hund - höger, vänster

S

sucka

Jag har länge funderat på det här. En hund som kan eller som man lär höger/vänster, lär man den riktningen utifrån sin egen kropp eller hundens kropp?
Om hunden står med sitt huvud mot mig så vi står mot varandra och jag säger höger, ska den då gå åt höger från sin kropp sett (alltså vänster riktning för mig) eller ska den gå höger utifrån min kropp sett?

Sv: hund - höger, vänster

En hund som kan eller som man lär höger/vänster, lär man den riktningen utifrån sin egen kropp eller hundens kropp?
*Utifrån sin egen kropp

Om hunden står med sitt huvud mot mig så vi står mot varandra och jag säger höger, ska den då gå åt höger från sin kropp sett (alltså vänster riktning för mig) eller ska den gå höger utifrån min kropp sett?
*vänster riktning från dig om ni står "öga mot öga"

aha, ok...så då håller han reda på sin kropp och ingen annans.
jag har alltid funderat på det, men vad bra då vet jag!!! tackar!

Det beror också på vad du tänker använda dirigeringen till. Ska man åka skidor efter hunden är det enklast om man lär in höger efter sin egen höger osv. Dock har jag lärt in tvärt om. Min hund dirigerigar jag oftast då hon står med nosen mot mig och förvirrad som jag är skulle det bli för jobbigt för mig att tänka om. Därför är hon lärd att gå åt mitt högerhåll då jag ropar höger. För henne blir det egentligen åt vänster. Samma gäller om jag ropar vänster. Då går hon åt min vänster, men sin höger.

Nu funderar jag på att åka skidor med henne också, men då stjäl jag nog slädhundskommandon för höger och vänster.

Huvudsaker är att du är överens med dig själv om hur du vill ha det :) Du måste vara konsekvent!

Själv har jag bara lärt in "så". Eftersom att hunden tittar mot mig när jag dirigerar så visar jag med handen och kroppen och säger "såå". Det funkar bra det med. Men så klart inte om man åker skidor...

Fick förresten ett bra tips om hur man lär dem det snabbt. Nämligen när man cyklar, de måste ju följa då och är gärna uppmärksamma.

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar