Zarro

Trådstartare
Jag har ju skaffat mig en liten kattunge som för tillfället bor hemma hos min morbror eftersom han fortfarande är en liten kille på nu 6 veckor.
Jag har ju jobbat på en kennel innan och brukar passa deras hundar fortfarande ibland.
Nu ska jag flytta hemifrån förhoppningsvis i helgen om målningen är klar.Vi jobbar som dårar.
Jag har frågat om jag får passa en utav deras hundar ibland och det får jag.Kommer förmodligen passa en hund som är 3 år nu i december.
Hon har ju inte träffat några katter innan och kattungen har inte heller han träffat några hundar innan.
Så nu är frågan..Hur ska jag bära mig åt sen för att vänja dom vid varandra?Kan inte tänka mig att det kommer bli så mycket problem men hade varit intressant att höra hur ni har gjort.

Sv: Hund-Katt

rent spontant tror jag att du får hålla vovven kopplad/under uppsikt och se till att det finns någonstans dit katten kan ta sin tillflykt om den känner sig hotad.

Sen får du nog låta katten ta det i sin egen takt, kanske den bara ligger och tittar på hunden från en säker plats ett tag eller något. Tänk på att det är kattens hem och hunden ses nog som "inkräktare" i början...

Nu har jag inte erfarenhet av detta men utifrån vad jag vet om katter och hundar tycker jag det låter vettigast :p

Oj, har det hänt något med mamman :(? Tänkte eftersom lillkissen är så ung? Minst 10 v och helst 12 bör de ju normalt vara när man tar dem från mamman (de utvecklas långsammare än valpar, som ju tas vid 8-10 v).

Håll ordentlig uppsikt på katt och hund, och se till att katten har någonstans att fly dit hunden inte kommer. Bra att det inte är förrän om ett halvår, så lillkisse hinner växa till sig.

Lycka till!

*KL*

Tjo!

Har själv katt och hund.. mina vande sig fort men då var hunden en liten skrutt när han kom och har fått lära sig den hårda vägen vad som händer om man inte lyssnar på katterna.. (hade faktiskt väldig hjälp av mamma katt under inlärandet att "inomhus och nattetid SOVER man!")

men.. katterna ute på gården som inte ser honom så ofta är inte särdeles glada över hundens existens, även om de så sakteliga börjat vänja sig.. Mitt tips är; kopplad hund, inlärandet av "Ge f*n i katten!" kommandot (funkar f.ö. finfint på diverse andra saker ute i världen med..) samt en tillflyktsort för katten.. däremot skulle jag nog säga att ju tidigare katten blir presenterad för en Lugn, Trygg och kattvan vuxen hund - Desto Bättre!

..f.ö.. så kan det sluta som det gjorde när mina katter träffade en hund första gången.. jag fick sätta mig emellan för att katterna inte skulle gå i gruppanfall mot hunden.. (kinesiskt nakenhund och rejäla bonnkatter på krigsstigen kändes inte som en trevlig framtidsutsikt.. :angel:)

såhär kan det dock se ut till slut...

DSC02332.jpg

Nej det har inte hänt kattmamman någonting.Hans mamma bor hemma hos min morbror och hans sambo.

Min hund kom till oss som omplaceringshund 7 månader gammal och det roligaste som fanns var att jaga katterna upp i träden. Katterna var ju vana vid hund sedan innan så det blev att koppla hunden och låta katterna välja när och hur dom ville hälsa. Efter ett antal "nej" när han kastade sig mot dem hängandes i kopplet lärde han sig snart att katter hälsade på honom och inte tvärt om. Sedan fick vi kattungar... Kattmamman ville inte veta av två av dem och de fick födas upp med flaska. Hunden agerade kattmamma efter maten och tvättade de små på magen så att de kissade.:d (Gott tyckte vovven !urk! ) Sedan dess är katter hans kompisar. Allt med katter är toppen. Dom får agera lekkompisar, kramdjur och värmedynor. Fast ibland är det kul att sätta fart på dom så att dom vet vem som är störst.:angel:
20071128055.jpg

Min erfarenhet är att hund och katt löser det där på egen hand. Var bara tydlig med hunden vart gränsen för vad som är OK att göra, går.

Sen måste jag tillägga att jag tycker att det är oerhört tragiskt att du tagit en 6v. kattunge från sin mamma. De ska vara med mamman tills de är MINST 12v.
Speciellt i perioden 8-10 veckor så sker en mycket vuktig utvecklingsprocess hos kattungen, där den är beroende av mamma för att utvecklas optimalt rent mentalt.
Du kommer förmodligen att få helt andra problem med din katt än hundrelaterade. Det är som att hävda att en 9 årigt barn är mogen att flytta hemifrån.

Hon har ju inte tagit kattungen från mamman :)
Kattungen är hos hennes morbror - där även kattmamman bor. Precis som det ska vara! :)

Förhoppningsvis flyttar den därifrån när den är 12 v, som det ska vara hehe.

Puh! :) Ja, det framgår ju av inlägget om man läser lite noggrannare!

De flesta normalt funtade hundar rukar fatta att det är en unge det handlar om och ta de lugnt. Och katten kommer nog fräsa och gömma sig i början, men det går snabbt över i nyfikenhet, tro mig!

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama