Hund med katt???

Martin72

Trådstartare
Hej allt hundkunnigt folk. Nu är det så att jag och MR Andersson (katten) behöver er hjälp.
Sen en tid tillbaka har jag dejtat en kille , bor fortfarande med mitt ex så vi har mest varit hos honom. Kommer snart flytta till eget place och då kommer vi va både hos honom och hos mig antar jag. Frågan är då , han har nämligen hund och varken hans hund är kattvan eller min katt hundvan . Det är dessutom en väldigt stor hund så känner mig lite orolig, hur hade ni gjort för att det ska fungera att ha dem under samma tak?

Sätt upp en grind som katten kan söka skydd bakom och hunden inte ta sig över och låt dom bekanta sig därigenom till att börja med. Sen beror det på hur de reagerar hur man går vidare och det kan säkert andra komma med bättre tips om än jag. Jag har nämligen inte behövt göra mer än ha en grind uppe.

Se till att katten kan vara i ett rum där hunden inte alls kommer in och där katten även kan gömma sig och känna sig trygg. En barngrind funkar bra om hunden inte hoppar. Ha även andra ställen där katten kan ta sig undan och helst ta sig runt och spana på hunden utan att hunden når, höga möbler o dyl. Ha hunden kopplad inomhus tills den lärt sig att den ska vara lugn och sansad inne även fast det finns en katt. Min erfarenhet är att om katten inte är rädd blir det mycket lättare för hunden att bete sig eftersom den inte blir en rolig leksak att jaga. Om hunden tycker om dig kan du vara lite försiktig med att greja med katten då hunden ser för att inte dra uppmärksamhet till den. Och ge det tid!

Tid tid tid! och det kan vara bra att byta filtar med varandra i förväg, så att katten kan lära känna hundens doft och vice versa innan de träffas. Då kan ni också få ett hum om hur de kanske reagerar på varandra. Jätteviktigt att hunden kan hålla sig lugn och inte skälla eller röra sig för hastigt, i min erfarenhet, då katter fort blir rädda och nära det väl är hänt blir det mycket svårare.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 716
Senast: Liran
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 925
Senast: Tonto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar