Hund som aldrig blir rumsren.

Tink

Trådstartare
Hej!
Har sedan min amstafftik varit liten haft väldigt svårt att få henne rumsren, trots ihärdiga försök till att skapa rutiner som fungerar, täta rastningar, Urine-off sprayer osv.

Jag förstår uppriktigt inte varför hon aldrig lär sig? Hon är nu 9 månader gammal och kissar och bajsar fortfarande inne flera gånger i veckan, ibland varje dag. Trots att vi är ute minst varannan/var-tredje timme. Direkt hon vaknat, när hon ätit och druckit osv.
Hon kissar och bajsar självklart utomhus också, men sen väl inne igen gör hon sina behov på golvet nån timme senare.
Hon kissar VÄLDIGT ofta ibland, hon dricker mycket också.
Hon har ätit en kur antibiotika för ett par månader sedan för misstänkt urinvägsinfektion. Dock kunde veterinären inte konstatera att det var så, men skrev ändå ut piller för att se om det blev bättre.
Det blev det inte.
Hur lång tid kan detta med rumsrenhet ta egentligen?
Jag kan väl stå ut med en pöl då och då men när det blir bajs och kiss på golvet var och varannan dag känns det rätt tröttsamt i längden.
Finns det hundar som aldrig blir rumsrena? :crazy:
Vad har ni för kunskaper och erfarenheter kring detta?
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Det låter som min whippet. Fram till hon var ca. 6 månader så hände det någon enstaka olycka, men annars var hon helt rumsren. Så helt plötsligt började hon kissa inne igen. Två månader senare började hon löpa och hade ett riktigt jobbigt splittat löp som varade i nästan två månader. Under den tiden så kissade hon JÄMT och jättemycket. Vi kunde ha varit ute på långpromenad där hon verkligen kissat ur sig sista droppen, men ändå kissa en jättepöl inomhus en timme senare. Givetvis kollade vi UVI mm.

För tre veckor sedan när hon hade haft sitt höglöp så tvärslutade det. Hon har inte kissat inne en enda gång under denna tid och håller sig lätt 4-5 h dagtid.

Jag tippar på att det var hormoner mm som började spöka när hon vid 6 månaders ålder helt plötsligt inte var rumsren längre. När löpet gick över så funkade det igen. Det är den enda förklaring som jag kan komma på.
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Har du testat att ta bort mat och vatten och bara servera det vid specifika tider varje dag? Om inte så hade jag testat det ett tag tills jag såg ifall det gjorde någon skillnad.

Vad gör du när hon har bajsat och kissat inne? Ser du att hon gör det eller gör hon det lite i hemlighet när hon vet att du inte tittar, tex när du duschar eller är mitt i matlagningen? Får hon någon typ av bestraffning eller låter du det gå?
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Vi jobbar på detta med vår valp också, han är 5 månader nu och han vet att han ska göra det ute men bara att han
inte alltid gillar att gå ut och då struntar i det.
Han kan hålla sig hela nätterna, sen helt plötsligt en timme efter att vi varit ute och han gjort ifrån sig så bajsar han inne..
Kissar inne gör han ytterst ytterst sällan, det är verkligen bara om matte inte gått upp tillräckligt fort på morgonen eller liknande.
Men just bajseriet.. Han gör ju ute, får godis, beröm och kel men det har inte lossnat än..

Så just nu springer vi ut varannan timme om inte lilleman sover.
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Det låter som min whippet. Fram till hon var ca. 6 månader så hände det någon enstaka olycka, men annars var hon helt rumsren. Så helt plötsligt började hon kissa inne igen. Två månader senare började hon löpa och hade ett riktigt jobbigt splittat löp som varade i nästan två månader. Under den tiden så kissade hon JÄMT och jättemycket. Vi kunde ha varit ute på långpromenad där hon verkligen kissat ur sig sista droppen, men ändå kissa en jättepöl inomhus en timme senare. Givetvis kollade vi UVI mm.

För tre veckor sedan när hon hade haft sitt höglöp så tvärslutade det. Hon har inte kissat inne en enda gång under denna tid och håller sig lätt 4-5 h dagtid.

Jag tippar på att det var hormoner mm som började spöka när hon vid 6 månaders ålder helt plötsligt inte var rumsren längre. När löpet gick över så funkade det igen. Det är den enda förklaring som jag kan komma på.

Mjo, det jobbiga är ju bara att det har varit så här typ jämt, sen jag fick henne, klart det blivit lite bättre i perioder och då tänker jag "Yes nu är det äntligen på gång att bli bra" men sen, händer det igen titt som tätt veckan efter.

Har du testat att ta bort mat och vatten och bara servera det vid specifika tider varje dag? Om inte så hade jag testat det ett tag tills jag såg ifall det gjorde någon skillnad.

Vad gör du när hon har bajsat och kissat inne? Ser du att hon gör det eller gör hon det lite i hemlighet när hon vet att du inte tittar, tex när du duschar eller är mitt i matlagningen? Får hon någon typ av bestraffning eller låter du det gå?

Maten har jag testat att ge på specifika tider, det har inte gjort så stor skillnad så nu äter hon när hon vill.
Vatten däremot har hon alltid haft fri tillgång till. Kanske är det något man ska reglera då alltså?
Men hur ofta är då lagom att ge henne vatten? Jag vill ju inte att hon ska bli uttorkad. Kan det inte bli så att hon dricker otroliga mängder då när hon väl får vatten? För att hon är rädd att inte få det sen menar jag.
Hon smyger iväg och gör det när jag inte ser, i något hörn i ett annat rum där jag inte ser.
Däremot när hon kissar kan hon göra det ibland helt öppet inför mig.
Hon får aldrig någon typ av bestraffning, har "fyat" ett par gånger då jag tagit henne på bar gärning då hon kissat framför mig. Men det har inte hjälpt.
Istället har jag berömt när hon gjort sina behov utomhus.
Bajsar gör hon inte när jag ser på, så där är det alltid för sent att säga nej eller fya.

Vi jobbar på detta med vår valp också, han är 5 månader nu och han vet att han ska göra det ute men bara att han
inte alltid gillar att gå ut och då struntar i det.
Han kan hålla sig hela nätterna, sen helt plötsligt en timme efter att vi varit ute och han gjort ifrån sig så bajsar han inne..
Kissar inne gör han ytterst ytterst sällan, det är verkligen bara om matte inte gått upp tillräckligt fort på morgonen eller liknande.
Men just bajseriet.. Han gör ju ute, får godis, beröm och kel men det har inte lossnat än..

Så just nu springer vi ut varannan timme om inte lilleman sover.

Mjo, vi springer ute en hel del vi med... Önskar bara jag kunde se någon form av framsteg & förbättring på detta.
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Om hon inte gör ifrån sig när du ser kanske det skulle funka att begränsa hennes område inomhus, så att hon inte kan vandra omkring som hon vill?
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Ja jag får väl försöka göra det på något vis, har oftast stängt till vardagsrummet t.ex. dit hon annars gärna går och uträttar sina behov.
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

En av mina Amstafftikar blev rumsren först vid 18 mån ålder. Det gick helt enkelt inte innan, oavsett vilken metod jag försökte med. En annan var helt rumsren vid 4 mån, så det är verkligen olika. Båda hanarna blev rumsrena innan 6 mån, utan ansträngning alls från min sida.
Den förstnämndas dotter var nästan lika långsam som sin mor, men kunde hålla sig lite längre stunder i alla fall.
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

kl

jag puffar tråden istället för att skapa en ny..
Har ni hört talas om en hund som hellre bajsar inne än ute?
Det verkar tyvärr som om vår valp är sån.. Så fort vi se att han är nödig så springer vi ut med honom och han får beröm och godis.
Vi har begränsat hans område så att vi ska se honom hela tiden (pluggar på distans så är just nu hemma hela dagarna) och går ut ca varannan var tredje timme men ändå så fattar han inte galoppen.
Han är fem månader nu, så några olyckor o sådär förstår jag men tycker han borde börjat fatta galoppen nu?
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Hmm okej, ja jag får väl ha tålamod, 18 månader låter dock jättemycket :(
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Japp, det ÄR mycket. Och riktigt jobbigt. Men kan man inte göra något, så kan man ju inte.

(Tilläggas kan att jag självklart kollade upp UVI etc också, så att det inte var något fel på hunden ifråga. Hon var bara extremt långsam. Idag är hon 4 år, och allting fungerar fortfarande lika bra.)
 
Sv: Hund som aldrig blir rumsren.

Min hund blev inte rumsren för ens vid 1 år! Trots rastning stup i kvarten och allt enligt boken med beröm o.s.v. Kämpa vidare! :banana:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 198
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 218
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 208
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp