Hund bära på vinterkräksjuk-smitta?

LNellen

Trådstartare
Halloj allihopa! Jag vet inte om den här tråden är på rätt ställe men men... Mina hundar har varit hos sina dagmattar idag (mina morföräldrar) och tyvärr har en utav dem blivit magsjuk under dagen, troligen av vinterkräksjukan. :( :crazy: Nu undrar jag om någon här vet om det finns någon risk att hundarna bär på smittan (alltså i pälsen eller liknande) och om man då måste bada dem eller så eller om det är "good to go"? Vi här hemma vi inte jättegärna bli smittade :angel: Tacksam för snabbt svar! :bow:

Sv: Hund bära på vinterkräksjuk-smitta?

Lämnar och hämtar ni hundarna där, så kan ni ju ha blivit smittade av folket - men inte via hundarna.

Vinterkräksjukan går över hela Sverige nu - hade själv i helgen;)

Nu vill jag säga tvärt emot er andra! Kräksjukevirus kan ju smitta från omgivningen i veckor efter att man blivit frisk, så varför skulle smittan inte kunna föras med hem av hundpäls?

Jag håller med.
Om det nu kan smitta via dörrhandtag och liknande känns det logiskt att det också kan smitta via hunden, kopplet som den sjuke hållit i osv.

Risken är nog väldigt liten såvida inte hunden fått kräk/avföring på sig. Man kan nog förutsätta att personerna tvättat händerna efter toabesök.
Det finns inga konstaterad fall av smitta mellan djur och människa när det gäller norovirus.

Hur ofta kollar de upp varifrån man fått kräkvirus då? "hm, smittades denna personen genom ett dörrhandtag, en kundvagn eller ett otvättat äpple? eller en hundpäls?"

Att det inte smittar mellan människa och hund kan jag förstå, men att hunden skulle kunna ha virus i pälsen är ju knappast en omöjlighet. Även om jag inte fått avföring/kräk på mig, så kan jag ju bli smittad. minsta lilla del av en droppe kvar på huden, eller som virvlar upp när man spolar utan lock etc, kan ju smitta!

KL

Sjukvården säger att man kan vara smittbärare i 24 timmar efter att man börjat friskna till, så knappast troligt att en hund bär med sig smittan eller att den ligger kvar länge. Däremot är det oerhört smittsamt under den tiden viruset lever.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka