Sv: Hund och katt?
Det beror på vilken ras/mentalitet hunden har och hur du tränar den skulle jag vilja säga. Alla är olika.
Min första schäferhane kom in som vuxen till mej (följe med på köpet med sambon..
) och han var så lydig att första gången har försökte jaga en av katterna gav vi honom en rejäl tillsägelse, sen var det aldrig något problem.
Andra hunden (vit herde/husky), en tik fick vi som 13 mån. Hon hade mycket vall/jaktinstinkt. Det gick alldeles utmärkt hemma med våra egna katter. Men ute drog hon på dem om de blev rädda och sprang i början. Vi lyckades träna bort det mesta av detta beteende, men ibland så stängde hon av.
Tredje hunden, nuvarnade (schäferhane) kom hem till katterna som valp. Också mycket vallinstinkt i honom. Han älskar katterna och leker gärna med dem, är mycket försiktig och vet hur han får bete sej. Däremot tror han att alla katter är lika leksugna som våra och springer alltså fram till alla han ser (om jag inte ser honom och kan stoppa).. men säger kissen ifrån, då går han långa omvägar runt den sen.
Fjärde hunden, nuvarnade (Chihuahua/Papillontik) kom också hem som valp. Hon springer efter och skäller, men enbart på hemmakissarna, katter ute går hon omvägar om och/eller skäller ut, men går inte fram. Detta tränar vi på, att hon ska ignorera dem helt. Hon är inte så gammal ännu så det är work-in-progress fortfarande.
Mvh Domino_s