Hund och katt...

N

Noriko

Nu nån gång framöver så ska jag skaffa hund, men problemet är katter!
Har två vuxna katter som inte är så JÄTTE förtjusta i hundar..

Så hur vänjer man djuren bäst med varandra? Ska man hålla nåt av djuren kopplad när hunden väl kommer. Eller ska man bara släppa djuren lösa i lägenheten så dom får bekanta sig själva..:confused:

Är så rädd att katterna flyger på hunden...

Några tips?

Tacksam för svar!

MVH Noriko

Sv: Hund och katt...

Hit kom en kattunge i somras till 2 vuxna hundar. Allt gick bra från början. Katten säger ifrån när det blir för hårdhänt. En liten valp är ju ganska på hugget, så jag hade nog den första tiden haft hunden i koppel och övervakat hela tiden. Tar inte lång tid innan de vänjer sig. Det värsta är ju att de kan riva hunden i ögonen.

Har en gammal katt och jag har precis skaffat en hundvalp, jag har haft dem separerade från början för att sen succesivt vänja katten och hunden vid varandra gått in till katten en liten stund varje dag så de har fått träffa varandra nu bor ju jag i en stort hus och har möjligheten att ha dem separerade utan att det blir för trångt för djuren. Men katten och hunden har accepterat varandra nu och det går jätte bra från att katten var aggresiv i början så går hon fram till hunden nu och vill kela. Man får ha tålamod och is i magen katter säger oftast ifrån när det blir för bra och oftast så fräser dem och klöser men min katt är en snäll katt så det har inte behövts klösas eller fräsas.

Ska inte vara några problem, har haft hund och katt ihop hela mitt liv. Min hund är bästa kompis med mina katter, han tror tom att han är katt, stryker sig emot mig som en:)
Hittar jag inte min hund i sin bädd eller i soffan så hittar jag honom i mitt sovrum ihopkurad med katterna, så fina, alla i samma storlek, har en dvärgpinscher!

Jag har också katter tillsammans med min cavalier. När han kom var de lite nyfikna, men höll sig på avstånd.
Vi lät missarna sköta sitt och var helt lugna. De är visserligen inte bästa vänner, men de är inte bittra fiender heller.
Låter man hunden och katterna sköta bekantskapen själva brukar det fungera bra.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
446
Senast: gammalek
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 372
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 367
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka