Hund med sloknande svans?!

Zuzzi

Trådstartare
En helt vanlig dag, hunden pigg och glad och svansen som alltid på "topp" och evigt viftande. Vi åt lunch i baracken på jobbet och sedan fick hon sitta i bilen medan jag jobbade lite, fick sitta där ca 45 minuter innan hon skulle få vara ute resterande tid av arbetspasset.

Svansen fungerar inte?

Den är helt slak, kan vifta på den lite åt sidorna. En hund/ras som normalt bär sin svans högt och med en liten krok längst ut bara hänger och dinglar. Har klämt och kännt, fick ett litet gnäll som reaktion men om det bara var för att hon blev lite förvånad eller om det gjorde ont vet jag inte. Får inte fram samma reaktion en gång till... har känt över höfter/rygg/bakknän, muskulärt och böjt leder... hittar ingenting!

Hunden beteer sig normalt tycker jag, hon är väldigt låg i sin energi emot eftermiddagen när hon blir trött efter en arbetsdag. Men försökte vifta så gott hon kunde när vi hälsade på husse i garaget och hon hoppade glatt upp och ner utanför både porten och dörren till lägenheten i vanlig ordning.

Vad har hänt??! :crazy:

Sv: Hund med sloknande svans?!

Låter som vattensvans, se till att hunden är varm om rygg och rumpa och låt den ta det lugnt.
vattensvans kan de få om de varit varma och sedan får en för snabb avkylning.
/LL

Så dom kan få detta på under en timme? Hon har haft ett fodrat täcke på sig hela dagen då hon kan vara lite frusen av sig, bilen drar inte men vi har haft någon enstaka minusgrad idag men bör ha varit 0-gradigt i bilen om inte plus när solen låg på, hon frös åtminstone inte.

Aldrig hört talas om tidigare och inget hon har haft problem med tidigare och då har hon varit med mig några gånger i vinter när det var kallare också :confused:

"Vattensvans" är egentligen lite missvisande för det är en inflammation i ryggnerverna som kan uppstå när som helst. Min hund fick det mitt i sommaren utan att ha badat eller varit kall. Hon har förkalkning i ryggdiskarna längst bak vilket gör att det lätt uppstår inflammationer.. Stod på rimadyl två veckor innan svansen började fungera normalt igen.

Så dom kan bara få det sådär helt plötsligt på kort tid?

Får ringa och rådfråga vet imorrn, trist om det är något långvarit... vi ska årsdebutera i utställningsringen nästa söndag på officiell utställning som vi sett fram emot flera månader, lilla vännen min :(

Låter absolut som vattensvans. Exets hund fick det, sådär helt plötsligt. Han var helt normal på morgonen, och på em ringde killen mig till jobbet och sa förskräckt att hundens svans plötsligt hängde och var livlös. Hunden hade ont och var inte riktigt sig själv...han fick smärtstillande och efter ett par dar blev det bra.

http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_vattensvans.html

Ja det stämmer förutom att hon inte har ont. Har stått och masserat och stretchat svansen åt alla håll och kanter, hittade en liiiiten reaktion igen men bara en gång.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 070
Senast: Dopy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur