Hund i lgh?

Sv: Hund i lgh?

vad ska du göra med hunden? - Egentligen inget särskilt. Mest som sällskap på promenader och under dagarna. Men jag vill ju ändå kunna träna lite dressyr med den, eftersom jag tycker att det är lite av "vanligt hyfs" att en hund ska kunna uppföra sej ordenligt. :D
vilken storlek? - Inte någon mini, typ papillon eller tax. O ingen jätte som GD heller. En mittimellan... typ liten schäfer, border collie (fast det känns jobbigt o ha ett sånt energiknippe i lgh :smirk: ) eller som Gnist tips om Finsk lapphund ;)
pälstyp? - spelar inte heller någon större roll. Men helst en luffsig! :D
mentalitet? - tja... svår fråga när man börjar fundera :confused: ska jag vara riktigt ärlig så vet jag nog inte riktigt vad du menar heller :crazy: Om du menar som temprament...så blev det inte lättare o svara heller... finns ju för o nackdelar med allt... som mammas Border passar mej ganska bra, han är 4 år men fortfarande valp i sinnet, glad hela tiden o sprallig, men samtidigt så kan man säga att "nu räcker det" så kan han gå o roa sej på annat håll eller gå o sova etc.
Hoppas jag förståd det rätt :crazy:

Klart man kan ha hund i lägenhet. Fast jag skulle ju välja en sån här.

DSCN0748.jpg
[/IMG]

Jag har hund i lght och det fungerar verkligen hur bra som helst !! Av oss två är det jag som längtar efter hus:angel:
Du vill inte ha en för liten ras och inte en för stor. En allroundhund som du kan träna lite med om ni har lust. Självklart rekommenderar jag min egna favorit: VIT HERDEHUND:love:
Ska köpa en valp själv till sommaren om allt går som det ska:banana:
Lycka till !!

Var svaret till mig?
Jag har haft hund i lägenhet. Funkar kanon.
Fast nu bor jag i hus. Det fungerar ju ännu bättre.
Sen har jag redan hund. 3 st vildar.

Minime skrev:
vad ska du göra med hunden? - Egentligen inget särskilt. Mest som sällskap på promenader och under dagarna. Men jag vill ju ändå kunna träna lite dressyr med den, eftersom jag tycker att det är lite av "vanligt hyfs" att en hund ska kunna uppföra sej ordenligt. :D
vilken storlek? - Inte någon mini, typ papillon eller tax. O ingen jätte som GD heller. En mittimellan... typ liten schäfer, border collie (fast det känns jobbigt o ha ett sånt energiknippe i lgh :smirk: ) eller som Gnist tips om Finsk lapphund ;)

Jag skulle inte rekomendera vare sig "liten" schäfer eller Border Collie, inte utav den anledning som du nämde, att det skulle bli problem med sådana energiknippen i lhg utan mer att du inte kan erbjuda dessa raser den motion de behöver..

Koncentrera dig istället mer på sällskapsraser el liknande

Lycka till / Atlaz & Matte

visst, men nu handlade det ju om storleken. Storleksmässigt skulle jag kunna tänka mej nån av dom.

Kan dock tipsa om en suveränt trevlig och kunnig uppfödare, som har kanonhundar både mentalt och utseendemässigt :)

hund i lägenhet funkar utmärkt iaf för mej.
bara fört att man bor i lägenhet betyder det väl inte att hunden aldrig kommer ut... har man hund i lägenhet "måste" man ju ut å gå med hunden istället för att bara öppna dörren å låta hunden springa runt på tomten.

åhh! va sugen jag blir!! :D

Men som vanligt så handlar ju allt om pengar...pengar pengar pengar! :eek: Sparar varenda slant jag får över nu! Tyvärr är det inte många men.. många bäckar små ;)

Minime skrev:
Funkar det inte alls? :( Vill så himla gärna ha en jue!

Tycker att det vanligaste argumenet folk har är att "då får den ju sitta inne hela dagarna" men först o främst så pluggar jag på distans o är hemma hela tiden i princip. Sen så bara för att man bor i hus så betyder det ju inte att hunden får vara ute mer än om man bor i lgh...

Min "svärmors" syn på detta: Det är bra att vi ska köpa hus för det är sssåååå synd om vår hund som bor i lägenhet. Vår hund får ca 4-6 promenader varje dag i varierad miljö, stad, lös på fält, skog osv. Min sambo cyklar även med honom, olika mycket beroende när på året det är. Mer innan och under jaktsäsongen tex. Hennes hund, en labrador går ut i deras trädgård och gör sina behov några gånger per dag. De enda gångerna den lämnar huset är när den åker till veterinären eller när "svärfar" får för sig att ta med den på jakt. Sammanlagt ca 5-6 gånger om året. Den är för stark för att "svärmor" ska kunna gå en runda med den och hon har aldrig brytt sig om att träna den.

Men trots detta så är det ändå MEST SYND OM VÅR HUND!!!!!!!!

Bör väl tilläggas att min sambo har försökt få dom att ändra sin hundhållning men det är som att prata med en vägg.

/Timsetim

*knapplån*

Varför skulle det inte fungera med hund i lägenhet? Min hund har fått lära sig från början att hemma tar man det lungt och vilar. Ute motionerar man och tränar. Antar att det är samma regler för många som bor i hus, inte fan kör man fullt ös medvetslös bus inomhus även i en stor herrgård? :crazy:

Svara henne såhär:

Att "Svensson hundar" mår generellt sett bättre i lägenhet eftersom husse/matte MÅSTE gå ut på promenad varje gång som hunden vill ut, istället för att göra det bekväma och bara släppa ut hunden i trädgården:smirk: som är 0 stimulans för hunden men otroligt skönt för den late ägaren !

fjolltroll skrev:
Var svaret till mig?
Jag har haft hund i lägenhet. Funkar kanon.
Fast nu bor jag i hus. Det fungerar ju ännu bättre.
Sen har jag redan hund. 3 st vildar.

Nej förlåt. Svaret var självklart menat till trådskaparen Minime !!:rofl:

Har läst på lite nu om Vit herdehund o tja, jag gillar det jag läst! :D Åsså finns det ju en uppföfdare här i Sundsvall också! :bump:

:bow: :bow:

Klart man kan ha hund i lgh! Jag har två det funkar aldeles utmärkt... Finns massor av människor som av ngn anledning inte tycker att man kan ha hund i lägenhet, men det är ju inte direkt så att hunden springer o inventerar varenda kvadratmeter o gör en uträkning av hur trångt han ev bor:smirk: Bara man går ut med sin hund o aktiverar den... Den blir ju inte mer stimuerad för att den bor i hus..:angel: Tycker absolut du ska ha en vovve:D

Jag bor i lägenhet, en liten dessutom, och jag har två hundar. Men hur stor yta du har inomhus är ju inte speciellt viktig, inomhus vilar man ju ;) .

Calazirya skrev:
Svara henne såhär:

Att "Svensson hundar" mår generellt sett bättre i lägenhet eftersom husse/matte MÅSTE gå ut på promenad varje gång som hunden vill ut, istället för att göra det bekväma och bara släppa ut hunden i trädgården:smirk: som är 0 stimulans för hunden men otroligt skönt för den late ägaren !

Jag kan lova dig att jag har sagt både det och mycket mer, inte så snälla saker, till henne. Men det är ändå synd om vår hund. Jag har gett upp! Hon rättfärdigar sin egna dåliga hundhållning med att hacka på oss. När vi tar upp deras hundhållning så säger hon bara att hon inte kan hjälpa det osv. Personligen tycker jag det är mer plågeri att ta ut en hund som inte gör annat än ligger under köksbordet 360 dagar om året, på jakt. Men det förstår hon inte heller. Enligt henne är en hund med egen trädgård, en lycklig hund även om det är det enda stället den ser förutom insida på huset. :mad: Usch jag blir så arg!!

/Timsetim

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar