Hund och barn - Praktiska lösningar

Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Inte har val XC90 sa himla litet lastutrymme? Vi provkorde den innan vi kopte X5:an och enda anledningen att vi inte kopte den var for att just lastutrymmet var sa ENORMT (med de 2 extrasatena nedfallda i golvet da). Det kandes litegrann som att kora en lastbil.
X5 kandes mer lagom for 2 personer :D
Men nu nar vi har hund (labrador) och 2 barn pa vag sa racker den plotsligt inte alls till langre, sa vi har borjat fundera pa en XC90 igen...
Men det kanske beror pa om man konstant behover de dar 2 bakersta satena?
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Man kan ju måttbeställa buren för lite extra pengar, såklart. Vi funderar på om sambon skulle tillverka den själv, han är snickare och kan svetsa osv. Då blir det ju lite enklare genast. Allt beror mest på hur stort utrymmet är, om buren måste vara en helbur eller om den kan göras lite mindre. Som i kombin vi har, så skulle dom behöva en helbur för det är väldigt litet utrymme och det blir för trångt annars..

När Sebastian blir lite äldre kan man ju köpa en paraplysulky som blir så liten som möjligt, att ha i bilen jämt. Och ha vår nuvarande lätta sittvagn hemma, för hundpromenader och annat. Men jag tycker inte att han är tillräckligt stor för att ha en paraplysulky konstant än, han sover ju fortfarande i vagnen om det blir långpromenader eller om man är iväg i många timmar, och då vill jag ha liggläget kvar.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Lastutrymmet är antingen 480 l eller 530 l, beroende på modell, enligt Volvos hemsida. Känns inte sådär jättestort enligt mig, men jag kanske bara är kräsen :D Sharanen har 1286 l utan sista stolsraden, det är en himla skillnad verkligen..
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Sambon tillverkade buren själv, det blev jättebra. Då passar den som handen i handsken i bilen. Vi tog i ganska ordentligt i storlek, med påföljd att vi nu kommer få minska den lite för att få in en syskonvagn bredvid den. Men det gör ju inte så mycket när man inte betalat mer än gallret kostade på skroten :D. Ja, synd på lite extrajobb då förstås.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Vi har funderingar på att göra om den till den diesel, men än så länge ligger det bara i funderingsgropen.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Man kan ju måttbeställa buren för lite extra pengar, såklart. Vi funderar på om sambon skulle tillverka den själv, han är snickare och kan svetsa osv. Då blir det ju lite enklare genast. Allt beror mest på hur stort utrymmet är, om buren måste vara en helbur eller om den kan göras lite mindre. Som i kombin vi har, så skulle dom behöva en helbur för det är väldigt litet utrymme och det blir för trångt annars..

När Sebastian blir lite äldre kan man ju köpa en paraplysulky som blir så liten som möjligt, att ha i bilen jämt. Och ha vår nuvarande lätta sittvagn hemma, för hundpromenader och annat. Men jag tycker inte att han är tillräckligt stor för att ha en paraplysulky konstant än, han sover ju fortfarande i vagnen om det blir långpromenader eller om man är iväg i många timmar, och då vill jag ha liggläget kvar.

Jag tänkte på en sak: hur ofta har du behov av vagnen och ej sulky och har hundarna med dig? Är det bara enstaka tillfällen eller ofta? Man kanske kunde ha en "vanlig" bil med rymligt bagage och en takbox de tillfällen man har mycket packning om det bara är ibland. Vet inte hur ni bor annars men sen vi flyttat till hus använder vi inte vagnen alls nästan. Nu är vår son drygt 1,5 år så han är ju äldre än er son, men vi märker att vagnen (sulky) enbart kommer med om vi ska in till storstan (Gbg) och strosa lite. Ska vi på snabbärenden kan man lika gärna bära honom och ska vi storhandla åker han i kundvagnen och behövs ingen vagn. Men ert behov kanske är att ofta ha allt med och jag vet inget om hundburar, om de alltid är uppfällda i bilen och därmed spärrar platsen eller om de är ihopfällbara så man kan ha den så + vagnen vid vissa tillfällen.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Ja, vi hade lite samma problem när vi bytte bil. Skillnaden är att vi har två barn. Jag är en sådan som VÄGRAR minibuss - jag bara hatar dem!
Vi löste det så att vi köpte en "vanlig" kombi (först BMW 530 touring och nu BMW 325xi touring) och bytte ut vagnen mot en sådan här:
MCW0715011.jpg


Den går att få till ett "streck" ihopfälld och får plats ena baksätet - ena hjulparet på golvet och resten lutad mot sätet. Eller på baksätesgolvet?
Funkar kanonbra då den är lite mer exklusiv än andra paraplyvagnar och har fullt liggläge, stora hjul etc.

Hemma kan man ha en vanlig "promenadvagn" om man vill men ha den andra när man ska ta bilen :)

Och så slapp jag ju den hemska minibussen ;) :p
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Alltså, jag tycker väldigt mycket om att kunna ha med mig mina hundar överallt i princip. In till dom olika städerna i närheten, hem till folk, med på fika utomhus etc etc. Sen har vi så extremt tråkiga och korta promenadturer här där vi bor (Mitt ute på landet, men det finns bara korta återvändsgränder på grusvägarna i närheten) så jag får köra iväg med hundarna för att kunna gå riktiga långpromenader. Då behövs en lite stadigare vagn, för grusvägar, skogsvägar och liknande.

Innan vi fick barn, och platsen inte var till något problem, så var hunden (Vi hade bara en då) med överallt förutom på storhandlingar. Vill inte sätta honom i bilen så länge, men annars så var han alltid med. Båda hundarna älskar att få hänga med, så det vill jag gärna ge dom.

En riktig bilbur är alltid uppe i bilen, och går inte att fälla ihop. Enkla varianter, typ bur att ha med på utställning exempelvis, går att fälla ihop men dom skulle inte ens hålla för en krock i 10 km/h ;)
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Vet du hur mycket plats den vagnen tar? Blir den såpass smal att man skulle kunna ha den bredvid en bur i bagageutrymmet? Om man då skaffar en bur som inte går precis ut i kanten alltså..

Går det att lösa så pass enkelt, så har jag inga problem kvar :D Förutom att hitta en bil som passar i övrigt också.. :crazy: :eek:
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Ja, jag hoppas att han får tid till att tillverka buren själv! Så att vi kan få den exakt som jag vill ha den i utförandet, och till storleken. Då kan man dessutom testa mått och modeller här hemma, eftersom försökskaninerna villigt hoppar in och ur bilen om man ber dom :D
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Jag har en Freelander med ett pyttelitet bagageutrymme (och dessutom en pytteliten hund som alltid åker lös), men jag kan tipsa dig om att köpa en liten vagn istället så får du nog plats med det du vill i en vanlig kombi. Jag har en Bugaboo Gecko och den får lätt plats i ena baksätet bradvid babyskyddet, och då har jag ändå liggdelen nu, den blir ju ännu mindre när bebisen sen använder sittdelen (som går att fälla i liggläge). Då kan du ju använda hela bagaget till hundburen!
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Har du haft hundar och barnvagn i en 855? Dom är ju ungefär lika stora som en V70, och många andra kombis. Eftersom jag har 2 hundar så är det ju egentligen en helbur som behövs, så att dom ska slippa ligga trångt och obekvämt. Och med en helbur går väl inte en barnvagn in? Jag har en Emmaljunga Scooter, som visserligen är väldigt nätt ihopfälld, men såå liten känns den inte riktigt..

När jag hade två hundar och barnvagn så fälde jag ena baksätet och fick in en liten bur. Nu har jag bara en hund så jag har delat av bagageluckan med en mellanvägg. På ena sidan ligger våran vita herdehund och på andra sidan våran emmaljunga scooter eller vår stora briovagn. När emmaljungan ligger där får vi även plats med matkassar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad för bil kan rymma 2 vuxna och tre barn, där de vuxna kan sitta bekvämt trots bakåtvända barnstolar i bak, samt utrymme för stor hund...
Svar
19
· Visningar
8 603
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: Bubble
·
Övr. Hund Hej! Jag har fått för mig att börja med en nu hobby. Jag hat 3 hundar, en på 2 år och 2 på 13 veckor. När dom små är stora så...
Svar
4
· Visningar
10 888
Senast: Migo
·
Äldre Ny man - nya behov ;) Vi söker en bil som: Har plats för 6 personer (2 vuxna och 4 barn, nu i åldrar mellan 4 och 8 år) Helst...
2
Svar
33
· Visningar
9 069
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp