hund som ändrat humör mot mig

R

restless

Jag o mina 2 hundar, en rottis o en worsteh, flyttade för 1;5 år sen in till sambon o hans då 1 åriga waktelhund(staving=?).

Alla 3 hanar.

Waktlen användes innan ja kom in i bilden mest till att tränas för jakt, o ingen direkt grundlydnad lydnad fanns.
Han har hela tiden varit väldigt överenergisk. Älskar alla o alltid extremt glad. o då menar ja så extremt att han inte kan kontrollera sig alls o man får ingen kontakt..
Ganska mkt "dampig"..
Mina hundar verka ha svårt att läsa honom.

Jag vill ha bra lydnad på hundarna i mitt hus, så tog från början med waktlen när ja åkt o tränat mina hundar. men han har väldigt svårt att ta in något.
Han är med när vi spårar, går promenad m andra hundar o allt sånt.
Vi gör massa kul men jag kräver att han uppför sig.

Senaste v har han dock börjat bete´sig konstigt..

Han började m o morra när jag gick förbi när han åt (INTE acceptabelt i detta hus) men ok, ja kan köpa d som ev 3års trots/test.

Sen fortsatte d med att han o jag satt o myste o mitt i allt börjar han morra åt mig.
Han ja röt åt honom, o tog i nackskinnet o jag skickade han till o gå o lägga sig.
När ja 1 min senare går förbi på 4 m avstånd utan o kolla på han så börja han morra igen..:eek:

det skumma är att han samtidigt som han morrar, lägger sig på sidan, tittar in i väggen o beter sig undergivet, men beteendena ihop skär sig lixom..

Igår när ja satt o kolla tv kom han ut i tv rummet, kolla på mig, morra o gick o la sig..

JAG FATTAR INTE!!!
Kan dock tilläggas att han har inte ont o sambon gör han inget åt.
Jag är absolut ingen nybörjare på hundar, tävlar o tränar lydn med mina båda, men d här fattar ja inte.

Tips??:bow:

Sv: hund som ändrat humör mot mig

Jag tror att han inte menar det på det sättet. Att det blivit litet mycket för hans hjärna just nu, han kan inte läsa dig riktigt och känner sig osäker. Hur fungerar han ihop med de andra hundarna? Sedan tror jag du ligger rätt i trotsfas, men den får ju inte bete sig så iallafall.

Normalt är väl inte Wactelhunden svårtränad, fast de kan vara reserverade mot främlingar men det är ju knappast du :)

Du har ju 2 tuffa raser förut och jag tror du har underskattat den här....Jag skulle vara väldigt noga med mitt kroppspråk, lugn, ta mycket plats, djup röst osv, sedan skulle jag helt ignorera den eller så skulle jag träna ngt som den gillar- typ eftersök eller liknande faktiskt inte gosa med den alls utan bara beröm när den gjort ngt bra. Sedan skulle jag vara noga med att min sambo tillrättarvisar hunden också vid varje försök till uppstudsighet mot mig, så hunden vet att det är 2 mot den.

Sv: hund som ändrat humör mot mig

Vi har en wachtel själva och något som vi har märkt att det är en "pratig" ras, han kan alltså låta som om han morrar fast han egentligen är glad och bjuder upp till lek. Sen är det en ras som kräver väldigt mycket aktivering, just nu är våran belagd med promenadförbud pga hälta och vi ska in till veterinär på röntgen på tisdag, han blev halt i i tisdags och idag fredag håller han att klättra på väggarna, vi tränar platsliggning, hjärngympa saker genom att få en del av sin mat i "leksak", tuggben och märgben går åt som smör i solsken.
I vanliga fall är vi ute sammanlagt kanske 3 timmar, han går lös, och rör sig alltså väldigt mycket, dessutom tränar jag lite lydnad varje gång vi går ut, dvs lite sitt, ligg, stanna kvar, inkallning, lite fjärr dirigering osv.

Dessutom undrar jag om ni har kollat höfter och armbågar? Det är ett vanligt problem med rasen och det kan göra att de har ont, men eftersom det är en mentalt stark ras så visar de extremt lite.

När en hund snabbt byter beteende till det sämre, så är min första tanke att det är ett fysiskt problem, så jag tycker att ni ska åka in och kolla upp honom grundligt hos en veterinär som är kunnig. Röntga höfter och armbågar om det inte är gjort, kolla upp hjärta, och njurar som är vanliga problem områden oxå inom rasen.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Nepenthe
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka