Hund = Rovdjur?

CA

Trådstartare
Räknas hund in som rovdjur?

Eftersom att det nu är tillåtet att skjuta rovdjur som sätter sin tass tamdjurshagar, gäller detta även hundar då?

Jag har nämligen hittat mina hästar uppstressade och svettiga i samband med jakt här i området, och när man kollat i hagen är den djupa hovspår som rivit upp marken, och kollar man noga så har jag sett hundspår som sprungit där och tydligen skrämt hästarna.

Vad har jag för rätt som tamdjursägare att göra om jag ser en hund jaga mina hästar?
Får jag fånga in den och påkalla polis?

Fick höra på hundkursen att om man ser en hund springa i ens tamdjurshagar och den jagar djuren, då ska man kalla på hunden, och om inte det funkar tillkalla polis och som absolut sista utväg skjuta den. Och detta ska då vara lagstadgat. Gäller detta även jakthundar?

Sv: Hund = Rovdjur?

Du bör i första hand kontakta ägaren till hunden. Om du inte vet vem som äger hunden, så försök fånga in den och lämna över den till polisen.

Så om det inte finns något telenummer på hunden, då är det polisen man bör kontakta då?

Får du fast hunden och den är id-märkt med tatuering, så kan du ju kolla i Jordbruksverkets/SKK:s hundregister vem som är ägare till den. Men i vilket fall som helst ska du ringa polisen och tala om att du fångat en lös hund. Det brukar jag göra. Kan ju hända att ägaren, meddelat polisen om att hunden sprungit bort...

Men alltså, enligt lag är det helt tillåtet att fånga in hunden om den befinner sig i tamdjurshagar och stör de djur som går där?

Nej ur den synpunkten räknas inte hunden som ett rovdjur, det är lägre krav för att få skjuta en hund än för att få skjuta en varg. Att skjuta en hund bör man dock inte inte göra annat än som sista utväg vid ett allvarligt angrepp, tänk på att det är ngns kompis du skjuter.
Tänk tanken att din häst skulle rymma o roa sig med att jaga omkring grannens kalvar eller får.
PL

Jag ville bara höra om det var enligt lag det jag hörde på kursen med att man verkligen får ta hunden om den jagar djuren :)

Nej, det förstod jag också att det inte bara är att skjuta hejvilt såfort hunden går in i hagen, utan att man försöker fånga in den först.

Men om den attackerar en häst, och på så sätt åstakommer skada på hästen. Har då hundägaren som ansvar att betala djurägaren för de skador dennes häst fick av hunden?

Jag tror inte att det finns en specifik Lag på det, men du får ta fast hunden om den är inne i din hage.
Dock är det ju inte alltid populärt om hunden är ute med husse/matte på en jakttur ;)

Nej det är ju just det. Om det är jakttid och hunden är en jakthund, men den istället för att spåra genom hagen, börjar jaga djuren som gör i hagen, då får man väl ta hunden? Trots att det är en jakthund?

Ja du får ta den eller om nödvändigt skjuta den.
Hundägaren har ett totalt ansvar för alla skador orsakade av hunden.
PL

Oki, det var det jag ville ha klart. Jag tänkte om det kanske var undantag bara för att hunden är jakthund.

I och med att den är inne i din hage och jagar dina djur, så får du fånga den. Om den bara passerar utan att jaga dina djur bör du låta den vara, men upplysa jaktledaren/ägaren om att hunden varit i din hage.
Likaså om du inte lyckas få fast hunden så bör jaktledare och ägare meddelas om att hunden varit i din hage och jagat dina djur.

Men får infånga hunden för att kunna se ev. id-bricka och/eller för att kunna kontakta ägare eller polis. Man får däremot inte skjuta en hund "bara så där", det ska till någonting extremt innan det blir ett giltigt skäl enligt lag.

LillMumlan skrev:
Man får däremot inte skjuta en hund "bara så där", det ska till någonting extremt innan det blir ett giltigt skäl enligt lag.

:confused: Det har jag inte påstått heller.....:cool:

Ditt inlägg var ju riktat till mig :cool:

Ett tips är att använda rätt svarsknapp nästa gång...

Gnist skrev:
Ditt inlägg var ju riktat till mig :cool:

Ett tips är att använda rätt svarsknapp nästa gång...

:confused: Ok, nu fattar jag ingenting... :o
Men blev det riktat till dig så var det iaf inte meningen... (?)

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 484
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 709
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Jag har insett att jag inte alls har koll på hur "fel" på exteriören påverkar hållbarhet och funktion på en hund, inte ens vad som...
Svar
0
· Visningar
1 113
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Har ett delikat problem nästan dagligen, ett problem som nu funnits för mina vänliga grannar i en 6-7 år. För, tja en 6-7 år sen...
Svar
17
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka