Hund som är jobbig med maten

timme

Trådstartare
Hej!
vår hundtjej på 10månader äter inte bra,hon får maten på morgonen men rör den inte.vi har bytt mat 2gånger men handlar inte om det då.
vi har även provat blöta den med ljummet vatten,ta bort maten,blandat i några friskisbitar som hon älskar och då äter hon men hon spottar ut den andra maten och bara äter friskisarna:confused:
hon är inte underviktig,pigg och glad och busar.
kan hundar bli deprimerade?
ska nämna att hon löpte för inte så längesen och nu är hon på gång igen kan det va nåt med det?
när vi fick henne åt hon bra.
i bästa fall äter hon upp frukosten ca kl 19 på kvällen men inte alltid.
vad kan det va?
tack på förhand!:laugh:

Sv: Hund som är jobbig med maten

Om din hund är pigg, glad och normalviktig så hade jag inte oroat mig. Vissa hundar trivs med att bara äta en gång om dagen, eller två mål fördelat under kvällen. Om hon däremot är för smal så kanske du vill prova färskfoder från t.ex. Fodax, Nordic eller Klass. Hundar mår i regel bättre av att äta färskfoder rent generellt och det är smakligare än torr. Det kan också spela roll om maten erbjuds före eller efter promenad. Mina äter knappt om de får innan vi varit ute, men efter har de god aptit.

Min ena hund gör lite som din och verkar närmast ha lite morgonillamående. Han är lite smal så jag brukar blanda i grädde, skirat smör eller lite överbliven leverpastej, köttfärs eller liknande mumsigt och då äter han lite bättre. Det han inte äter på morgon/fm, äter han senare på kvällen. Allra bäst äter han efter sista promenaden vid 23-tiden.

Okej tack för ditt svar!:)
jo hon kan äta lite om man varit ute och gått eller om man låtsas äta upp hennes mat haha
men okej ja hon är ju normalviktig och glad så:)

en hund på 10 månader som löper???? :confused:
hur kan detta vara möjligt? det brukar inte komma igång förrän hunden är ca 2 år gammal...

Håll lite koll på henne bara. Hade inte heller brytt mig så länge hon är fin i kroppen och energisk.

Jag hör till dem som tar bort maten om de inte äter. Frukost och middag serveras, och om respektive mål inte äts upp inom en halvtimme så försvinner maten. Det är upp till hunden om den är hungrig eller inte.

Har aldrig haft några problem med hundar som vägrar äta... men haft iofs mest haft schäfer och labbe. Inga spensliga små vinthundar som knaprar på två bitar och sedan är nöjda direkt. ;)

Vissa tikar kan också vara lite griniga med maten kring löp, det är inget att oroa sig för så länge de ser ok ut.

2 år? Var har du hittat den informationen...

Första löpet brukar komma emellan 6-10 månaders ålder.

hahah har haft 2 tikar, resten hanar! den ena tiken började inte förrän 1,5 - 2 år. och den andra ännu senare. eller också märkte ja inget före? den ena var en collie och den andra en släthårig lågställd jack russell terrier!

en hund på 10 månader som löper???? :confused:
hur kan detta vara möjligt? det brukar inte komma igång förrän hunden är ca 2 år gammal...

Blir också nyfiken på var du fått den infon ifrån :confused:? Som lager säger, det vanligaste är att löpet kommer igång mellan 6-10 månader (givetvis med lite variation på olika raser osv).

En hund som inte börjar löpa förns vid 2 år är en rätt så ovanlig hund, även om det förekommer....

Edit: såg att du hann svara medans jag skrev... Det kan ju vara så att tikarna hade "tysta löp" innan?

Senast ändrad:

Blir också nyfiken på var du fått den infon ifrån :confused:? Som lager säger, det vanligaste är att löpet kommer igång mellan 6-10 månader (givetvis med lite variation på olika raser osv).

En hund som inte börjar löpa förns vid 2 år är en rätt så ovanlig hund, även om det förekommer....

Edit: såg att du hann svara medans jag skrev... Det kan ju vara så att tikarna hade "tysta löp" innan?

vad menar du med tysta? att jag inte märkte nåt?! :o

Kan hon vara skendräktig? Dricker hon som vanligt? Mer eller mindre? Om hon dricker mycket mer än vanligt så se upp. Fast hon är så ung kan det vara livmoderinflammation. Då brukar de äta väldigt dåligt, men som sagt i regel dricker de väldigt mycket. En av mina kompisars pinschertik hade livermoderinflammation när tiken var 10-11 månader. Hon blev jättesjuk eftersom ingen funderade på att det kunde vara det när hon var så ung.

Svar till Katja40: Ett tyst löp betyder att antingen blöder de bara lite eller så håller de sig så rena att du inte märker att det kommer blod.

Alla hundar jag känner har löpt första gången innan de fyllt 1 år, min tik var 8 månader vid första löpet. Förutom en, men så var den hunden hermafrodit och visade sig ha testiklar i buken (upptäcktes vid kastrering) så då var det inte så konstigt att hon aldrig ville börja löpa. :angel: :D
Tror nog helt enkelt att du inte märkt första löpet för det låter som väldigt sent att det kommer vid 2 år.

Det later som om hon ar sken draktig. Miss Mandy blev alltid 'lag' nar hon var sken draktig, som om hon var depremerad. Nu at hon som vanligt ... hon skulle vara mycket, mycket sjuk for att inte ata.:p

Jag tycker att din hund låter som en fullt normal hund. Alla mina hundar jag haft har haft perioder då de inte äter just någonting. En av mina är så nu.
Låt bli att byta foder, är hunden hungrig så äter den. Så länge den är frisk och nöjd i övrigt så är det förmodligen ingen fara.

Vår hund är likadan, är fyra år nu. Han får fri tillgång o äter när han är hungrig. Vissa dagar mer o andra mindre. Men han mår bra o är i fint hull så vi bryr oss inte om det :-)

Jag tror egentligen inte att det är någon fara. Antingen är det en period i utvecklingen / skendräktighet på gång / hon har insett att vägrar man så får man godare mat eller bara så som hon är.

MEN. Eftersom jag har en foderallergisk hund som gått och fått mat hon inte tålt först i flera år hos förra ägaren och sedan i ett år hos mig, så vill jag ändå påpeka att sådant förekommer. Blir det här ett långvarigt ständigt problem och du märker att hunden inte mår bra rent allmänt så kan det vara värt att prova ett hypoallergenfoder i några månader och se om det blir någon skillnad.

Min hund var dock i betydligt sämre skick än din. När jag fick henne så var sällan det gick mindre än 4-5 dagar mellan att hon åt någonting överhuvudtaget.

Prova att lägga lite av maten i en petflaska så att hunden får leka ut maten. Det fungerar på vissa. För andra är det så att de äter när ingen ser eller bara på natten. Ge fritillgång men mät maten så att du har ett hum om hur mycket hon äter ändå/dygn. Ge ett dygns ranson på en gång och bry dej sedan inte om hur hon bär sig åt vid maten så kanske det släpper.
Är hon frisk och pigg annars, håller hullet och dricker som vanligt så hade jag inte oroat mej.

Märkligare är det väl med någon som enligt presentationen är veterinär men som inte vet att det är normalt att tikar löper före ett års ålder.

I och för sig så står det även i presentationen att personen är 40 år, men i ett annat inlägg 20 år. ;)

Märkligare är det väl med någon som enligt presentationen är veterinär men som inte vet att det är normalt att tikar löper före ett års ålder.

I och för sig så står det även i presentationen att personen är 40 år, men i ett annat inlägg 20 år. ;)

:rofl:

(tiiioooo)

Liknande trådar

Hundhälsa Gammelvovven fick i April (om jag inte minns tokigt) något slags krampanfall,vi var till veterinären dagen efter och allt såg bra ut,vi...
Svar
11
· Visningar
14 184
Senast: Fibusen
·
E
Övr. Hund Hej! Min hund har alltid varit svårfödd, men ändå ätit hyfsat varje dag. Nu tyckte jag att jag hittat den perfekta...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: ebba85
·
Hundhälsa Min rottis på 10 mån. Hon äter inte sin mat. Vi har provat allt, tort , blött, olika tider på dagen . Konkurens katt , annan hund. Vi...
2
Svar
30
· Visningar
8 645
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar