Hund har ont i höfterna

G

Gelatin

Hej!
Min hund är 6 år och fick igår ont i höften (tror jag).

Han har tidigare haft samma smärta i höften en gång tidigare för några månader sedan, både den gången och den här har det utlösts av att han sprungit allt vad han har, sedan halkat/snubblat (tror vi). Just springa allt vad han har gör han flera gånger om dagen, han gör tvära vändningar, snubblar och voltar runt och allt möjligt och fortsätter sedan springa i samma idiotfart igen :crazy: Dessa två gångerna är enda gången han har tagit skada av det.

Han piper när han går uppför trappor (har undvikit det och låter honom ta hissen istället) när han blir buren (undviker det också men ibland måste man)
Jag tror han blir mer rädd över smärtan än att det faktiskt gör ont. Jag har sett honom ha riktigt, riktigt ont en gång och då reagerar han helt annorlunda än han gör nu (sitter/ligger helt stilla och helt tyst) . Jag tror alltså att han har ont, men inte riktigt så ont (alltså inte ont nog för att inte försöka tigga till sig lite sympatipoäng och att få sova i sängen ;))
Nu när han får ont så piper han och sedan sätter han sig tätt intill en och skakar, gör riktigt ont i hjärtat att se honom :cry:.

Han piper till när han reser sig upp när han legat ner länge. Han går som vanligt och travar även men undviker galopp. Verkar inte ha ont annars förrutom i trappor/när man lyfter honom. Vill inte gå upp för höga kanter eller göra något som innebär att han måste hoppa eller lyfta bakbenen högt.

Sist han hade samma symptom så sa vi att vi skulle åka till veterinär och kolla upp honom om han inte var bättre nästa dag. Han blev lite bättre för varje dag och efter en vecka var han som vanligt igen och hade inte ont någonstans så vi tror att det bara är en sträckning.

Vad tror ni, är det bara en sträckning?

Eftersom det blev bättre efter några dagar sist undviker vi helst veterinär (missförstå mig inte. Hunden har bästa försäkring som går att få tag på + 50.000 kr på ett konto om han skulle bli skadad. Pengar är inga som helst problem! Han hatar veterinären, skakar och piper så fort han kommer i närheten av djursjukhuset efter mindre roliga händelser där. Låter honom helst slippa det lidandet om det är nödvändigt.).

Hur kan man underlätta för hunden? Vi har märkt att han blir stel av att ligga länge. Därför tar vi många promenader under dagen i en takt som han får bestämma själv, han har mindre ont efter att han rört på sig. Men det kanske är dumt att anstränga honom?

När bör man åka till veterinären?

Har era hundar haft något liknande?

Även fast jag vet att mycket är ett spel från hans sida (han piper direkt när något är fel och det låter alltid hjärtskärande bara han tror att något kanske ska göra ont) så skär det ju i hjärtat varje gång han piper till lite :cry::cry::cry:

Sv: Hund har ont i höfterna

Vad är det för ras?
Är han HD/ED röntgad?

Många raser/individer är extremt smärttåliga o andra är duktiga på att spela teater.

Oavsett vad någon här kan tro, så kan du inte få något bra svar annat än från en ordentlig veterinärkoll.
Även om det bara är en sträckning så kan hunden behöva rehab om den har väldigt ont.
Glucosamin är bra tillskott för hundar med t ex HD.
Rimadyl/Metacam etc är antiinflammatoriskt i smärtstillande o receptbelagt, skall ej ges till hund som racar gärnet när den blir av med smärtan.

Det är 75% cockerspaniel och 25% pudel. Ej HDröntgad. Föräldrar och kullsyskon har UA på HDröntgen men det är ju ingen garanti för att han har det.

Han har inte väldigt ont. Idag när vi gick promenad sprang han uppför trappan som ingenting, även nerför och "galopperade" lite utomhus. Vägen ut däremot var väldigt pipig, mycket skakningar och ledsna blickar men så fort han kom ut så försvann det på något magiskt sätt...

Vad är det för ras?
Är han HD/ED röntgad?

Många raser/individer är extremt smärttåliga o andra är duktiga på att spela teater.

Oavsett vad någon här kan tro, så kan du inte få något bra svar annat än från en ordentlig veterinärkoll.
Även om det bara är en sträckning så kan hunden behöva rehab om den har väldigt ont.
Glucosamin är bra tillskott för hundar med t ex HD.
Rimadyl/Metacam etc är antiinflammatoriskt i smärtstillande o receptbelagt, skall ej ges till hund som racar gärnet när den blir av med smärtan.

+1 på det!

kl
vi hade en schäfer som fick ont i höfter. precis som du beskriver så busade vår mycket, tvära svängar, snabba igångsättningar och stopp etc. vi undvek alltid trappor men i slutändan hjälpte det inte (han kunde ju iofs fått ont ännu tidigare..)
röntga höfterna så ni åtminstone kan utesluta det om nu de är okej! det är inte så farligt dyrt.

Men varför låter du hunden gallopera?
Misstänker du sträckning eller annat så är det koppelprommenader som gäller tills du har fått hunden undersökt av veterinär!

Huruvida han har väldigt ont kan du inte avgöra!
Jag hade en BC kille en gång med intermitent återkommande hälta, det tog två år innan vettarna hittade orsaken.

När han vallade eller lekte med andra hundar/katter visade han ingenting, visade aldrig smärta öht.
Gångprov utan o med lokalbedövming i leden visade ingenting, HD/ED var UA.
Han visade aldrig att han hade någon smärta, det var bara hälta ibland.
Han pensionerades o fick ta det lugnt. Tog två vettar i sammarbete att lista ut som var felet.
En som höll ögonkontakt o en annan som manipulerade nacken, visade sig vara en nerv som satt i kläm i nacken.

En annan BC som började bli vinglig i bakkärran visade sig ha Spondylos.
Ingen av dem var så ung som din hund när symtomen/problemen började.

Han är kopplad men tyvärr kan jag inte läsa hans tankar... Det är en liten hund och han galopperar alltid några språng efter att han har satt sig och kissat. Går inte att hindra det om man inte vill tvinga honom att trampa i sitt eget kiss eller trycker ner honom i snön direkt när han slutat kissa...

Jag känner min hund utan och innan. Jag vet med 110% säkerhet att han inte har väldigt ont. Detta är en hund som visar extremt tydligt såfort något är minsta fel. Hade jag trott att han hade haft väldigt ont så hade jag aldrig tvekat. Han hade fått åka till veterinären även fast han mår extremt dåligt när han är där. Nu när jag vet att han piper för att han tror att det ska göra ont är jag inte säker på att jag vill spela ut hans psyke ännu mer.

Han har inte ont nu längre. Jag har klämt på honom och han visar inga tecken på smärta någonstans. Allt släppte efter promenaden.

Jag håller med Flixon och Vallhund och skulle definitivt låta en veterinär kolla på det. Det är inte bara muskelömhet/sträckningar som känns bättre efter att man har rört på sig. Det gör även höftledsartros.

Smärta i området kring höft, länd och rygg kan vara allt möjligt från sträckning till artros, spondylos eller diskbråck. Om det är en sträckning så kan man också fråga sig om han har sträckt sig (nu två gånger på ganska kort tid) beroende på muskelobalans. Då kan veterinären remittera till en fysioterapeut.

Sedan vill jag tipsa om att när hunden är helt fri från smärta/obehag att träna hunden på att gå till veterinären. Man kan ju åka dit för att bara sätta sig i väntrummet ett par gånger (men ring och fråga innan). Har man tur så kanske någon snäll djursjukvårdare hinner gå ut och prata med honom. Successivt kan man sedan bara besöka undersökningsrummen men utan att han behöver utsättas för någon undersökning/behandling. Jag hade en Cavalier för många år sedan som nästan fick panik när han såg att vi svängde in på djursjukhusets parkering, så jag vet hur jobbigt de kan tycka att det är. Men det går som sagt att träna bort.

Håller med de andra här som rekommenderat koll hos veterinär.

Det kan ju också vara något helt annat - om han inte är kastrerad kan det faktiskt vara prostataproblem, han är i "rätt ålder" för det. Min hund betedde sig som om han hade ont i rygg/höft, hade svårt att gå i trappor och hoppa men inga problem att röra sig framåt i vanlig trav och galopp och visade heller inget alls när jag klämde och kände igenom honom. Det visade sig dock att han hade kraftigt förstorad prostata och förmodligen hade rejält ont.

Att en hund är rädd för att gå till veterinären är ju inte helt ovanligt men jag tycker inte att man kan ha det som en orsak, eller åtminstone delvis, till att inte gå dit. I det läget får man faktiskt ignorera hundens rädslor/obehagskänslor till förmån för dess hälsa.

Till alla: Har försökt bokat tid hos vet men de hade överfullt nu fram till nyår :( Som tur är har han inte ont nu och de tyckte att det lät som en sträckning och att det inte gjorde något om han fick vänta ett par dagar. Skulle testa att ringa i mellandagarna igen.

finns det ingen annan veterinärmottagning du kan ringa?

berätta gärna hur det går för vovven, vad de kommer fram till hos vet! och lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka