hund på körturen

R

Rally

Hej!
Ni som har med hundar på körturen, hur gör ni med dom vid möte osv?
Har ni dem kopplade?
Såg en som hade en springer som man sätter på cykeln monterad på vagnen på nått sätt och kopplet fast i den men om hästen skenar så blir det ju inte så bra att ha hunden fastspänd i vagnen. Det kanske finns panikhakar?

När jag körde min sköthäst för en massa år sedan hade ägaren massa vhippets som hängde med men de sprang ju bara med, det var en stoooor inhägnad också så vi fick aldrig möte eller så..

Kanske lite dum fråga men frågar man inte får man inget veta :)

Sv: hund på körturen

Har hundarna löst springande om dom är med och inte åker på vagnen. Vid "situationer" typ bilmöten så kallar jag in och dom får lufsa tätt bredvid vagnen. Detta är något jag lär dom ungefär som vanligt fotgående.

LIA

Vi har en flatte som springer med och han vill gärna springa först. När vi kommer i närheten av större vägar eller andra hundar så stannar vi vagnen och han han hoppar upp. Vi har varit väldigt konsekventa att han aldrig får hoppa av vagnen utan tillåtelse så han stannar där även när vi möter någon. Vovven har även lärt sig att säga till när han är trött så stannar vi så han får åka en bit tills han är pigg. Hästarna har även blivit vana vid att något plötsligt dyker ut från skogen.

har en labrador/beagle som alltid är med när jag kör. Hon är lös, men vid trafiksituationer eller andra hundar så hoppar hon upp i vagnen. Jättehärligt och folk omkring uppskattar oss.

Vår flatte Wilma älskar att åka vagn!! Hon sitter utan koppel på vagnen mellan mina ben när jag kör, i början hade jag koppel på henne och hade kopplet kort och foten på det! Men nu känns det som överkurs, när jag galopperar med paret "lättar hon på rumpan" och liksom gungar med!! Möter vi någon annan på vägen skänker hon knappast en blick på dom oavsett om det är hund häst eller människa!!

Har alltid hunden lös, äwen wid ridning. Han kommer alltid in bakom wagnen på kommando och lufsar där wid möte. Är han lite längre fram är det bara att platsa honom i wägkanten. Binda fast honom i wagnen skulle jag aldrig göra med tanke på att det faktiskt kan bära aw i sken om nåt händer. Lite som att binda i dragkroken på bilen..!

Har alltid hunden lös, äwen wid ridning. Han kommer alltid in bakom wagnen på kommando och lufsar där wid möte. Är han lite längre fram är det bara att platsa honom i wägkanten. Binda fast honom i wagnen skulle jag aldrig göra med tanke på att det faktiskt kan bära aw i sken om nåt händer. Lite som att binda i dragkroken på bilen..!

Ja det känns ju väldigt farligt att binda fast.

Det blir nog bra att ha hunden lös tror jag, min hund är väldigt lydig och han älskar att sitta i olika fordon, spec där han ser långt :) Jag kör grävmaskin och traktor så han är van att det kan skumpa en hel del haha.

Vi har en flatte som springer med och han vill gärna springa först. När vi kommer i närheten av större vägar eller andra hundar så stannar vi vagnen och han han hoppar upp. Vi har varit väldigt konsekventa att han aldrig får hoppa av vagnen utan tillåtelse så han stannar där även när vi möter någon. Vovven har även lärt sig att säga till när han är trött så stannar vi så han får åka en bit tills han är pigg. Hästarna har även blivit vana vid att något plötsligt dyker ut från skogen.

Hur visar han att han är trött? :) Hur har ni lärt in det?
Jag har en vallhund som är nästintill omöjlig att få trött av bara motion, eller ja, han kan nog många gånger vara trött men fortsätter vi så fortsätter han.
Så tips mottages gärna :)

Hur visar han att han är trött? :) Hur har ni lärt in det?
Jag har en vallhund som är nästintill omöjlig att få trött av bara motion, eller ja, han kan nog många gånger vara trött men fortsätter vi så fortsätter han.
Så tips mottages gärna :)

Han springer precis jämte vagnen och tittar upp mot oss. Och stannar vi då så hoppar han snabbt upp på vagnen. Nog inget vi har lärt honom utan det har han nog kommit på själv. :D Vi har haft med honom sedan han var liten och då tog vi upp honom ofta eftersom han inte skulle överanstränga sig. Nu är han 2,5 år och inser väl att man inte behöver springa som en galning jämt. ;) När vi skrittar så vill han gärna springa eftersom han älskar alla dofter i skogen och gärna spårar en bit. Men han håller alltid koll på oss och vänder efter en bit och springer i fatt oss. Ett par gånger har han trillat av vagnen eftersom den har gjort plötsliga oväntade rörelser (rädd häst) och då har han sprungit efter tills vi har fått stopp på vagnen så han kommer upp igen. Han skäms lite för att han har trillat av vagnen utan att han har fått lov. Vet inte om flattar är ovanligt läraktig eller om vi lyckats få ett ovanligt läraktigt exemplar men det har gått att lära honom mycket vardagslydnad. Något vi har haft stor nytta av är att när vi säger "akta" så är han på fel plats och måste flytta sig. Han hade viss förmåga att springa bland hovarna på en förspänd häst eller var med i hästarnas bus ute i hagen och säger man akta så springer han åt sidan. Eller när han ska nosa på eltråden ;)

På en sådan cykelspringer sitter det plastringar mellan metallen och snöret, de går av vid för höh belastning.

Vi hade en dv-schnauzer på ca 10kg som hade den trevliga vanan att mitt i språnget komma på att hon skulle bajsa, och alltså tvärtnita. Då gick plastringarna av varenda gång...

Hej!
Jag har alltid min schäfer med i vagnen när jag kör. Det är det bästa hon vet! Så fort vagnen rullas ut så hoppas hon upp och sätter sig. Hon har lärt sig att inte hoppa av vagnen utan kommando och det funkar kanon. Vad vi än möter, andra hundar, gående eller annat så sitter hon där som ett ljus och bara njuter av att få vara i vagnen! I början hade jag koppel på henne men aldrig fastknutet!
Men vi har ett problem, hon är så glad att hon måste låta hela tiden :crazy: ju fortare det går destom mer låter hon! I början lät jag henne springa vid sidan ibland men jag har märkt att "låtandet" bara blir värre då så numera får hon hålla sig i vagnen hela turen. Det är lite tröttsamt att lyssna på men jag har inte hjärta att köra iväg utan henne så det är bara att stå ut :grin: Det hörs när vi kommer i alla fall så någon bjällra behöver inte vi :D

Mina hundar är alltid lösa (jag kör mest i skogen och på stora fält) och de gånger det behövs så har jag tränat dem till kommandot "håll er där bak" vilket betyder att de ska gå bakom vagnen tills jag säger "gå då". Det funkar bra, men den ena hunden är en såndär som har mycket i huvudet och glömmer kommandon efter en liten stund, så honom får man upprepa kommandot till ibland så att han inte lullar iväg varje gång han känner doften av nåt trevligt när han går bakom vagnen

Möter vi en bil och hundarna är med så brukar jag stanna och be hundarna sitta ner, vilket är mest för att jag inte vill att de ska röra sig bakom vagnen när bilen kommer. (Bilisten vet ju inte att hundarna är där bakom.)

När jag rider är hundarna också lösa och då betyder samma kommando att de ska hålla sig bakom hästen tills jag ger kommando åt dem att springa iväg igen.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 040
Senast: Liran
·
Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: lytesout95
·
Övr. Hund En nära anhörig till mig var ute och sprang i morse då hon hörde någon ropa på sin hund och även till anhörig att hon skulle stanna...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 502
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA