Hund ensam?

M

MaLu

Hur gör ni som har hund egentligen? Hur länge varje dag får hunden vara ensam? Det är väl nästintill oundvikligt att det blir så?

Jag skulle så gärna vilja ha en hund men inser att jag har alldeles för lite tid över och hunden skulle ju få vara ensam hemma när jag är borta på dagen. Om man inte skulle skaffa hundvakt då...

Hur gör ni? och hur länge kan en hund vara ensam egentligen?

malu

hur länge kan en hund vara ensam egentligen

En hund kan vara hemma i ca 6-8 h, men bör absolut inte det! En hund är ett flockdjur och har alltid varit. Det innebär att en hund oftast mår dåligt av att vara ensam. Sen visar hundarna detta på väldigt många olika sätt. De behöver inte riva och tugga sönder huset för att må dåligt, de kan även ligga ned och "sova". Dessa hundar som ligger ned mår oftast sämst då de inte får utlopp för sin stress.

Till frågan! Jag har tur att ha ett jobb där jag kan ha mina hundar med mig varje dag. De är vid min sida mer eller mindre 24 h om dygnet. Det är så jag vill ha mitt hundägande. Hade jag inte den möjligheten så hade jag inte skaffat hund. Nu är det ju väldigt få förunnat att ha de så, och då finns det ju alternativ så som dagmatte och hunddagis.

Jag har mina vovvar med mig på jobbet! Funkar kanon och mina "lantvovvar" ÄLSKAR att komma till "sta'n" och gå promenader!

Min hund har bara varit ensam hemma när jag är på jobb dem sista 2 åren (hon är 9 år) och första året så va jag hemma om på lunch en ½ timme ca och gick ut med henne och så och nu när jag jobbar i danmark och är borta lite mer än 10 timmar så kommer min farfar till henne på dan och håller henne sällskap i ca 1-2 timmar.. Jag känner mig hemsk men hon är gammal nu så hon sover ändå hela tiden.. (Tur att hundar inte kan klockan...) :(

Jag är långtidssjukskriven och är inte borta hemifrån särskilt mkt eller länge. Jag har två hundar. Så om de inte får följa med till stallet så har de varann som sällskap. Då är jag borta ca 3 tim. Men oftast följer de med.

Ska jag bort en längre tid så fixar jag hundvakt. Den ena hunden fylle 18 om två månader och måste gå ut och kissa ganska ofta.

Du kanske kan hitta någon (ensam) pensionär som vill vara dagmatte? Har ett par bekanta som ordnat det så. Men de har relativt små hundar. Pensionärer kanske inte orkar gå så jättelångt eller hålla en stor hund som drar hårt. :confused:
En annan lämnar sin hund på dagis när hon jobbar. Hunden älskar dagiset, hon har massor med kompisar där.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 863
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka