Hund i bur

Chloé

Trådstartare
Har bara en fråga, är det lagligt att ha hund i bur hemma när han/hon är ensam hemma?

Att jag frågar är att jag såg en annons på blocket om några som söker hundpromenerare, och deras hundar sitter i bur när dom jobbar men ville gärna ut en liten sväng... Själv tycker jag att det inte låter helt schysst men är inte insatt i lagar kring det...

Sv: Hund i bur

Så här står det på Jordbruksverket:

Bundna hundar och hundar i bur

Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.

Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.

Vet du hur länge de sitter i burarna? Hur stora de är? Hur ofta?

Ta reda på det innan du väljer att anmäla eller vad det är du tänker o göra

Nej nej jag tänker inte anmäla, jag är alldeles för dåligt insatt i lagar och regler plus att som du säger vet jag inte mer än vad dom har skrivit i deras annons. Jag undrade mest..

Okej :)

Lite konstigt att de får sitta 8 timmar i sammanband med jakt (rastas var 3dje) men de får inte vara i buren hemma om man då också skulle rasta dem var 3dje...
Men det är ju så lagen lyder

Jag vet om personer som har hundar i bur hemma. Ingen av dom är dåliga hundägare enligt mig, en av dom är uppfödare. Men jag förstår lagen, utan förnuft och förståelse kan detta med att ha hund i bur naturligtvis missbrukas.

Är en hund van att vara i bur korta stunder redan från valpstadiet blir inte buren något som är skadligt, snarare trygghet. Jag tror många reagerar och förmänskligar hunden och tror att hunden uppfattar bursituationen som en människa skulle göra. Hunden sitter i bur i bilen och i andra sammanhang (utställning, jakt) och då medger lagen det. Det visar väl att på att lagstiftaren inte tror att bursituationen i sig är skadlig.
Det är alltså tror jag missbruket med att förvara hund i bur som gjort att lagen blev nödvändig gissar jag på.

Naturligtvis ska inte hundar förvaras i bur, men säg ett exempel, en hund som har svårt att vara själv hemma, och är van med bur, kan buren bli en trygg plats att vistas på (begränsat tid naturligtivis) istället för att vara på en större öppen yta som för hunden kan kännas mer skrämmande.

Buren måste ju då medge bekvämlighet med tillräckligt utrymme.

KL

Tycker att dessa bur-regler är helt knasiga.
Speciellt med tanke på hur många timmar hundar får spendera i buren i bilen på hundklubb, i skogen osv.
Jag menar, mina kan få ligga i bilen i 4-5 timmar en del sökträningar, men jag tränar då inte för ngt prov eftersom jag har blandraser.
Alltså är jag väldigt olaglig bara för att jag låter mina hundar jobba..

Jag haller med. Man har forbjudit nagot som skulle KUNNA missbrukas. Det ar som att forbjuda koks knivar for att de skulle kunna anvandas som vapen.

*kl
och glöm för all del inte bort att du måste ansöka om dispens hos länsstyrelsen (?) för att få ha din hund i bur när veterinären rekommenderar det under läkningsförloppet (och enligt ryktet är det inte helt lätt att få den där dispensen, men det är inget jag vet med säkerhet).

Så om man får en skadad hund som måste hållas i bur så måste man söka och se om man får dispens?
Hmm ja jag får väl se till att planera in när mina ska skada sig så pass då ;)
Nä men självklart är det bra att det finns ett djurskydd som inte accepterar att hundar BOR i bur.
Men någonstans måste ju varje hundägare se till vad som är bra och lämpligt för sin hund. De idioter som förvarar hundar i bur bryr sig garanterat inte om några lagar och sveriges djurskydd är urkassa på att se till att lagar följs och att man får straff för de.

kl

Jag tycker också det är väldigt knasigt, det är väl för att det inte ska missbrukas..

Våran yngsta, drygt 1 år nu, har haft buren som trygghet sedan hon var liten. Hon lägger sig där självmant, när det kommer gäster stänger vi ibland in hundarna där för att få lugn och ro, och då lägger de sig direkt och sover (har en väldigt stor bur), då de inte ser buren som stressigt eller så alls.

Och någon gång när det hänt något (shettis på rymmen :angel:) så har de fått sitta i buren medan vi fixar, om vi inte hunnit plocka undan. Hon är tyvärr en liten marodör den yngsta hunden.

Jag ser inget fel i att använda bur sålänge den är tillräckligt stor och används på rätt sätt.

Vi fick vår hund efter en tragisk olycka vilken jag skrivit om här tidigare. Hunden hade gått igenom några svåra veckor och var mycket stressad då han kom till oss. För att han skulle få ro behövde han sova i bur, annars stressade han runt i huset hela nätterna. Jag ringde djurskyddet och fick dispans för bur utan diskussion. Han sov i buren tills han kände sig trygg i vårt hem. Sen flyttade han upp i sängen.

Vi använder fortfarande buren till honom då vi måste lämna hundarna ensamma. Det är fortfarande en stressituation för honom. Men det ska naturligtvis också tränas bort.

Men som sagt, speciella omständigheter så tog det bara ett kort samtal.

Jag är burmotståndare:o
Eller var det i alla fall.
Till vi hade 2 lånehundar (settrar) i höstas, dom pissade ÖVERALLT! Till och med i min säng.
Då var det skönt att kunna stänga in dom i en jättestor bur. :o
Bara under natten, och då vi måste lämna dom inne ensamma.
Så byggde vi snabbt en hundgård, så att dom kunde vara där några timmar/dag.
Gissa om det var skönt att få lämna tillbaka dom?

* Jenny *

men vad skönt att det gick så lätt att få dispensen :) då finns det kanske hopp om någon av mina någonsin skulle behöva burvila :)

kl

Jag vet hundar som är ingstängda då de är ensamma, fast de är hundar som absolut behöver sitt lilla bo för att må bra.

Min har också bur, som används flitit. Dock står dörren öppen. Har visat denhär bilden förr:
KopioIMG_4202.jpg

men vad skönt att det gick så lätt att få dispensen :) då finns det kanske hopp om någon av mina någonsin skulle behöva burvila :)

Nu var det ju extrema omständigheter som var orsak och det hoppas jag att du och dina hundar slipper gå igenom.

det hoppas jag också aldrig ska hända, men man vet ju aldrig vad som kan finnas i framtiden, så...

Jag tog bilden just för att det visar så tydligt vad min hund tycker om sin bur. Sen ser man hur stor buren är, då hon väger 30kg och tar upp ganska lite plats i buren. Hon kan ligga raklång utan att röra i väggarna, fast oftast ligger hon upptryckt i något hörn :D

ot, noterade en del stavfel under bilden. Flitigt och den här ska det stå

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 131
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka