hund och heltidsjobb

Sv: hund och heltidsjobb

Vart i stockholm bor du? Bor ockå där... Skulle inte du kunna PM:a mig vad ditt hunddagis heter och priser m.m (om man inte får skriva det direkt i tråden vill säga) så vet jag lite vad priserna ligger på här i stockholm...

Jag tycker absolut INTE att det är lämpligt att skaffa hund om man jobbar heltid och inte har den möjligheten att nån annan kan gå ut med dem eller så. En hund bör inte lämnas ensam längre än 6h om dan. En hund kräver otroligt mycket om man ska inte skaffa hund bara för att ha en. Den skall aktiveras flera gånger om dan och inte ligga och sova bort tiden medan ägaren är på jobbet!
Hoppas du tänker över ditt beslut och väntar med att skaffa hund om du inte löser det på andra sätt.

För oss har det funkat när både jag och brorsan bodde hemma och föräldrarna jobbade heltid, vi vr i skolan. Pappa kör taxi så han kom ju alltid hem på lunchen och gick ut med henne. Så gick jag eller brorsan ut med henne när vi kom hem.
Även när vi flyttade hemifrån så funkade det lika dant och han åkte även in en sväng på em om han jobbade långpass. Sen jobbar han ju skift med så det har funkat bra för dom.

svart arabhingst skrev:
Jag tycker absolut INTE att det är lämpligt att skaffa hund om man jobbar heltid och inte har den möjligheten att nån annan kan gå ut med dem eller så. En hund bör inte lämnas ensam längre än 6h om dan. En hund kräver otroligt mycket om man ska inte skaffa hund bara för att ha en. Den skall aktiveras flera gånger om dan och inte ligga och sova bort tiden medan ägaren är på jobbet!
Hoppas du tänker över ditt beslut och väntar med att skaffa hund om du inte löser det på andra sätt.

Som jag skrivit tidigare i tråden har jag inte en tanke på att skaffa en hund som ska vara ensam hemma, den ska vara på hunddagis eller ha en dagmatte.

När jag jobbar natt är min hund hemma själv. Det är ju inte så stor skillnad på att sova med eller utan mig de timmarna. Kvällsrastningen sker som vanligt (just före nio) och morgonrastningen är om något TIDIGARE än vanligt (dvs klockan 06:00). När jag jobbar dag har jag någon som kommer hem till oss och går ut med hunden.
Visst, min hund kanske inte är trygg och mår bra, den kanske är apatiskt istället. Men jag vågar VÄGRA att ha dåligt samvete för att jag inte väljer bort hund bara för att jag har ett jobb. Min hund har ett bra liv, med mycket aktivitet OCH mycket passiv samvaro med mig. Hon får vara mycket lös och springa fritt i skog och mark och får träffa och verkligen UMGÅS och LEKA med andra hundar regelbundet (varje vecka). Det är betydligt bättre än hur många andra hundar har det, även om matte eller husse är hemma hela dagarna.
Jobba måste man ju (annars skulle jag välja bort JOBB direkt för att ha hund! :D ) och efter att han testat dagmatte (när hunden var yngre) så tycker jag att det jag väljer att använda nu fungerar minst lika bra för min hund.

Sen vet jag ju inte om hunden bryr sig eller inte, men den har ju iaf sällskap av katterna. ;)

/JES

Senast ändrad:

Hur tycker ni att dagmatte fungerar? var det svårt att få tag på en bra? vad gör hon med hunden?

apollo1 skrev:
Som jag skrivit tidigare i tråden har jag inte en tanke på att skaffa en hund som ska vara ensam hemma, den ska vara på hunddagis eller ha en dagmatte.

Ja det är ju jättebra :)

Jag har min morfar som nödlösning. Och om jag nu får det jobbet som jag sökt blir han den permanenta lösningen. Han har själv en hund som min känt sen valpben. Det skiljer bara 4 månader mellan dem så de känner varandra väl efter de här 5 åren. :-)

Morfar gör inget speciellt med hundarna egentligen. De leker med varandra bara. Han har inte möjlighet att gå på promenad med båda två samtidigt, de är en smula för starka för det. Däremot har han en stor inhägnad gård som de får vara på. Själva aktiveringen och träningen får jag sköta själv efter arbetstid.

Jag skulle absoult inte tro att min hund skulle trivas på hunddagis. Han är inte den typen. Ensam kan han heller inte vara. Med mycket träning och förberedelse har jag fått honom att vara ensam i max 3 timmar utan att bli alldeles till sig. Så morfar är den bästa lösningen för mig.

Jag avundas på ett sätt alla som kan lämna sina hundar några timmar. Man får ett friare och enklare liv på så sätt. Fast ändå känns det ju bra att min hund slipper vara ensam. Bäst för honom liksom.

apollo1 skrev:
Hur tycker ni att dagmatte fungerar? var det svårt att få tag på en bra? vad gör hon med hunden?
Dagmatte fungerar bra OM man hittar rätt person. I mitt fall så var min hund unghund när hon var hos dagmatten vilket ledde till att hunden tog ALLT sitt tonårstrots DÄR och var som ett lamm hemma. :D

Det som KAN bli problem är väl om din och dagmattens syn på uppfostran skiljer sig. Dagmatten måste ju självklart få säga ifrån när/om din hund gör nåt dumt/fel, men VAD det är och HUR man säger ifrån skiljer sig ju från person till person.

Jag (som är förstahundsägare) överlät (efter en diskussion om just de ovanstående frågorna) åt dagmatten att handla efter eget huvud (kände henne väl, hade sett henne med egna hundarna och hon har haft hund hela livet),. Men det som till slut gjorde att jag inte ville ha dagmatte längre var väl att hunden fick tendenser att ignorera mig och bry sig om/lyda henne istället om vi var någonstans tillsammans. Kanske är fjantigt och visar på EGO-problem hos mig, :o men jag vill ha en hund som är MIN och inte dagmattens och det står jag för.

/JES

Kan förstå det där. Jag har en granne som går ut med mina hundar om jag och min sambo ska bli borta för länge. Hon tar oftast med hundarna hem till sig efter första promenaden så dom kan leka med hennes hund. Jag skulle däremot inte vilja att hon tränade hunden eller aktiverade den på annat sätt. Okej, hon får för lov att säga ifrån och regler ska där finnas, men träningsbiten vill jag sköta själv dels för att jag vill forma mina hundar som jag själv vill ha dem och för att dom ska se mig som den främsta ledaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 738
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
603
Senast: Lyan
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama