Hund som biter

W

Whatahotgirl

Min lilla jackrussel valp är ett helt halv år nu. När man busar och leker eller om han vill ha uppmärksamhet så biter han mig hela tiden. Detta är av rent bus men VAD ska jag göra för att få honom att sluta? :confused:

:bow: till er kloka människor

Sv: Hund som biter

Jag har hört att man kan när valpen biter på fingrarna så ska man endera trycka på tungan eller stoppa fingrarna i halsen, hur vidare rätt det är vet jag dock inte.. finns många klokare människor här än mig ;) Så vänta med svar tills du fått nått "bättre" från nån annan ;)

Jag såg någonstans att om man leker med valpen och den börjar bita ska man sätta undan den ifrån sig och gå därifrån och ignorera den. För om valpen hade lekt med en riktig hund och den hade börjat bita skulle den ha avbrutit leken.

Men jag har inte testat så jag vet inte.

Säg tydligt "nej" och ignorera tills han slutar/släpper. Fortsätt sedan busa.. Funkade på min hund iaf. Var noga med att vara konsekvent!

Jag såg någonstans att om man leker med valpen och den börjar bita ska man sätta undan den ifrån sig och gå därifrån och ignorera den. För om valpen hade lekt med en riktig hund och den hade börjat bita skulle den ha avbrutit leken.

Men jag har inte testat så jag vet inte.
delvis knapplån
en valp ska man inte ta på så stort allvar. Valpar som leker med vuxna hundar och varandra bits hejvilt och det blir ibland "lite tufft".
Det tyder dock inte alls på aggressivitet och så länge det inte gör det tycker jag inte att man ska bry sig så värst. Ge den en leksak att bita i om du vill akta händerna.

Min 7 månaders valp biter väldigt mycket fortfarande och han är ganska hårdhänt med både människor och hundar. Det jag gör så fort han börjar bita är att vända honom ryggen och gå därifrån. Om situationen inte tillåter mig att gå därifrån så säger jag nej och det vet han vad det betyder.

Min åsikt är att man aldrig ska låta en hund/valp bita i en.. även om det är lek.. Och nu om man gjort det från början så vet ju nu inte den ½ åriga hunden vad den gör för fel.. Men låt den inte fortsätta.. Säg "Nej" och om den fortsätter får den ligga i korgen/avlägsnas från matte/husse tills den lugnat ner sig, en liten "time-out" på bara ett par minuter.

Han gör det ju inte för att vara elak, så jag tycker att det är fel att bli arg.

Bättre är att tjuta tilll högt och gällt när han biter, sedan gå undan och visa att "jag har ont och vill inte längre vara med och leka när du gör sådär".

De brukar fatta jättefort eftersom det är så de gör med varandra:-)

Lycka till!

//Gilly

Han gör det ju inte för att vara elak, så jag tycker att det är fel att bli arg.

Bättre är att tjuta tilll högt och gällt när han biter, sedan gå undan och visa att "jag har ont och vill inte längre vara med och leka när du gör sådär".

De brukar fatta jättefort eftersom det är så de gör med varandra:-)

Lycka till!

//Gilly

Ser framför mig en stoooor karl och en liiiten liiiten valp..
Busar... Karln råkar ha folk hemma hos sig, det är nån högtid eller födelsedag.. Valpen biter för hårt, karl tjuuuuuuuter i högan sky och går därifrån.
Folket runt omkring kollar på honom som om han vore från rymden :rofl: :rofl: :rofl:

Ser framför mig en stoooor karl och en liiiten liiiten valp..
Busar... Karln råkar ha folk hemma hos sig, det är nån högtid eller födelsedag.. Valpen biter för hårt, karl tjuuuuuuuter i högan sky och går därifrån.
Folket runt omkring kollar på honom som om han vore från rymden :rofl: :rofl: :rofl:

Tjaa..varför inte?:angel:

Lite kul faktiskt:D

:rofl:

//Gilly

En time out var det enda som fungerade på mamsens förra JRT när han var i värsta slyngel åldern...

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka