Hund bitit annan hund

Fonzigirl

Trådstartare
Jag har två hundar, en chihuahua och en portugisisk gatuhund som jag köpte i april, Chihuahuan är 7 år och är en väldigt kaxig mot andra hundar. Portugisiska hunden är en rätt stor hund ca 58 cm i mankhöjd och är någon sorts vakthund, hon är ca 4 år, har fått öronen avskurna och blivit misshandlad.

Hon har aldrig gjort något aggressivt mot någon människa men mot andra hundar har hon börjat markera att dom inte får närma sig huset, men häromdagen när jag kom hem så hade hon tagit Chihuahuans säng till sin och sedan bitit Chihuahuan över huvudet, veterinären sa att jag hade en otrolig tur att det inte blev värre än att han fick ett stort bitmärke. Nu vet jag Dock inte vad jag ska göra med hundarna, veterinären och flera tycker att jag ska avliva henne, skulle behöva hjälp med att fatta detta beslut!
/Frida

Vänd dig genast till en bra - och jag menar bra - tränare! Berätta gärna var ungefär i landet du finns så kan du förhoppningsvis få goda råd från någon här om vilka tränare det är värt att kontakta i ditt område.

Och jag kan inte hjälpa det: vilken jäkligt bra illustration på seriositeten hos dessa "adoptionsförmedlare"! :(

Vad vet du om dennes psyke och sätt INNAN den kom till dig? Kan den ha gjort såhär innan din ägo?

Jag hade iaf haft Vavvan utom räckhåll varje sekund jag inte var närvarande och kunde övervaka.
Vill du verkligen kämpa med den här hunden så gör som Monstermom säger....skaffa en förbaskat bra tränare pronto!

Men jag är tyvärr väldigt skeptiskt till vad man räddar dessa hundar till för liv. De är ofta rätt ärrade i psyket. De förstår ju liksom inte glädjen och tacksamheten i att få komma till ett "bra" hem. De bär sin historia med sig och även gener. Gener man inte har en aning om vilka de är.

Fy vilken jobbig situation. Det som är så svårt med gatuhundar är att du inte kan få en bra historia eller anamnes, så det blir lite att gissa sig fram om du ska göra en utredning.
Själv tillhör jag dem som anser att vill man hjälpa gatuhundar så ge hundstallarna alla dina pengar om du måste, men ta inte hit dem.
Jag hade avlivat.

Och nummer ett är ju att ABSOLUT inte lämna hundarna ihop. Helst inte ha dem ihop alls, det är ju ett ögonblicksverk innan det inte är någon vavva kvar :/
Jag hade tagit bort den stora. Jag hade aldrig känt mig säker med de två ihop, och en sådan hund hade jag aldrig vågat omplacera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 325
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 633
Senast: ISABEL
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 509
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar