Hund i lgh?

M

Minime

Funkar det inte alls? :( Vill så himla gärna ha en jue!

Tycker att det vanligaste argumenet folk har är att "då får den ju sitta inne hela dagarna" men först o främst så pluggar jag på distans o är hemma hela tiden i princip. Sen så bara för att man bor i hus så betyder det ju inte att hunden får vara ute mer än om man bor i lgh...

Vilka raser kan vara lämpliga som lägenhets-hundar? :smirk:
Sambon har ingen särskild hundvana men jag har haft hundar i familjen sen 15 år tillbaka, med snabb huvudräkning så blir det samma som "sen jag var 5 år gammal" o har gått kurser i lydnad o dressyr, både med våra hundar och andra. Så jag har ju iaf någorlunda kunskaper. :D
Har som inga särskilda krav på rasen, vill väl ha en allroundhund som man kan träna lite lydnad o så med, men har inga tävlingstankar eller så.

Tankar o funderingar tack! :bow:

Sv: Hund i lgh?

Rekomenderar starkt en finsk lapphund till dig. Passar bra att ha i lägenhet, är sociala, glada lättlärda hundar. :love:

Dom är varken jättestora eller jättesmå heller va?

O jag kan gissa att du ha en? I lägenhet?

Varför skulle man inte kunna ha hund i lägenhet? :confused:
Snarare så är det väl så att hundar i lägenhet kommer ut mycket mer än såna som bor i hus då det bara är att släppa ut dom på tomten. Bor du i lägenhet måste du ju gå ut på promenad med hunden varje gång den ska ut.

Vilken ras du ska ha är jätte svårt att säga men kanske skulle du kolla på Schnauzer? Då kommer det iofs en del pälsvård med i bilden men jag tycker att de har en lämpligt storlek och hänger glatt med på det du vill pyssla med. Men som sagt var så finns det ju otroligt många raser att väla bland. Vad har du haft kontakt med för raser innan?

Åh va glad jag blir att någon tänker efter innan de skaffar en jycke och rådfrågar andra. Det är så hemskt att se hur folk skaffar hund för att de är söta eller det verkar kul och sen inser de att oj vad jobbigt det här var och sen hamnar hunden på blocket till salu pgr av tidsbrist. Folk skulle ha spö när dom inte kollar upp hur mycket tid det tar att ha hund och inte läser på om hundrasen innan. Jag har vuxit upp med schäfer och vi har bott i lgh utan problem. På landet sitter hunden oftast fast i löplina hela dagen eller i hundgård är det snällare än att bo i lgh? Skaffa hund du det är världens bästa sällskap.:love:

Min syster har haft en i lägenhet, och det gick alldeles utmärkt fast de bodde 3 trappor upp. Jag har tidigare fött upp den rasen och tro mig de är helt underbara :love: Pga allergi, så fick jag tyvärr sluta med det :cry:

Storleken på en hane ligger mellan 46-52 cm och för tik på 40-46 cm.
hade en av mina egna med mig, när jag gick min trimutbildning och då bodde jag i lägenhet och det var inga problem alls.

falukorw skrev:
Snarare så är det väl så att hundar i lägenhet kommer ut mycket mer än såna som bor i hus då det bara är att släppa ut dom på tomten.

Jo lite i dom banorna har jag oxå tänkt... det är ju fatiskt skillnad på att "gå ut o gå" o att bara gå ut på gården. Lite beroende på va man har för hund givetvis. Mammas 4-åring är en mäster på att roa sej själv :rofl:

Vilken ras du ska ha är jätte svårt att säga men kanske skulle du kolla på Schnauzer? Då kommer det iofs en del pälsvård med i bilden men jag tycker att de har en lämpligt storlek och hänger glatt med på det du vill pyssla med. Men som sagt var så finns det ju otroligt många raser att väla bland. Vad har du haft kontakt med för raser innan?

Har funderat lite på Schnauzer faktisk :D men som du skriver, det blir ju pälsvård. Men sen om det är något negativt vet jag inte riktigt...
Vi har haft border Collie hemma. Men Collie, schäfer och huskey, labrador o japansk spets har jag lånat av andra o tränat med.

Vill du ha en mindre hund, så finns det ju sådana här..

stromboli1,3.jpg

Passar bra att ha i lägenhet, lättlärda och ruskigt glada och sociala :)

Jag och min sambo har två hundar och det är inga problem alls. Förutom att grannarna kan klaga om hunden lever om. ;)
Men att hundar skulle få komma ut mindre för att dom bor i lägenheten hänger mer på ägarna än på var dom bor.
Våra hundar har dessutom turen med att nästan aldrig behöva vara ensamma eftersom att jag och sambon jobbar olika tider så att det alltid finns någon som kan vara hemma med hundarna. :bow:

vad ska du göra med hunden?
vilken storlek?
pälstyp?
mentalitet?

ju mer krav desto lättare att gallra.

Jag har två hundar och bor i lägenhet. Det fungerar alldeles utmärkt. Mina vovvar är ju dessutom väldigt små, Papillons på 2,5 resp 2,8 kg. Så man kan busa ordentligt med dem inne även i lägenhet.

Ser man bara till att aktivera hunden ordentligt och motionera den ute ser jag inga problem alls i att ha hund i lägenhet. Men de mindre raserna kanske är att föredra.

Visst kan man ha hund i lägenhet.... Allt annat är bara någon gamal skröna..

Jag är uppvuxen i lägenhet och vi har alltid haft hund. Stora bruksraser..

Livskvaliteten för en hund avgörs av vad den får för stimulans och motion utomhus. Inte av vad den befinner sig när den vilar. För det är det hundar skall göra största delen av tiden när de är inne.

Dock ställer det lite högre krav på dig som ägare till hunden att du tränar den på att vara ensam hemma och då vara tyst. En skälland hund är irriterande för grannarna, speciellt om det pågår i flera timmar.

Nej, behöver inte vara negativt med pälsvård, jag tycker inte det, men det är ju bra om man är medveten om det innan iaf. ;) Men jag tycker att det låter som en hund som kan passa er. Tycker att schnauzern har ett bättre temprament än dvärg schnauzern (som också kan va ett alternativ) om man vill träna t.ex. lydnad med hunden. De har även lite mer skärpa än vad dvärgschnauzern har. Men sjävklart är det otroligt indviduellt från hund till hund. Dock är ju dvärgen mindre och lättare att ha med sig överallt.

Hoppas att du hittar nån hund som passar!

en snabb fråga bara (ursäkta att jag "lånar" tråden!), på vilket sätt tycker du att schnauzern har bättre temperament än dvärgen? Bara nyfiken!

Hunden ska ju som bekant inte motioneras i vardagsrummet, så hus eller lägenhet spelar ingen roll för den.:)

Jag har bott i både och med min hund, och visst ser jag vissa nackdelar med lägenheten. Vi tränar och motionerar precis lika mycket här, det jag saknar är att slänga ut hunden under de "passiva" stunderna, tex när jag ska städa/pyssla/sitta vid datorn osv, dvs när det inte händer någon aktivitet. När vi bodde ute i skogen fick han mer strövar-tid ute helt enkelt. Speciellt sommartid när dörren stod öppen mer eller mindre jämt. *drömmer mig bort*

Men självklart kan du skaffa hund i lägenhet!

Hehe! Jo har bekanta som har TVÅ GDs! I lgh.. :smirk:

Jaha! Har kikat på lite bilder på dom nu o dom är ju inte fula! Så himla fina!! :love: Synd att du inte kunde fortsätta med uppfödningen. Hade kanske kunnat gjort affärer annars ;)

Den sizen känns bra oxå. Mammas Border Collie-hanne ligger runt 50 cm o det tycker jag är ganska lagom. Blir inte för trångt i soffan ;)

Här är det 2 schäfrar i lägenhet + att vi mer eller mindre nästan jämt har någon kompis/bekants hund på passning medans de reser utomlands och liknande. Dräller av hund. :) Går hur bra som helst!

Det har sagts förr och värt att säga igen. Det är ju utomhus man motionerar hunden inte i lägenheten.

Lycka till med hundköperi!

Lazy1 skrev:
Åh va glad jag blir att någon tänker efter innan de skaffar en jycke och rådfrågar andra. Det är så hemskt att se hur folk skaffar hund för att de är söta eller det verkar kul och sen inser de att oj vad jobbigt det här var och sen hamnar hunden på blocket till salu pgr av tidsbrist. Folk skulle ha spö när dom inte kollar upp hur mycket tid det tar att ha hund och inte läser på om hundrasen innan. Jag har vuxit upp med schäfer och vi har bott i lgh utan problem. På landet sitter hunden oftast fast i löplina hela dagen eller i hundgård är det snällare än att bo i lgh? Skaffa hund du det är världens bästa sällskap.:love:

:D :D Så lite så! Frågar man inget får man inget veta! :idea:

Måste bara säga att det som om möjligt är värre än att köpa en hund pga av att den är söt, lär ju vara att köpa den pga att det är häftigt. Tex grabbar som ska ha dobbermans eller pitbulls, för att dom ska vara farliga! :eek: Synd för både hunden o hela rasen, för som jag ser det, (har ju inte själv erfarenhet av "kamphundar" öht o skulle aldrig skaffa en själv då jag inte anser kan så pass mkt som man kanske borde för att ha en sån ras) så kan väl inte en aggresiv hund må så himla bra. Även fast den "har det i generna" så att säga... och det är ju just såna hundar som ger rasen uppmärksamhet, dålig uppmärksamhet. För väl måste det finnas pitbulls som är, vad ska man säga, som en "vanlig" familjehund? Bara den har rätt uppfostran och träning? Men dom märks ju inte så ofta. Sällan det står i tidningen om en pittbull som lekt aport med en unge ist för att den ska ha bitit nån, om ni förstår mitt virriga resonemang? :smirk:

Sen kan det ju finnas andra orsaker oxå till att man säljer en hund. Saker som dyker upp oväntat... men oftast är det nog som du skriver att dom är opålästa o oförberedda helt enkelt. En kompis gemnförde det med att skaffa barn. Har man skaffat dom är det inte bara att sälja eller lämna ifrån sej dom sedan...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar