Hund = ångvält!!

Skogstrollet

Trådstartare
:crazy:
Min goldentik, som jag skrivit mycket om här tidigare, går nu under namnet "ångvälten".
Hon är 1,5 år nu och allt har gått mycket bättre det senaste halvåret då jag hittade en kanonbra instruktör som gav mig rätt nycklar till det här energirika nervknippet.

Problemet är NU...! Att hon totalt kör över alla andra... :mad: Jag har i mitt tycke bra pli på henne och vi kan hälsa på hos folk och vi kan ta emot besökare utan större konstroverser. (Hon är tokglad i folk.) Kruxet är att hon är en fet ögontjänare som tar alla chanser att få uppvakta folk, dvs hoppa, klättra, vifta med tungan för att kanske nå upp i ansiktet, hålla i händer osv.
Jag kan inte gå på toaletten utan att få höra ett "Elionooooor... hjälp...!" Sitter vi på varsin sida om bordet när vi äter så smyger hon runt dit och börjar klänga på besöket.

Jag försöker be folket att göra så som jag har gjort för att få henne att inte hoppa och köra med mig, men inget verkar gå hem. Hon har NOLL respekt för folk och skiter fullkomligt i om de ignorerar henne, morrar och ryar, skjuter undan henne, försöker distrahera osv. Inget tycks funka....

Visst kan jag lägga henne "plats" och hålla koll så. Men så fort hon får tillfälle, 0,23 sek räcker, så trakasserar hon förhoppningsfull närmsta medmänniska. (Jag försöker ju då och då och släpper då upp henne från platsliggningen.) Jag vill ju hemskt gärna ha en hund som kan få röra sig hemma även när jag har besök utan att uppföra sig som ett monster.

Har nyligen upptäckt att hon tar det som en uppmuntran, hon gillar uppmärksamheten, när jag lägger mig och i och tar bort henne (kommenderar plats).
Men när jag har pojkbesök :o :p som stannar någon dag eller två så kan ju inte hundstackarn ligga förvisad till sin bädd hur länge som helst...

Tips och råd tages tacksamt emot.
 
Sv: Hund = ångvält!!

haha jag känner så väl igen det där. jag vet inte hur många gånger jag har svurit över honom när han har smitit från sin plats och trakasserat mina gäster. det räcker med att de viftat på någon tå så har han farit runt som en gummiboll. jag provade också allt tror jag, inte ens ett gott tuggben hjälpte, det blev bara äckligt när han tryckte upp det i gästernas ansikten.

så jag har väl inte några direkta råd att ge dig. mer än att ha ett hundfritt rum till fikat (köket t ex) och så trösten att det lugnar sig med åldern.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Det går absolut att få henne att ligga kvar, det handlar om hennes inställning till dig.
Om du känner att det är jobbigt och svårt, ha en komposthage där hon får vara när du har besökare.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Tack för tipsen båda två men att stänga in henne känns inte som en lösning jag vill nöja mig med. Dels för att jag redan bor trångt i en etta och även för att det är halvkrånglig att släpa med sig kompostgaller till pöjken m.fl. :crazy:
Vid "nödsituationer" har jag stängt in henne i köket med en gallergrind och då har hunden stått på bakbenen och skuttat och gnällt snudd på okontaktbar. Drygt.

Idag förvånade hon mig rejält när hon under ett "anfall" plötsligt greppade tag i pojkvännens ben och börjar... humpa... :o Det har hon gjort en gång på mig när hon var tonåring och sen aldrig igen (:devil: ). Nu blev jag så paff så jag bara slet bort henne och röt lite.

Men det är mig det beror på? Om jag hade nåt igenom henne helt, hade hon då hållit sig i skinnet bland folk även när jag lämnat rummet?

Den här hunden alltså... *galen*
Det är irriterande för ibland funkar det ju jättebra! Och så kvicksnabbt så slår hon om börjar härja. Hon stjäl hela showen och verkar tro att allt cirkulerar runt henne...

Nån som har en smällfet, apatisk gammal dvärgpudel och vill byta...??

Cillamuffins: Hur många år?? Har hört att goldens blir lugna och mogna runt 8-9 år.... *skrik å panik* ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hund = ångvält!!

Vad händer om du verkligen tar tag i henne med ett rungande "nej" när hon börjar klänga?
 
Sv: Hund = ångvält!!

Ingenting...! Så fort hon kommit loss så försöker hon igen. Kanske går hon undan en kort stund för att blidka mig att tro att hon lyssnar, men sen är hon där igen.

Om jag däremot blockerar henne och grälar på henne så kan jag få henne att lägga sig ner och ligga stilla. En stund.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Inte ens om du verkligen tar tag i skinnet på henne och drar bort henne därifrån? Jag tycker det låter som att hon helt enkelt inte respekterar dig.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Nej inte ens då. Och nej, hon respekterar mig inte.

Jag har inte riktigt förstått hur vår relation ser ut. Varje dag är vi ute och går och jag kan ha henne lös. Hon kommer på inkallning, hon går fot när vi passerar folk, barn, hundar, cyklar, bilar, skejtare, pulkor osv. Hon hittar något mumsigt (äckligt oftast) att äta, jag säger loss och hon släpper, även på håll. Vi tränar apportering och hon samarbetar skitfint och är mycket duktigt. Vi spårar, letar saker, kör agilityövningar och lydnad. Och det funkar bara bättre och bättre.

Jag fattar inte. Jag fattar verkligen inte.

En rolig grej dock som kan vara värt att notera. När hon var yngre var hon totalt fokuserad på folk även ute och rymde om hon fick chansen bara hon hörde en röst på håll, hoppade åt höger och vänster i kopplet och drog.
Det visade sig dock vara någon slags ventil för när vi väl fick bättre kontakt (tack vare instruktör Kikki) och hon började lyssna på mig så dog det intresset på bara någon vecka.

Jag ska börja en ny kurs för Kikki nu i mars. Ser fram emot det.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Vi har ju gjort några vändor redan och jag vet att jag inte kan få hennes respekt genom att rya, skälla, trycka ner osv. Ju hårdare jag går på henne, desto mer hysterisk, utåtagerande och blockerad blir hon och snurrar bara fortare och fortare tills det utfärdas orkanvarning på henne...
Typiskt retriever har jag förstått.

Jag har fått finjustera min timing så jag kan korrigera henne i rätt sekund, jag har fått "degradera" henne, jag uppför mig nonchigt och överlägset mot henne för att på något sätt få henne att skämmas när hon gör fel om du förstår? Det låter illa när man beskriver det men det är det som fungerar. Inte är det roligt heller...
 
Sv: Hund = ångvält!!

Svårt. Jag förstår hur du menar.

Har du sambo eller liknande, vad händer när den personen tar tag i hunden?
 
Sv: Hund = ångvält!!

Nej jag lever ensam.

Jag har en ny pojkvän sedan någon månad och det har fungerat bättre än det brukar göra eftersom han är stor, har väldigt mörk röst och är lugn och bestämd. Men hon märkte efter hand att han egentligen inte var så "farlig" och att hon kom undan med en del. Trots att jag då från dag ett försökt coacha honom till hur han skulle bemöta henne för att fastlå reglerna direkt (har själv hållit koll på henne samtidigt). Men hon testar ju heeeela tiden och minsta lucka så... Och nu blir hon bara värre när hon tycker sig ha genomskådat honom.

Tillägg: för att ge ett rakt svar på din fråga, hon bryr sig ännu mindre om en tillsägning kommer från någon annan än mig. Enda undantaget är instruktör Kikki.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund = ångvält!!

Så vad gör Kikki som inger sån respekt i henne? Har du berättat om din situation till din instruktör, hon skulle säkert kunna ge dig tips.

Är hon likadan även om folkmassorna är olika stora, dvs 2 eller 8 personer?
 
Sv: Hund = ångvält!!

Det Kikki gör är att hon tar ett pass med henne. Dvs lägger en kvart eller mer på att få hunden gå "fot". Hon är stenhård, kräver perfektion, tar inga ursäkter och korrigerar rätt skarpt med retrieverkopplet som ligger lagt runt hals och ena frambenet (över bringan). Efter ca 15 min inser hunden att hon inte kommer undan och ger sig för övermakten. Det betyder inte att hunden blir apatisk eller är bruten på något vis, hon anpassar sig bara till situationen.

Storlek på folkmassa har ingen betydelse. Vi åker ofta kommunalt utan större problem. Svårigheterna är om någon kommer nära och söker hennes uppmärksamhet, vilket ju ofta händer när man åker pendel och liknande. Men det är sånt man får räkna med och inget jag klandrar hunden för, det är mer än jag kan begära av henne just nu att hon ska ignorera sådana inviter.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Du kan inte testa med att ta hem en person i taget? Ge personen instruktioner om att vad hunden än gör, ignorera, och se vad hon gör? Jag tror att hon tröttnar helt enkelt, tids nog. När det går bra, låt personen ta kontakt men se till att ignorera direkt om hon blir för överklängande på det sättet som hon har beskrivit. Då lär hon sig att hon får ta kontakt, men inte förrän den andra personen ber om det och inte heller helt överväldigande. Jag tror man får gå sakta men säkert när det gäller sånt här.

Det gäller ju dock att ha en hel del tid över, kanske en hel/halv dag och en villig försöksperson. :angel:
 
Sv: Hund = ångvält!!

Jo det har ju varit en tanke. Kruxet är att det här är en hund som aldrig tröttnar... Hon är en duracell-golden som bara går och går och går och går.
Hon har så kul när hon "tillåts" hoppa på folk och slicka och putta där hon kommer åt att det liksom aldrig tar slut. Hon kanske pausar men hon kommer alltid tillbaka och fortsätter. Hon hoppar och river, klöser och har sig... Det känns inte bra att be någon stå ut med det.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Se till att ha ordentligt med skydd, om personen ignorerar henne så borde hennes naturliga reaktion vara att tröttna tillslut, även om det kan ta himlans lång tid.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Jag har ju gjort så hittills att hon får vara uppe så länge hon sköter sig och så fort hon "klänger" på någon eller stissar upp sig så lägger jag henne plats på sin dyna. Där får hon ligga en stund sedan släpper jag upp henne igen.

Vad är det för skillnad mot att låta henne terra någon tills hon tröttnar? Borde hon inte redan fatta att sådant beteende inte lönar sig?
 
Sv: Hund = ångvält!!

Jo, det borde hon... missade nog den biten, förlåt!
 
Sv: Hund = ångvält!!

Jag skulle bli tvungen att göra så med varje människa hon möter eftersom hon alltid testar alla. Det går ju bara inte... "Hej kom in och sätt dig och ignorera det där monstret som hoppar, slafsar och klöser dig från hakan och neråt. Hon ger sig nog om 45 min eller nåt..."

Nu vet jag att jag låter riktigt neggo, förlåt. Jag uppskattar din hjälp, tro inget annat.
 
Sv: Hund = ångvält!!

Jag uppfattade din hunds pappa som översocial och sådant beteende är ärftligt - hurdan är mamman? Har du kontakt med någon/några av syskonen till din hund? Ta reda på om de beter sig likadant som din hund!
Jag tycker liksom några andra som svarat här att hunden inte respekterar dig, ledarskapet brister alltså. Det är nog det du behöver jobba med i första hand, så att du kan bryta sådant här beteende. Ett ytterligare alternativ kan vara att prova att träna med klicker om du inte redan har gjort det, då blir det något nytt för hunden som hon inte har hunnit börja "dominera". Då kan du på ett nytt sätt belöna det rätta beteendet, dvs när hon håller sig lugn i möte med folk. Kanske du kan gå en klickerkurs? Har en annan fråga till dig som jag tar via PM!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 645
Senast: s957
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 191
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp