Sv: Hund för livet...
ejlin skrev:
Tragiskt!
Så jag är helt för att införskaffa hundkörkort!
Inte jag, byråkratiskt dravel som kommer vara fullt med kryphål och de som skaffar körkortet är de som är ärliga nog att säja "hej, jag har en hund".
Jag har en massa frågor ang. detta körkort som jag inte sett några svar på.
1) Vem ska kontrollera att alla hundägare har ett kort (tid, pengar, vilken myndighet?).
2) Om en familj skaffar hund, ska alla ha körkortet eller räcker det med en som hunden "står på", isf är det precis som i bilförsäkringsdjungeln, jag skriver min hund på någon som redan har kortet och slipper den kostnanden själv (alt. skriver bilen på någon över 40 med mkt mindre premie).
3) Vad händer om man inte har körkort? böter, fängelsestraff, förbud mot att äga djur.. hur ser straffskalan ut, och är det rimligt att sätta en högre straffskala på en sådan här sak när våldtäktsmän kan gå fria efter tre månader?
4) Är jag iomed mitt körkort förbjuden att omplacera min hund? (med tanke på ditt inlägg) om jag verkligen blir allergisk eller allvarligt sjuk eller att min familjesituation ändras (jag får gå på soc. har inte ens mat för dagen åt mig och mina tre barn)
5) Vem ska föresten ha koll på att alla hundar verkligen finns, det finns nog många hundar i Sverige som inte är reggade någonstans, de är födda av oreggad tik, uppvuxna av någon som inte bryr sig om SKK eller något annat och de bara finns iallafall.
Nej körkort är inte lösningen på någonting tycker jag, för att återgå till ursprungsinlägget, jag tror på en mer restriktiv avel.
Hata mig kanske men det är liksom lättare att impulsköpa något som kostar ett par tusenlappar motför något som kostar mellan 6-10 000.
Det är dessutom lättare att impulsköpa en valp av polaren Per som haft sin tik i något år och "hoppsan hon blev på tjocken" och "titta, det kom valpar" och "jäklar i gatan vad jobbigt det var att ha en åtta-tio stycken sådana där små.." än av någon som faktiskt har intresserade människor omkring sig som har en vettig tanke med alltihop och inte bara "ojojojjj.. titta, en valp i julklapp.. så piffigt!".