Hund motion vid ridning!

Gullan86

Trådstartare
jo det är så att jag för ca 2 månader sedan köpte en lågställd jack russel på 1år(kastrerad hane) som jag snabbt lärde att ha med när jag rider min islandhäst.
grejen är den att när jag köpte han var han van vid max 5km promenad + var överviktig.

jag började med att bara ge honom sin egen mat och bara det gick han ju ner på(innan fick han troligen mkt av förra ägarnas egen mat)

sen började jag ha med han på turer de 2 första veckorna var det väldigt lite eftersom han inte var van att vara lös heller.

men iaf nu 2 månader senare har han gått ner 1 kilo minst + fått massa muskler och är nästan riktigt smal nu:banana: .

han följer med på turer med min häst nu. och det sker ca 3-4gånger/vecka mellan 30minuter upp till 1,5 timme....

så frågan är, ÄR denna motionen alldeles för mycket för min lilla jack russel? 1år och färdigvuxen såvitt jag kan se.

och en annan fråga, HUR mkt kan han motionera som mest? och hur vet jag när och hur jag kan "pressa" honom till det?

som det är nu så blir han inte ens trött under 1,5 timmes turerna:confused:

behöver lite tips och råd så ja inte förstör min hund?!
 
Sv: Hund motion vid ridning!

Hur snabbt går turerna till häst?
Det är stor skillnad på att hunden trippar brevid en häst som skrittar i 1 timme, än en häst som travar och galopperar i en timme.

Jag går ofta promenader med min JRT på 1-2 timmar utan problem i skog och mark.
 
Sv: Hund motion vid ridning!

jag tycker inte att det är för mkt.. Den jack russel jag hade i Tyskland följde med på flera ridturer om dagen.. Han var som en "stallhund" så han följde med frivilligt :)
 
Sv: Hund motion vid ridning!

Hur snabbt går turerna till häst?
Det är stor skillnad på att hunden trippar brevid en häst som skrittar i 1 timme, än en häst som travar och galopperar i en timme.

Jag går ofta promenader med min JRT på 1-2 timmar utan problem i skog och mark.

nej alltså vi skrittar ju inte 1-1,5 timme...utan det varierar men när vi rider 1,5 timme så går det oftast lugnare än vid 30-1 timmes turerna.

men vi skrittar kanske 20% vid en hårt tur och 40% vid en lugn...nåt sånt kanske?
men nu på senare tid har jag försökt att rida på i ett tuffare tempo eftersom hästen måste komma i kondis..

men ni tror inte det är skadligt för hunden på nåt sätt? kanske inte ska ha med han för ofta?!
 
Sv: Hund motion vid ridning!

jag tycker inte att det är för mkt.. Den jack russel jag hade i Tyskland följde med på flera ridturer om dagen.. Han var som en "stallhund" så han följde med frivilligt :)

okej va roligt, var det en lång eller kortbent jack russel? han måste ha varit riktigt vältränad:)
 
Sv: Hund motion vid ridning!

men ni tror inte det är skadligt för hunden på nåt sätt? kanske inte ska ha med han för ofta?!
Motion är ju nyttigt. Bara han får i sej tillräckligt med näring är det ingen skada för honom. Men du ska ju inte tvinga med hunden. Vill han följa med så är det ok, men du måste alltid lyssna på hunden.

Motion är nyttigt. Om alla JRT skulle få så mycket motion som din ger skulle JRT rent allmänt få ett bättre rykte. Lycka till!
 
Sv: Hund motion vid ridning!

Jag tror du ska försöka läsa vovven.Håller den sig pigg och glad och inte verkar sliten skulle jag inte bli oroad. De är tuffare än man tror, och märker du att den är med på noterna skulle jag låta den va med
 
Sv: Hund motion vid ridning!

jo och ja det märks verkligen hur trevlig han blir av att få så mycket motion, jag tror igentligen JRT behöver såhär mycket motion för att hålla "temperamentet" i schak....de är ju avlade att springa med när folk rider och jaga räv och råttor..

hur vet jag att han får i sig tillräkligt med näring då? jag ger honom just nu fri tillgång (nästintill) på pedigree vuxen foder....inget mer...jo lite morötter ibland som godis men han bantar ju så....under hela sin uppväxt har han levt på människo mat typ....därav tjockis...

ja för jag ser ju om han blir trött o sakar efter eller så och det har han hittils inte gjort nåt...
det är bara dett att han inte hinner med ibland om vi galopperar väldigt fort men det är ju inte så konstigt.

han vill jättegärna följa med....älskar det.
 
Sv: Hund motion vid ridning!

okej tack så jättemycket för svaret...nu känns det mycket bättre....det var en bekant som sa att de kanske va för mkt för honom då började ja bli orolig....rent kroppsmässigt alltså...ifall kroppen tar skada på nåt sätt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 694
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp