Hund i bil VS ensam hemma

ÅDI

Trådstartare
I helgen var jag på en biltillställning där jag parkerade brevid en bil med 2 stackars hundar i, en Grand danois och en mellanstor blandras låg och flämtade i bagagen. Det var över 25 grader ute och hundarna satt i bilen i flera timmar medan deras ägare roade sig i solskenet.

Jag har ett par kompisar som tar med hunden överallt och sedan får den sitta i bilen medan dom handlar, är på kalas, är ute och äter osv

Min fd arbetskollega hade alltid sin hund sittande i bilen, året runt.
När det var högsäsong hade vi sällan tid att ha rast så då hann hon rasta hunden en gång under dagen i max 10 minuter.

Jag har en kund som kör en mopedbil (heter dom så? en liten tvåsitsig bil som man inte behöver ha körkort till) Kunden ifråga är av större modell, 150 kg ++, i passagerarsätet har han en rottweiler och i "bagagen" en schäfer. Det finns inte en ledig kvadratcentimeter i den bilen och så kör han runt jämt!

Jag vet att hundar är sällskapsdjur som inte trivs med att vara ensamma men jag tror ändå hunden har det bättre hemma än att sitta instängd i en liten bil.
Jag tar gärna med mig hunden om vi ska någonstans där hon kan vara med men om hon måste vänta i bilen ser jag verkligen inte vitsen med det?! Om jag tex ska till stallet och hunden inte kan följa med när jag rider, det tar mig ca 2 timmar från att jag går ut genom dörren till att jag är hemma igen så hunden klarar lätt att hålla sig, då är jag helt övertygad om att hon har det bättre hemma!
Jag tror absolut inte hunden far illa av att sitta i bilen om det inte är för varmt men ser oftast inte vitsen med att ha den där.

Hur ser ni på saken? Har ni med hunden i bilen för att den ska slippa vara ensam eller måste er hund vara ensam hemma ibland för att slippa sitta i bilen? Nu menar jag året runt, nu på sommaren är det givetvis vansinnigt men det finns det säkert egna trådar om.

Sv: Hund i bil VS ensam hemma

Jag låter vovven vara hemma när jag handlar, åker till frisören, ska göra äenden.
Nu är min vovve väldigt trygg i sig själv och klarar sig upp till en viss gräns själv :)
Skulle aldrig låta han sitta själv i bilen, där är han ju lika själv som hemma? eller?

Min gamla hund var alltid med mig oavsett vad jag gjorde. Dock så fick alltid temperatur avgöra om hon skulle följa med eller inte.

Hon älskade att följa med och framförallt sitta i bilen var jättespännande.

På tävlingar var hon också alltid med och då fick hon vara bunden utanför transporten.

En liten underbar Jack Russel var det iof :love:

Med risk för att bli halshuggen....;

Vad är det som säger att hunden inte trivs ensam??
Detta är väl ändå en myt??

Min hund har fått tillbringa tid ensam, och han trivs med livet!

Det är ju bara skönt för hunden att slippa matte och husse en stund!!

Visst finns det säkert hundar som inte "kan" vara ensamma, men det beror i mina ögon endast på uppfostran.

Träna hunden från början att vara ensam stundtals!
Min hund (korsning BC/Labrador) är hemma ensam när jag är på jobbet.Handlar om runt 5 timmar)
Jag har en granne som håller koll och släpper ut honom.

Jag skulle aldrig låta min hund vara i bilen i den värmen! Nä, då får hon vara hemma, antingen själv eller om det blir en längre stund så skaffar jag hundvakt.

Min hund hade inga problem av att vara ensam, absolut inga.

Hon tyckte det var roligt att få åka bil helt enkelt.

!

Visst finns det säkert hundar som inte "kan" vara ensamma, men det beror i mina ögon endast på uppfostran.

Träna hunden från början att vara ensam stundtals!
.

Jag har haft flera hundar, en del från valp och andra som omplacering. Alla har varit lätta att träna att vara ensamma.
Min nya halvuxna hund har tränats intensivt dvs flera timmar om dagen, i nu två månader. Han kan inte lämnas ensam fem minuter utan att gny, skälla och yla.

Vi har tränat efter alla konstens regler. Vi har bytt metoder. Vi har slitit våra hår.
Men ännu har vi inte hittat något som fungerat bra.

Det verkar helt enkelt som om vissa är betydligt svårare än ändra.

Jag har aldrig upplevt att min hund skulle vantrivas själv hemma. Ska jag handla/tills frissan/jobba så är hon hemma. Runt en fyra timmar själv blir det om jag jobbar.

Hon sover ju oftast när ingen är hemma.

Visst följer hon med på mycket, men om jag ställs inför att välja mellan att ta henne med och låta henne sitta i bilen flera timnmar, eller låta henne vara hemma så få blir det det sistnämna. Speciellt om det är varmt ute, då kan hon välja att gå ner i källaren om hon vill där det är riktigt svalt och skönt.

mina är med nästan jämt!
förutom när ja jobbar då är dom hemma så klart!

dom älskar bilen och bangar aldrig för att åka med nånstans! sen avgör vädret om dom får vara me eller ej!

Medan jag fortfarande bara hade en hund (har fem nu) fick hon alltid följa med och sitta i bilen om jag skulle åka någonstans. Om vädret tillät, dvs inte var för varmt eller för kallt.

Det hade inget med att hon inte kan vara ensam att göra utan helt enkelt så att hon trivs som fisken i bilen och känner att hon får följa med. Även om hon då sitter och väntar i bilen så är hon ändå med matte tycker hon, skitnöjd över att ha fått följa med.

Kan även idag ta henne med när jag ska iväg och handla eller nåt sånt, då får hon lite extra tid med matte och tycker sig få lite särbehandling och extra uppmärksamhet gentemot de andra hundarna.
Man får "skämma bort" gamlingen lite ;)

Taxtiken däremot skulle jag inte ens tänka tanken på att ta med om det inte behövs då hon verkligen inte trivs ensam i bilen (oavsett om hon har hundsällskap). Kan inte säga att hon vantrivs för hon åker snällt och sitter snällt men det är inte som med de andra att de tycker sig få någon form av förmån som får åka med. Då sitter hon bättre hemma i hundgården!

Tycker helt enkelt att man får se till individen och fattar inte varför så många tycker att det är så vansinnigt förkastligt att låta hunden sitta i bilen om vädret tillåter.

Om vädret tillåter så är det ju helt okey, ibland är man ju på ställen där bilen kan stå öppen, och då är det ju perfekt för hunden att se på folk genom buren :)

Jag har en trevlig tjej som aldrig skäller när hon sitter i bilen, däremot vaktar hon, och kan ibland bli sur om någon kommer för nära när det är öppet :o

Som du säger får man ju se till individen.

Precis!! Att se till varje hund som individ är superviktigt!!

Jag är lyckligt lottad med kanonlätt hund som trivs med att lufsa omkring!!Ska bli intressant att se hur valprackaren blir!!:D

Än så länge jagas det valp här hemma som sjutton...
Hur mycket urin kan en sån liten valp producera???:eek:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läst en artikel ang att fler tar med sig hundarna till jobbet nu när färre folk jobba hemifrån och kommer tillbaka till...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 024
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 073
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 165
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 553
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar