Hund som blivit otroligt skotträdd

PrittePuff

Trådstartare
Min lilla vovva har blivit otroligt skotträdd och skygg för män, jag vet inte vad som hänt, vad hon reagerat på.
Troligen har det med min inneboende att göra, men han var nog omedveten om vad han gjorde.
I början älskade hon honom, men nu byter hon rum när han kommer in i rummet, hon väljer tom att gå ut om dörren är öppen och går han ut så går hon in. Hon var inte skotträdd för några år sen, vi jagade tom för henne några gånger. Sen blev hon åskrädd när jag hade henne utlånad till hundvakt en helg när det åskade otroligt mycket, sen kom skotträdslan, och rädslan för smällar blev bara värre och värre, hon reagerade på dörrar som slog igen, när man klappar i händerna, nu reagerar hon TOM när jag smäller en fluga med flugsmällan.

Hur ska jag kunna lösa detta? Jag lider med henne, och jag kan inte ha en hund som reagerar så fort man smäller en fluga eller öppnar en burk ed vakum i som knäpper till :'( :'(

Senast ändrad:
Sv: Hund som blivit otroligt skotträdd

Skott/ljudrädsla kan ju tyvärr eskalera med åren, även om hunden varit helt skottfast i yngre år...

Men det första jag tänker på är om hunden är veterinärundersökt? Ökande skotträdsla och andra personlighetsförändringar kan ju komma av att hunden har ont någonstans, ex går med en icke åtgärdad öroninflammation eller liknande.

Jag hade först gått och fått hunden rejält genomkollad av veterinär, sen om inga fysiska fel hittats börjat skott/ljudträna hunden successivt för att förhoppningsvis kunna sänka känsligheten.

Okej, japp jag ska boka en veterinärtid! :)
Klart hon kan ha ont nånstans eller så, att jag inte tänkte på det! :idea:

Okej, hur gör man sen med skott/ljudträning?
Hon är ju väldigt svårmottiverad, kan tänka mig att man skulle göra typ att man leker med henne och smäller med en flugsmälla, men jag vet inte något som skulle kunna ta hennes uppmärksamhet så mycket så att hon inte reagerar på ljudet.. :/

Som sagt, först vet.

Jag har jobbat en del med skotträdda hundar och jag leker egentligen inte under träning, däremot kan hunden få leka efter träning för att få lätta på trycket sas.

Själva träningen är ren desensibilisering, där hunden utsätts för skott/smällar på sådant avstånd och styrka att den reagerar, men klarar av det. Sen ökar man styrkan och minskar avståndet. Man är ute efter en haubituering, att hunden så småningen inte bryr sig.

Som sagt, först vet.

Jag har jobbat en del med skotträdda hundar och jag leker egentligen inte under träning, däremot kan hunden få leka efter träning för att få lätta på trycket sas.

Själva träningen är ren desensibilisering, där hunden utsätts för skott/smällar på sådant avstånd och styrka att den reagerar, men klarar av det. Sen ökar man styrkan och minskar avståndet. Man är ute efter en haubituering, att hunden så småningen inte bryr sig.

Du har jobbat med skotträdda hundar! Va bra! Jag bor ju inte så jättelångt ifrån Eksjö. När jag kollat upp henne hos vet och allt, tror du att du skulle kunna hjälpa mig att träna henne? Vi kan gå genom nån BHK eller nåt liknande, jag kan självklart betala dig.

För jag vet inte om jag ska ge mig på sånt själv då jag inte är SÅ jättekunnig och påläst :)

Liknande trådar

Hundhälsa Har en 9 år gammal tik som är väldigt skotträdd, det började för några år sedan med fyrverkerier och smällare men det har bara blivit...
Svar
7
· Visningar
1 084
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka