hund med ryckningar?

Nominous

Trådstartare
börjar fundera på om min hund är normal??:o det är en fullt frisk (vad jag vet) 3 årig amstaffhane som beter sig väldigt märkligt. om han sitter och ''slappar'' så börjar hela huvudet och halsen att gunga upp och ner och han rycker med kroppen. alltså rätt rejält så det ser väldigt skumt ut. ser ut som han sitter och nickar upp och ner och att kroppen rycker med. han kan göra detta i ca 15 min tills han lägger sig ner.

är det någon som känner igen detta? har ingen aning om det kan vara normalt eller om jag ska oroa mig. han har gjort såhär i ca 1½ år men blir lite mer och markantare med tiden.

sedan en till sak han gör som jag funderar över är att han om han blir lite sur hackar han tänder i ca 2 sekunder så hela huvudet vibrerar och det låter jättemycket. detta gör han flera gånger per dag och har gjort ungefär lika länge som ryckningarna.
han gör det om man tex säger åt han att gå å lägga sig, sluta tigga, stanna. så om han får kommandon och han inte tycker det är roligt - då hackar han tänder och sen går han och sätter sig och då kan han börja rycka.

under hela tiden han rycker så ser han less och uttråkad ut och stirrar i tomma intet.

nåt som ringer i några klockor? :)

Sv: hund med ryckningar?

epilepsi 20 gånger om dan i 1½ år?? han rycker med huvudet men är inte omedveten. säger man hans namn så han tittar på en så slutar han, när han liksom ''kvicknar'' till och tänker på nåt annat än att sitta i soffan och slumra.

fast anfall?? alltså det ser ut som en person som håller på somnar och sitter och smånickar med huvudet. han sitter ju och tittar på oss ibland samtidigt som han sitter och nickar. fullt medveten och om nåt rör sig eller blir intressant så blir han ju helt normal när han slutar slumrar. epilepsi, blir de inte ''borta'' då under anfall?

om det låter som epilepsi så måste det ju het klart undersökas, men epilepsi är för mig mycket mer krampigt och att de får anfall. han är ju fullt medveten bara man kallar på hans intresse. det är när det är tråkigt som han sätter sig och suckar och då börjar rycka.

det är alltså inte som kramper utan han sitter och gungar i takt med huvudet upp och ner. det ser precis ut som en hund som fryser väldigt mycket. alltså skakar samtidigt som huvet gungar.

Min första tanke var oxå Epilepsi, det kan yttra sig på många olika sätt.
En annan tanke, är föräldradjuren testade för, o fria vad gäller Ataxi?

ja föräldradjuren är testade och han kan enbart bli bärare, ej insjukna. det var min första tanke för ett år sedan när detta börjat bli mer synligt, så då gjorde jag en ordentlig efterforskning med uppfödaren och aktiva i aveln för rasen.

men epilepsi... det känns så allvarligt jämfört med detta? han krampar ju inte och är alltid klar i skallen. ser bara ut som han fryser enormt fast han inte fryser. detta kan även förfara när han ligger ner, men oftast och mest påtagligt är han sitter, för då ser man hur huvudet guppar. ska försöka filma nån dag!

sen en till tanke som gör att jag alltid har uteslutit epilepsi är ju för att han alltid gör såhär när han sätter sig ner och bara är. alltså inte om man aktivt sätter ner honom för att han ska få nåt eller typ apportera. men går han och sätter sig själv i soffan och inte får någon uppmärksamhet så börjar han alltid rycka/skaka. det finns liksom inga undantag.

han rycker inte med ben eller liknande. det är bara huvudet som nickar upp och ner och kroppen skakar i intervaller som att han fryser jättemycket.

jag tror inte på epilepsi, men jag ska ringa och prata med en veterinär för säkerhetsskull eftersom alla ni tänker på det :)

kan de inte sitta och skaka såhär utan anledning? ingen annan hund som gör det? verkar ju skumt eftersom ni reagerar så starkt på det. han vekar absolut inte sjuk, det är därför jag inte gjort nån större utredning på honom innan. men det är nog dags om det är så allvarligt som ni tror.:(

kan de inte sitta och skaka såhär utan anledning? ingen annan hund som gör det? verkar ju skumt eftersom ni reagerar så starkt på det. han vekar absolut inte sjuk, det är därför jag inte gjort nån större utredning på honom innan. men det är nog dags om det är så allvarligt som ni tror.:(
Jag har under mina drygt 19 år som hundägare/haft hund i familjen aldrig sett något liknande på någon av våra hundar och inte heller på någon av våra bekantas och vänners hundar så normalt kan det tveksamt vara.

Epilepsi kan vara allt från grand mal anfall där det är ryckningar i hela kroppen, till att det knappt syns mer än att t.ex pupillerna "skakar". Det är absolut inte alltid stora anfall!

Jag tycker också att du bör rådfråga veterinär om dessa symptom och se om du kan få till en epilepsiutredning, om inte annat så för att kunna skriva av det från listan, så du slipper fundera över det :).

Jag har inget tips på vad din hund kan lida av, men jag tänkte berätta att en av min morbrors hundar också hade "ryckningar/skakningar". Det var en beagle och han skakade alltid när han satt ner/stod still. I början så var det inte så ofta, men ju äldre han blev desto oftare skakade han, precis som om han frös. Han verkade må ypperligt och var en superbra jakthund, blev aldrig "borta" eller så utan kroppen skakade precis som om han led av parkinson eller nåt.

Jag har inget tips på vad din hund kan lida av, men jag tänkte berätta att en av min morbrors hundar också hade "ryckningar/skakningar". Det var en beagle och han skakade alltid när han satt ner/stod still. I början så var det inte så ofta, men ju äldre han blev desto oftare skakade han, precis som om han frös. Han verkade må ypperligt och var en superbra jakthund, blev aldrig "borta" eller så utan kroppen skakade precis som om han led av parkinson eller nåt.

intressant! det låter precis som min hund.

jag har så svårt fortfarande att se att de skulle kunna vara epilepsi då det slutar så fort nåt fångar hans intresse eller om man säger hans namn, borde inte epilepsi vara oberoende på sådant? för man kan väl inte bryta epilepsi så enkelt? eller är det just det man kan?

Det finns precis som någons krivit olika fromer av epilepsi. "Petit mal-anfall" och "grand mal-anfall". Sedan kan det vara generaliserat (texatt hela kroppen krampar/rycker/skaker) eller vara fokalt (tex att kanske bara ena tassen rycker lite eller huvudet nickar upp och ner).

De kan få anfall en gång om året eller flera gånger om dagen. Din hudn har dessutom den typiska åldern (1-4 år) där epilepsi visar sig.

Viktigt att komma ihåg är att epilepsi inte behöver betyda att hunden är medvetslös eller "borta" under anfallen utan kan precis som din hund vara vid medvetande och visst går det att byta ett anfall (om det är av petit-mal typ) med tillsägningar.

Små anfall kan även utvecklas till stora krampanfall där hunden inte är vid medvetande.

Nu betyder detta ju inte att din hund har epilepsi, men det låter starkt som om han har det så kontakta vet!

Det finns precis som någons krivit olika fromer av epilepsi. "Petit mal-anfall" och "grand mal-anfall". Sedan kan det vara generaliserat (texatt hela kroppen krampar/rycker/skaker) eller vara fokalt (tex att kanske bara ena tassen rycker lite eller huvudet nickar upp och ner).

De kan få anfall en gång om året eller flera gånger om dagen. Din hudn har dessutom den typiska åldern (1-4 år) där epilepsi visar sig.

Viktigt att komma ihåg är att epilepsi inte behöver betyda att hunden är medvetslös eller "borta" under anfallen utan kan precis som din hund vara vid medvetande och visst går det att byta ett anfall (om det är av petit-mal typ) med tillsägningar.

Små anfall kan även utvecklas till stora krampanfall där hunden inte är vid medvetande.

Nu betyder detta ju inte att din hund har epilepsi, men det låter starkt som om han har det så kontakta vet!

jag ska kontakta vet ang detta. men hur går en utredning för epilepsi till? har sökt lite men hittar inte all info. går de på den historia och symtom jag berättar? de lär knappast visa skakningarna på plats hos vet. medicinerar man sådana här små anfall som det skulle visa sig vara epilepsi?
vet lär nog kunna svara på alla frågor men jag vill gärna forska lite i så jag kan vara med och diskutera med dem :)

Vet jag läst om något liknande och fann denna tråden

idiopatiska huvudskakningar?

detta låter verkligen som min hund! tack för infon! hittar dock inte så mycket mer info, men vet du om det är farligt? gör man nåt åt detta?

är svenska vet uppdaterade om denna sjukdom så de kan avgöra om det är detta eller epilepsi?

Kolla även in head bobbing syndrome, om det inte är detsamma?

Jag tänkte också på det. Har för mig att det var en tråd här för inte så länge sedan, med någon vars kompis dobermann satt och guppade på huvudet. Det fanns ett filmklipp i den tråden.

Vad har veterinärerna sagt? Jag antar att du kanske frågat när du varit inne för annat om inte annat?

Själv hade jag blivit skraj första gången jag såg det och ringt vet med en gång. Men jag kanske är nojig. Jag har iallafall heller aldrig sett något liknande, så inte kan det vara "normalt" heller att få sådana "anfall" flera gånger om dagen i 1,5 år. :crazy: Hoppas det löser sig iallafall och inte är något otäckt. :)

Har hunden haft skakningar i 1½ år utan att det är uppkollat? Klart det ska kollas upp hos veterinär!

nej jag har inte kollat upp det för att jag ser det inte som anfall. han beter sig inte så.. han ser ut som att han är trött och nickar till precis som en människa gör. nu sista veckorna har det sett lite annorlunda ut och blivit mer som i headbobbing syndrome så därför har jag börjat iakta mer hur han beter sig exakt och undersöka saken.
han har aldrig sett sjuk ut, därför tycker jag inte att det varit nån mening att springa hos vet. jag springer inte hos varken vet eller läkare för smågrejer. men nu när jag börjar tycka att det inte ser bra ut längre så reagerar jag.
han ser bara trött och slumrig ut, men aldrig så det ser ut att vara något som stör eller är ''fel'' så det behöver undersökas.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 152
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: Blyger
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka