Hund och barn - Praktiska lösningar

Bebben

Trådstartare
Jag vet att det finns fler här på Buke som har både hund(ar) och barn, och jag tänkte ställa en fråga som någon här kanske löst.

Vi är 2 vuxna, 1 barn och har 2 st hundar. Det är inga stora hundar direkt, utan dom väger 30 kg respektive 20 kg. Den ena är inte riktigt fullvuxen än, men ökar max 2-3 kg till.

Nu försöver vi hitta en bil som kan passa mig. Hundarna är mina, och det är således jag som har dom med mig i bilen jämt. Sonen åker även han med mig för det mesta, eftersom jag är hemma med honom om dagarna.
Den bilen jag har nu är en sedan, Seat Toledo -01, och vi får verkligen inte plats.

Jag behöver få plats med följande;
2 vuxna
1 bilstol, modell otymplig (Tycker jag iaf)
1 hundbur
1 vagn

Och så är det ju ett plus om man får plats med lite packning och så också ibland :p

Hur har ni gjort som har både hund och barn? Barnen använder ju vagn i några år trots allt, och hundarna behöver också åka med i bilen, åtminstone ibland. Jag vill inte ha hundarna lösa, eftersom det påverkar säkerheten något enormt för alla som åker i bilen. Och jag måste förstås kunna ha med mig min vagn också, Sebastian börjar bli lite väl tung att bära på med sina dryga 10 kg.

Jag har titta litegrann på minibussar, främst VW Sharan. Då får man rymliga säten, samt stort utrymme därbak om man plockar bort 2 stolar. Men finns det någon annan lösning? Som inte innebär att man måste ha en gigantisk bil kanske.. Jag avskyr att köra för stora bilar, men det är självklart en vanesak.
Hur är det med SUV? Finns det någon där med rymliga säten och stor koffert?
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Vad söker du i för prisklass? Borde det inte fungera med en vanlig kombi? Vissa kan man ju fälla 2 säten i bak så kanske man kan fästa hundburen där (så hundarna går in och ut genom bakre passagerardörren) och så har man hela skuffen för vagn och annan packning?

Min pappa har en V70, de fick med sig en hel del hem till oss över jul. 1 bordsskiva på taket. Och sen packning för 4 pers i 3 dagar, 2 papperskassar proppfyllda med mat och 6 stolar :eek: utan att fälla sätena :bow:
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Du kan inte ha en hund i bur och en som får ha bilbälte? Då går det ju bra med en vanlig kombi.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Jag vill gärna att det ska fungera i en vanlig kombi, men det känns inte riktigt som det. Hundarna är för stora för att få plats i en halvbur, och har dom en helbur så finns det inte en chans att vagnen får plats med någon reda.

Prisklass vet jag inte riktigt, jag måste få min bil såld först och sen får vi se hur mycket jag kan lägga emellan bilarna. Hittar jag någon BRA bil så tar jag ett lån så jag kan lägga mer om det behövs..

Jag kikar runt lite på olika SUV's och som sagt minibussar.

Det är ju som sagt det att hundarna ska ha en bur, och dom vill vara tillsammans, och då blir det så pass fasta mått att röra sig efter.

Äsch, det här är svårt faktiskt. Man ska ju helst tycka om bilen man köper också!
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Jag litar inte på hundbälten särskilt mycket, tyvärr. Dessutom vill hundarna vara ihop, annars blir dom så uppspelta och gnälliga bara.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Fast jag tycker inte att SUVarna har speciellt mkt större lastutrymme än kombi bilarna, dessutom blir det högre för hundarna att hoppa och för er att lyfta i barn, vagn och packning.

De jag sett har djupare lastutrymme men avståndet mellan säte och baklucka har var mindre.

Du får köpa en liten mini-vagn och köra hundarna i :angel:
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Jag har sett några som ser ut att ha ganska stort utrymme, medan vissa ser minimala ut. En bekants XC90 exempelvis, den hade inte stort lastutrymme, utan all plats gick åt till rymliga säten, benplats och annat.

Tror det var en Nissan Terrano II som jag tyckte såg så stort ut, både för människor och därbak. Men jag har inte sett någon IRL på evigheter, och har ingen i närheten att mäta direkt heller. Så minibuss känns egentligen som det "enda" alternativet, men väldigt tråkigt.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Jo visst är de det, men sen när han blivit större och kanske ni köper en smidig liten sylky som går att fälla ihop och lägga t.ex på golvet i bak eller pula in vid hundburen så kan ni ju faktiskt sälja den och köpa en roligare kombi :)
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Vi tittade på Emma74s familjs minibuss igår och jag gillade den skarpt! Som de hade den igår så var det fyra sittplatser och oceaner av utrymme! :D Jag ska försöka få henne hit och förklara vad det var för bil.... :o;)
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

det är ju just en VW Sharan vi har :idea:

men i den får man plats med hur mycket som helst!! vi kör in sulkyn utan att fälla ihop den... met bästa är att man inte behöver böja sig ner när man ska sätta barnet i bilstolen och behöver inte stå dubbelvikt när man knäpper fast barnet... och att montera bilstolen är oxå enklare när man får plats...

igår när vi var hos snurris så hade vi bara 2 stolar där bak och fick in en hel säng utan minsta problem... (tack för sängen föresten!!)
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Jag har sett några som ser ut att ha ganska stort utrymme, medan vissa ser minimala ut. En bekants XC90 exempelvis, den hade inte stort lastutrymme, utan all plats gick åt till rymliga säten, benplats och annat.

Tror det var en Nissan Terrano II som jag tyckte såg så stort ut, både för människor och därbak. Men jag har inte sett någon IRL på evigheter, och har ingen i närheten att mäta direkt heller. Så minibuss känns egentligen som det "enda" alternativet, men väldigt tråkigt.

I en Nissan Terrano II får du plats med mycket :P min förra chef hade en sån.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Volvo 855. Volvo 745. Har haft allt du behöver ha i dessa bilar och det får plats.
Funderade ett tag på att köpa en Chevrolet Transport men gjorde inte det för att de är dyra att försäkra. Men i en CT får man garanterat plats.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Denna bil skulle jag inte klara mig utan :love:
Vrlk.jpg


VW Caravelle, tror det är en 96:a. De nyare är ju lite rundare, vi ska skaffa en lite nyare om något år.

Plats för sju passagerare och en förare. Alla säten i lastutrymmet går att plocka bort. Vi har det bakersta sätet bortplockat, och har där en stooor hundbur till vår boxer, samt vår vagn, som går att ställa in utan att ens vika ihop.

Valde lucka bak, istället för dörrar, då det är superbra med regnskydd när man packar ut och in vagnen.

Valde även att enbart ha ett passagerarsäte fram (finns med två), just därför att man med lätthet kan gå bak till barnen utan att behöva kliva ut. Fördel vid trånga parkeringsplatser och/eller regn.

Skjutdörr är superbra med barn, då de inte kan smälla upp bildörren i andra bilar. Du kan även parkera trångt och ändå komma ut.

Det enda jag skulle vilja ha på nästa bil är skjutdörr på båda sidorna, underlättar om man har fler barnstolar.

Annars älskar jag denna bil. Kanon att köra, har aldrig krånglat, och superlätt att parkera med då du i princip har ett hjul i varje hörn.
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Har du haft hundar och barnvagn i en 855? Dom är ju ungefär lika stora som en V70, och många andra kombis. Eftersom jag har 2 hundar så är det ju egentligen en helbur som behövs, så att dom ska slippa ligga trångt och obekvämt. Och med en helbur går väl inte en barnvagn in? Jag har en Emmaljunga Scooter, som visserligen är väldigt nätt ihopfälld, men såå liten känns den inte riktigt..
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Ja, en minibuss/van är ju något vi tittar på. Det är mycket plats, och vi behöver bara 5 säten så vi kan plocka bort dom längst bak för att ha hundbur + vagn där. Men som sagt, kan jag hitta något annat alternativ så blir jag glad ;)
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Ja, bilstolen är ju en historia för sig nu alltså. Jag har en normalstor sedan men det är riktigt krångligt att montera hans nya, riktiga, bilstol där i. Dessutom får passagersätet skjutas fram ganska mycket, så den som åker fram bredvid mig sitter verkligen inte bekvämt! :crazy:
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Ja, det är ju inte världens smidigaste bil, även om den nu är lättkörd, och busskänslan kommer man ju aldrig ifrån. Sedan kommer man ju inte undan att den drar upp mot litern per mil :crazy:
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Dom vi har tittat på är dieslar, och drar ca 0,6-0,7 per mil. Känns verkligen helt okej! Min nuvarande bil som är bensinare, drar strax över 0,8 l/mil, och då är den ändå mycket lättare än Sharanen.. Och har inte direkt någon fet motor i heller ;)
 
Sv: Hund och barn - Praktiska lösningar

Kan man bara välja på hel- eller halvbur? Finns det ingen "specialare" som är lite större än en halv, men som ändå inte tar upp hela utrymmet? I så fall kanske du kunde kombinera med en vagn som blir extremt liten när den fälls ihop. Det finns ju vagnar som är gjorda för att vara lätta och ta minimalt med plats.

Jag rycker vår vagn blir himla liten när den är ihopfälld. Det är en Phil & Teds.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad för bil kan rymma 2 vuxna och tre barn, där de vuxna kan sitta bekvämt trots bakåtvända barnstolar i bak, samt utrymme för stor hund...
Svar
19
· Visningar
8 603
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 182
Senast: Bubble
·
Övr. Hund Hej! Jag har fått för mig att börja med en nu hobby. Jag hat 3 hundar, en på 2 år och 2 på 13 veckor. När dom små är stora så...
Svar
4
· Visningar
10 888
Senast: Migo
·
Äldre Ny man - nya behov ;) Vi söker en bil som: Har plats för 6 personer (2 vuxna och 4 barn, nu i åldrar mellan 4 och 8 år) Helst...
2
Svar
33
· Visningar
9 069
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp