Hund och kanin

annan1

Trådstartare
Någon kanske minns att jag hade lite funderingar inför kaninköp i det här forumet för någon månad sedan. Nåväl, nu har vi i allafall två kaninhonor, korsning mellan lejonhuvad och dvärgvädur. Särskilt den ena är superrolig, tuff och framåt och det jag är mest impad av är att hon accepterar vår hunds enträgna uppvakning. Hon sitter stilla och låter honom tvätta hennes öron, hon skuttar fram och nosar på honom o.s.v. Det trodde jag inte!

Finns det fler som har kanin och hund som funkar bra ihop? Gärna bilder! :)

Sv: Hund och kanin

Här är några bilder på mina två kaniner med min hund:

hwwgwm.jpg

264mjgm.jpg

2u4inmr.jpg

Brun sobel holländartecknade honan fyller 9 i år, hunden fyller 10, viltgula hermelinen är en
hittekanin men han är antagligen runt den åldern han också, haft honom i 6 år nu om jag inte minns fel.

Kaninerna är lösa dygnet runt inomhus, lämnas ensamma med hunden hemma utan minsta problem.
Ibland får kaninerna följa med på promenaderna, ibland får hunden vakta dem när de springer lösa i trädgården.
Funkar jättefint hos oss, viktigt är dock att hunden verkligen respekterar och är rädd om kaninerna! :)

Jisses vad gamla dina kaniner blir. Mina har aldrig blivit en dag över 5-6 år och då har dom inte haft ett stillasittande liv i en kaninbur.

Imponerande!

Såååå bedårande bilder :love::love::love:

Den översta bilden när dom ligger och myser bredvid varandra är så vacker. Dom matchar varandra tom i färg :D

Det är ju så olika hur gamla kaninerna bli mellan raserna också, dvärgkaninerna blir ofta gamla, större raser har kortare livslängd.
Båda mina har hermelin i sig så det spelar nog roll i sammanhanget också :) och så har jag haft tur med att de är friska kaniner i övrigt.
Hade t.ex en lejonhuvad kanin som var tvungen att tas bort vid bara 4 års ålder pga av hjärtfel/lungödem. Så man ska ha lite tur också!
Honan har dock varit nära döden två gånger pga av att hon var en liten olycksfågel som yngre och har kostat mig många, många tusen i veterinärräkningar :S

Var faktiskt en sväng hos veterinären med dessa två för hälsokoll för inte så länge sen, iom att de är såpass gamla som de ändå är.
Båda fick jättemycket beröm för att de var i så himla bra kondition, tänderna var jättefina osv.
Både vet och sköterska sa att de knappt hade trott på mig angående åldern för att de var i så fint skick
om de inte haft deras journaler från kastreringen av hanen och honans olyckor som ungkanin.
Blev jätteglad för berömmet och vågar hoppas på i alla fall något år till! :D

Aww, tack så mycket! :love: Haha, ja de är så gula bägge två och så har de vita rumpor! :p

Hej vi har 3 kaniner och en hund har dock inga bra bilder på dom ihop :) hunden blir lite fundersam ibland :)

kl

Har tyvärr inga bättre bilder!
Vi har flera kaniner men det är bara Don (en hane) på bild nedan.
Bilden med Dalmatinen är från första gången han var inne i soffan och hon blev fundersam och sedan jätteglad :)
Xerox, den andra hunden, är inte så värst brydd i den lilla kaninen, men tycker mycket om den stora som gärna lekar med hundarna.

20131215_135758.jpg

20131215_135826.jpg

Ser nu att jag inte svarat, trodde verkligen att jag gjort det då jag tittat på dina bilder massor av gånger, Scandi! Har visat dem för hela familjen :D Jättejättefina, älskar dessutom att ena kaninen färgmatchar hunden :p

Älskar översta bilden med dalmatinern! Kaninen ser så skojigt sträng ut, väldigt lik vår ena :)

Har visst inga bilder på datorn, med hund och kanin tillsammans. Däremot har jag en bild jag kallar marsvinspaj :)

230823_1935955951153_5421439_n.jpg

Det var äppelpaj i formen och hunden fick diska. Och då ville ena marsvinet vara med :p

Har aldrig haft problem att ha hund och kanin tillsammans. Min förrförra kanin, som tyvärr fick somna in alldeles för tidigt pga sjukdom, älskade att vara nära lagotton. Hon låg intill henne i sängen och på hundbädden. Hon var själv mer som än hund än som en kanin.
De nuvarande kaningrabbarna får ibland pussar av hundarna, det är allt.
Mina kaniner har alltid trott att alla hundar är lika snälla, vilket inte varit riktigt lyckat när jag haft kompisar hemma med inte lika kaninvana hundar. Då har det blivit buren för kaninerna, för säkerhets skull.

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama