Hund som drar

simba_112

Trådstartare
Jag vet att det finns andra trådar om just hundar som drar.
Men jag har provat med nästan allt nu snart tror jag.
Har en hanhund på snart 8år schäfer/bordercollie.
Jag har haft han sen i juni men känt honom i 2,5år. Han har aldrig blivit riktigt uppfostrad av hans tidigare ägare och var stressad och ganska ouppfostrad när jag tog över honom. Har jobbat en hel del med honom, aktiverat honom på olika sätt och tydligt talat om för honom vad han får, och inte får göra. Detta har fungerat jättebra och idag är han en lugn och harmonisk hund. Det enda som återstår är det eviga dragandet i kopplet :crazy:
Jag har provat stanna varje gång han drar, stannat och gått åt andra hållet, även provat med ett ordentligt ryck i kopplet och ett bestämt NEJ (vilket jag gruvade mig för att göra och efteråt mådde jag dåligt:cry: ) men ingenting hjälper !! Vad ska jag göra:confused:

Passar också på att be om namnförslag:o
Ska få tillökning till sommaren i form av en vit herdehundstik (om allt går som det ska), och behöver hjälp att hitta på ett fint namn :idea:
Hon kommer från B-kullen och jag vill helst ha ett namn som börjar på just B:banana: Men det ska vara fint men inget fjantigt då det är en ganska "stor" hund. Förslag ?!?:banana:

Sv: Hund som drar

Eftersom hunden är så pass gammal och haft sin ovana väldigt länge så kräver det ju dubbelt så mycket tålamod från din sida :smirk: . På mina har det funkat att jag stannat (och varit alldelens tyst) och bara väntat tills dom tagit kontakt med mig, alltså vänt sig om och tittat mig i ögonen. Då har jag börjat gå igen och fortfarande utan att säga något. Men det funkar inte om man inte är konsekvent, alltså gör så vare sig det är kissrunda eller långpromenad. Efter ett tag börjar jag kräva mera, t.ex att det inte räcker med att bara vända sig om utan hunden måste komma till mig innan jag börjar gå. Detta är en metod som funkar men det tar ju lite tid och som sagt man måste vara konsekvent, det får aldrig vara accepterat att dra.

I övrigt kan jag rekommendera att träna med klicker. jag köpte en klickerbok och i den står det en massa vettiga saker som är värda att läsa.
Lycka till!

moe skrev:
I övrigt kan jag rekommendera att träna med klicker. jag köpte en klickerbok och i den står det en massa vettiga saker som är värda att läsa.
Lycka till!

Jag ska fortsätta med att stanna, brukar göra precis som du, men som sagt han har ju fått dragit hur som helst väldigt länge.
Vad var det för bok om klicker du köpte ?? Och var hittade du den ?? Har funderat på att testa med klicker men jag vet ju inte riktigt hur den fungerar:crazy:
:bow: :bow: :bow:

På min förra omplacering som var närmare åtta när hon kom till mig och bara gått utan regler strosandes på tomten gjorde jag så att varje gång hon drog bytte jag riktning så hon var tvungen att hålla koll tillslut, och beröm vid minsta antydan till kontakt. Fast jag såg nog rätt rolig ut eftersom jag fick byta riktning nästan hela tiden i början. Jag satte mig även på backen ibland när hon drog som värst och väntade ut henne, sen massor kel när hon kom in till mig.

Lite utanför ämnet men får jag fråga vert din eventuelle herdehundstik kommer ifrån?, är bara så nyfiken för jag har själv en herdehundshane på snart ett hemma.

Jag tror nog att jag måste jobba mer med mitt tålamod:angel:

Åh vad roligt att höra att du har en vit herdehund !!:love:
Är faktiskt inte så många som överhuvudtaget vet vad det är för hund:rofl:
Jag ska köpa min från Barvestads kennel i Upplands-Väsby, tror det är där hon bor i alla fall, blandar ihop det hela tiden:crazy:
Om allt går som det ska som sagt.
Varifrån kommer din pojk ?!?
Har du inte någon bild du kan lägga upp:bump:

Va kul, hon verkar ha fina hundar...
Min kille kommer från Vita herdens kennel i Kista, jag har ingen bild tillgänglig just nu men jag ska fixa framöver och lägga in.

Köpte min klickerbok på adlibris.se och den heter "hundlydnad med klicker" och är skriven av Peter Holmberg. Den är helt OK :)

moe skrev:
Köpte min klickerbok på adlibris.se och den heter "hundlydnad med klicker" och är skriven av Peter Holmberg. Den är helt OK :)

Tack !! Har beställt den plus en valpbok nu:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 681
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 606
Senast: giovanna
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 011
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama