Hund i bur

L

Lillaloppan

Vet att det varit uppe en tråd ang detta innan men jag hittar den inte...

Min fråga är: hur länge får en hund vistas i bur? Då menar jag om man har hunden i bur hemma. Vilken lag reglerar detta och var kan jag hitta den?

Mvh. Lillaloppan

Sv: Hund i bur

Du får inte ha hund i bur som det sker upprepade gånger, vid speciella tillfällen får hunden vistas i bur hemma.

Tid hittar jag inget om

Senast ändrad:

hitta detta

Transportbur – ej för förvaring

En jägare och hundägare fälldes tidigare i höstas av länsrätten i Halland för att ha förvarat sina tre hundar i bilbur.

Hundarna har turats om att sitta i bilen efter att ha varit ute på motionsturer och träning. Alla dörrar i bilen har varit öppna när hundarna legat i buren.
Hundägaren blev i fjol anmäld av en granne, vilket ledde till att han förbjöds av miljö- och byggnadsnämnden i sin kommun, att förvara hundarna i bilburen annat än under transport. Förbudet överklagades till länsstyrelsen som dock fastställde nämndens beslut. Men hundägaren gick vidare till länsrätten med ytterligare en överklagan. Även länsrätten gick på linjen att förbudet står fast, med hänvisning till de regler som finns i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd, samt i djurskyddslagen.
Hundägaren har överklagat till kammarrätten men vet ännu inte om han får prövningstillstånd.
– Det här tänker jag driva så långt det går, säger han.
Hundägaren är en erfaren jakthundsman, utbildad lydnadsinstruktör inom Svenska Jägareförbundet och aktiv inom hemvärnet där den ena vorstehn är tjänstehund. Mannen har även varit mycket aktiv inom Brukshundklubben.
– Jag var nyss på en sjukvårdskurs inom hemvärnet, då satt deltagarnas hundar i bilbur från morgon till sen eftermiddag. När jag visade kursledarna min dom så var det ingen som ville låtsas om någonting!
Etologen Erik Wilsson, tidigare verksam inom Jägareförbundet, anser att det är reglerna för hur hundar får förvaras som är ”synnerligen bristfälliga”, inte hallänningens hundhållning.
– Hundar trivs med att tillfälligt vistas i bur. De upplever buren som en trygg liggplats. I sammanhanget saknar det betydelse om buren är placerad i bilen eller om den står inomhus, hävdar Wilsson i en skrivelse som hundägaren använt i sina överklaganden.
Wilsson ser det också som en stor brist att bestämmelserna inte tar hänsyn till hur hundar sköts för övrigt, under resten av dygnet.
I den här hundägarens fall motioneras hundarna i skogen tre–fyra gånger per dag, varje rastningsrunda är på mellan en halv och en timme. Hundarna får ofta springa lösa.
Veterinär Christina Lindgren vid Djurskyddsmyndigheten handlägger en översyn av gällande bestämmelser. Ett förslag ska gå ut på remiss i slutet av året eller i början av nästa. Enligt henne så föreslås reglerna för att hålla hund i bur i hemmet att bli strängare, men lite snällare när det gäller förvaring i bil.
Nuvarande regler säger att man inte får förvara hund i bur i mer än en timme och att burvistelsen inte får vara regelbundet återkommande.

Tac för dina svar! Kanske inget att stoppa i huvudet på vederbörande detta gäller men jag ska leta vidare! Har hört talas om en kille som har en 1 årig hund som sitter i bur 9 timmar/dag. Varje dag när han är på jobbet..... Helt galet låter detta och jag hoppas det blir åtgärdat! Inte bara burvistelsen är galen, även 9 timmar ensam 5 dagar/vecka är helt fel...

Anledningen till att hunden inte kan vara i lägenheten är att den tuggar på allt tydligen....

Tac för dina svar! Kanske inget att stoppa i huvudet på vederbörande detta gäller men jag ska leta vidare! Har hört talas om en kille som har en 1 årig hund som sitter i bur 9 timmar/dag. Varje dag när han är på jobbet..... Helt galet låter detta och jag hoppas det blir åtgärdat! Inte bara burvistelsen är galen, även 9 timmar ensam 5 dagar/vecka är helt fel...

Anledningen till att hunden inte kan vara i lägenheten är att den tuggar på allt tydligen....

Man får inte ha hunden där upprepade tillfällen så bara det är förbjudet. När det gäller Bilbur så är det max 1timme sen ska hunden rastas.

Hoppar på och frågar vidare:

Var går gränsen mellan bur/hundhage/avgränsat område?

Måtten känner jag till. Undrade mest om det fanns någon mer definition.

(Och per DSMs definition är man kriminell om man har valphage...)

Hmm, undrar om de ska åtala polisens alla hundförare också, som har sina hundar i bur, i bilarna, under sina träningsläger:angel: Under tiden de fikar, käkar lunch, under spårträningar, sökträningar etc etc.

Vi har både hundgårdar och hundrum hemma - kommer "hund"polisen hem då? Ibland sitter min schäfer i buren när vi har folk hemma på middag - vågar inte tänka på vilket straff detta ska ge:eek:

Seriöst - har inte djurskyddet något VETTIGARE att syssla med??? Va faaaen gör de åt alla h-v-tes Svenssons som låter hundarna sitta i bilen, utan ventilation, i solen, när husse/matte är inne o handlar på ICA, Systemet, o faaaen vet var, ggrr!

Sen vet ju jag vad jag skulle kunna tänka mig att göra med killen som förvarar sin hund i bur 9 timmar medans han är på jobb - han kan få komma hem till oss och sitta i hundrummet 9 timmar om dagen, med vovven sittande utanför som vakt:mad: Vilken j-kla gök!

(mest generellt svar)
Man får inte ha hunden där upprepade tillfällen så bara det är förbjudet. När det gäller Bilbur så är det max 1timme sen ska hunden rastas.

:eek:
min hund som väljer att ligga i sin bur.. hela nätterna (eller ja, det blir ju dagarna eftersom jag jobbar natt men ändock:p )dessutom:eek: :eek: :eek:
Kanske jag skulle förbjuda honom från att göra:p

(och nej.. buren är inte stängd,men inte vill han ut därifrån även om den skulle vara det)

Kimzor: vad står DSM för? :o

håller med dig till fullo, det borde ju snarare vara det sunda förnuftet som styr.. synd bara att vissa människor verkar sakna den typen av tänkande

fast angående polis/väktarhundar tror jag det är lite andra regler som gäller.. har för mig att jag läst det nånstans

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders... eller Sjurskyddsmyndigheten. ;)

Jag har min valp i bur en hel del hemma, det blir en avslappningsplats för henne. När hon varvar upp så sätter jag in henne i buren, då lugnar hon ner sig och somnar, sen får hon komma ut igen när hon är vaken, och då gör vi något tillsammans. Buren har blivit hennes tryggaplats i hemmet, där hon själv går och lägger sig och vilar.
Och buren är hennes lugna plats utanför hemmet också, på utställning eller träning slappnar hon hur lätt som helst av i buren medans andra hundar tjuter och har sig känner hon sig trygg.

Hmm, undrar om de ska åtala polisens alla hundförare också, som har sina hundar i bur, i bilarna, under sina träningsläger:angel: Under tiden de fikar, käkar lunch, under spårträningar, sökträningar etc etc.

Håller med dig till fullo. Finns inte en människa som tävlar elelr tränar sin hund som kan följa reglerna.

Sen är det ju så att polisens XC70n bilar inte håller måtten men fick dispens för o få ha dom för att de skulle vara perfekta bilar för hundförare.

*kl*

Min hund ligger i sin bur när jag tex. är och handlar och det kan vara flera gånger i veckan, inga långa stunder men det borde ju räknas som "upprepande gånger". Buren är hennes trygga plats, där ligger hon och sover medans jag är borta och ligger även där när jag är hemma ibland.
Har jag henne lös när jag är borta så blir hon en orolig hund när hon kan vandra omkring, hon skriker och tuggar på det hon kommer åt.
Jag anser att bur är bra om den används med sunt förnuft.

*kl*

Min hund ligger i sin bur när jag tex. är och handlar och det kan vara flera gånger i veckan, inga långa stunder men det borde ju räknas som "upprepande gånger". Buren är hennes trygga plats, där ligger hon och sover medans jag är borta och ligger även där när jag är hemma ibland.
Har jag henne lös när jag är borta så blir hon en orolig hund när hon kan vandra omkring, hon skriker och tuggar på det hon kommer åt.
Jag anser att bur är bra om den används med sunt förnuft.

Ja ring o säg det till djurskyddsmyndigheten också jag kan inget göra o kan inte bry mig mindre om deras larviga regler. Det är tack vare såna här korkade regler som andra djur får lida för det tar tid för dom o knåpa ihop dessa regler när den tiden skulle kunnat användts till och inspektera stall, kennlar o privatpersoner istället.

Det är tack vare såna här korkade regler som andra djur får lida för det tar tid för dom o knåpa ihop dessa regler när den tiden skulle kunnat användts till och inspektera stall, kennlar o privatpersoner istället.
:bow:

Deras regler går ju, ofta, stick i stäv med hundägares vilja att göra det bästa för sina hundar. Valphagar ska t.ex. enl. DSM vara gigantiskt stora...

Den yta i lägenheten som min hund har fri tillgång till är f.ö. mindre än den föreskrivna storleken på rastgård för en hund i hans storlek. Det känns lite som att man blir kriminell by default, oavsett hur mycket man aktiverar sin hund och jobbar med den både ute och inne.

(Vi köpte bilbur igår och köpte en som är bra mycket mindre än vad den bör vara enl. DSMs föreskrifter. En bilbur enl. DSM är inte trafiksäker p.g.a. den stora yta som hunden kan tumla runt på. Den vi köpte var både vi och försäljarna överens om var det absolut bästa och trafiksäkraste valet. (En bur i "rätt" storlek hade f.ö. inte ens gått in i vår bil.))

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag inte med vad du menar. En hundgård ska vara 18kvm till en hund i 40kg storlek.

sen står det.

Burförvaring
Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt.

Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar eller katter i bur är absolut inte förenligt med djurskyddslagen.

Jag hittar inget om hagar kan du visa'?

Jag skrev rastgård. Till en hund i storlek med min ska rastgården vara 15 kvadrat. Den yta som han har fri tillgång till i lägenheten är vara drygt tolv.

Enligt http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf så ska bilburen för en hund i min storlek ha mått; l: Hundens mått från nosspets till sittbensknöl i stående ställning x 1,25, b: Hundens bröstbredd x 2,5, samt h: Hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Vissa av dessa måttkrav uppfyller han kanske nu, men inte när han vuxit färdigt. Problemet är att en bur av den storlek han kräver inte går in i vår bil, samt att en så stor bur inte är trafiksäker. Alternativet till att bryta mot DSMs regler är ju att hunden får åka lös i bilen och det är varken rekommenderat eller trafiksäkert.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 191
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
610
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka