rejält trött på detta. Ni ska få hela historien. Hon har kissat inne, framförallt på nätterna, länge, 2-3 år...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 060
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 334
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp