hund på buss?

Sv: hund på buss?

Ok, men de kan alltså säga nej?
tänkte nämligen ta bussen in till stan imon och tar då med mej hunden för att miljöträna..

Kolla på bussbolagets hemsida? Det är väl lite olika på olika ställen, men i regel brukar man få.

Jag har aldrig åkt buss med hund men jag tror det är att dom måste vara under en viss mankhöjd. Men annars ska det nog inte vara några problem.

Jag har aldrig åkt buss med hund men jag tror det är att dom måste vara under en viss mankhöjd. Men annars ska det nog inte vara några problem.

Här har vi inga mankhundskrav, dock åker den gratis om den är så liten att den får plats i en väska.

Vad jag vet får man det, har aldrig behövt stiga av på grund av att jag har hund med mig, har då åkt både innerstadsbussar och 2,5 timmar långa bussresor från stan till landet och tvärt om.
Man måste hålla sig i bakre delen av bussen, av allergiskäl.

Har också suttit på buss med ständigt skällande schäfer och ignorerande ägare i sådär en 20 min också utan att någon sa nåt, så jag tror busschaufförerna är ganska tåliga;)

Här är alla hundar tillåtna på den bakre delen av bussen, dem brukar t o m få sitta uppe på säterna.

Ja, det får man... men se till att inte åka med östgötatrafiken :devil:
Är det bara jag som tycker det är dårskap att betala 75:- för bussresa med en hund?
Går i skola uppe i Värmland och där åker man gratis :bow:

vad det kostar beror på hur långt du åker, de betalar ungdoms pris för hunden.
Fast när jag jobbar brukar jag låta hundarna åka gratis, gast jag har en kollega som skrivit böter på hundar :crazy:

Jag åker buss dagligen med min vovve. Vi åker upp till hästen och tillbaka! Jag betalar ingenting för att hon åker med, men det är olika från olika komuner och län. storleken på hunden spelar ingen roll. Du får sitta i bakre delen av bussen!

Oj hjälp!
Jag har aldrig behövt betala någonting för mina hundar på bussen :bow:
De brukar vara uppskattade och busschauffören brukar le och prata lite med hunden/hundarna :D

Hittade en bra länk :)
http://www.resamedvovve.se/tagbuss.asp

På västtrafik måste man betala för hunden.

Ifall man beställer resor med SJ är det bra att tänka på att det kan kosta på bussen. Jag beställde resa med hund där men första biten var med buss och då fick jag vackert betala för hunden eftersom min biljett inte dög för båda (har bara hänt en gång dock, de flesta låter hunden åka med på den beställda biljetten).

Det är lite olika regler. Kollektivtrafik tror jag alltid brukar tillåta hundar oavsett storlek, men det skiljer sig mellan trafikområden om det kostar pengar eller inte. Där jag bor åker hunden gratis, medan i min jobbstad så får jag betala ungdomsbiljett för henne.

På Swebus Express fick man tidigare ta med liten hund i bur eller väska. Numera har de dock totalt hundförbud. På Flygbussarna så får man heller inte ta med sig hund.

Jag har inte åkt buss med min cavalier än, men jag har hört att man brukar få sitta längst bak om det finns djurallergiker.

Här är det en ungdomsbiljett för hund. Spelar ingen roll hur stor eller hur liten den är. Och så måste man sitta i den bakre delen av bussen, dvs från mitten och bakåt.

Jag åker med västtrafik och enligt deras info ska det kosta ungdomsbiljett för hundar (2 hundar per biljett). Min lilla ds har jag dock aldrig betalat för, eftersom de tycker att hon är så lite... :D Men en dag kommer det säkert en busschaffis som följer reglerna till punkt och pricka, och då får jag betala 15 kr för min trasselsudd! ;)

:Vissa chaufförer kanske tycker så för att förr (västtrafik) så fick hunden åka gratis om man kunde ha den i knät.

Kände en som trotsade det- Hon propsade på att hon kunde ta sin hund i knät. Det var en Irländsk Varghund. Hon satte sig rätt ner på golvet och tog hunden i knät! Ungefär som: hunden åker gratis och därmed basta! :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
632
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 483
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: MML
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10