Humörsvängningar och övriga plötsliga förändringar...

S

Sarasonic

Hej, tänkte se om det är någon som skulle kunna ha en aning om vad som hänt med mitt kära sto. Har haft henne på foder i ca 1 år snart. När jag började rida henne var hon väldigt het på gröten, vilket hon fortfarande är men inte alls i samma bemärkelse.
När jag började rida henne så var hon inte rädd för något, inget i skogen skrämde henne och det fanns inte ett hinder som hindrade henne. Plötsligt en dag började hon vägra på hinder på hoppträningarna. Har jobbat lite med detta ett tag och det verkar ha gått över nu. Det största problemet jag har är när jag rider i skogen. Hon har börjat bli rädd för allt! Ligger det en gren över vägen kastar hon sig i sidled. Det kan vara en liten stubbe längs med vägen som kan vara farlig. Ibland tvärnitar hon i full galopp för en gren på backen för att sen fortsätta i samma hastighet igen. Detta är inte alls trevligt eftersom varje gång hon gör detta så känns det som att ryggraden trycks ihop 30 cm... :(

Detta beteende har kommit helt plötsligt! Inga förhållanden som har ändrats, ingen ändring på foder eller nya hästar som kommit till stallet.

Ett till problem är att hon brunstar väldigt ofta. På hoppträningar. På turer i skogen, ja precis när som helst. Hon blir då väldigt svår riden.. Det är så himla olika från gång till gång detta. IBland är hon världens underbaraste häst, men ibland vill jag skicka henne nånstans helt enkelt... Hoppas att ni kan komma med nåt tips eller någon sida jag kan gå in på! :)

Sv: Humörsvängningar och övriga plötsliga förändringar...

Hur gammal är hästen? Du bör nog vända dig till en veterinärklinik och kontrollera hela hästen. Vägringarna i hoppning kan vara pga av hälta eller ont någon annan stans, att hon blir rädd kan bero på att synen har förändrats, även hästar kan få tex starr. Brunst problemen kan beror på äggstockstumörer eller andra hormonella problem.

hej!
ett sto jag hade 3 månader förra sommaren hade KS och betedde sig som du beskriver, hon hade smärt brunster visade det sig. Hoppade upp till 130 utan problem för att sedan helt plötsligt nita.
jag skulle kolla upp med vet.

Hon är 16 år. Det här med brunstningen har tydligen hållt på i några år. Ägaren har pratat med veterinär ang att spruta henne, men dom säger bara att det är att ta föl på henne. Men det är ju inte så himla lätt att veta när den riktiga brunsten är..

Det verkar inte som att hon har ont någonstans gällande vägringarna då hon nu hoppar utan problem.

Det bör tilläggas att ute i skogen är hon värst när vi rider ensamma, eller när hon tvingas att arbeta. När hon får gå i den takt hon vill så brukar det inte vara några större problem.. Men skulle jag låta henne göra det så skulle ridturerna gå oerhört fort :)

Hon är 16 år. Det här med brunstningen har tydligen hållt på i några år. Ägaren har pratat med veterinär ang att spruta henne, men dom säger bara att det är att ta föl på henne. Men det är ju inte så himla lätt att veta när den riktiga brunsten är..

Angående de jobbiga brunsterna och ev ta föl på henne bör hon i vilket fall som helst genomgå en gynekologisk undersökning. Vad var det för en veterinär? Om hon har cystor i livmodern tex blir det förmodligen inte så lätt att få henne dräktig. Rådfråga en seminveterinär i alla fall, inte bara någon som säger betäck så får ni se om det blir bra ungefär.

Ja, man kanske skulle ta och göra det. Tack för hjälpen.

mitt sto är i allafall lung i sin brunst. hon är inte så vild. som andra. kan bli lite livligare bara men annars så är hon hur cool som helst. men ta upp det med vet. de kan nog mera en vad vi kan.. " ingen kan allt om hästar"

Hästen har till 99 % ont. Kolla upp på klink.

Hästen har till 99 % ont. Kolla upp på klink.

I så fall har alla kvinnor oxå ont,, jag ser ett klart samband mellan TS:s individ och kvinnors beteende.:angel:

Allvarligt,, Jag har haft exakt samma problem med en valack för länge sedan, till 99% så hade den inte ont däremot så visade det sig att den sucessivt fick försämrad syn.

Långsökt men,, kanske man inte i även detta fall borde glömma bort kontroll av ögonen. :cool:

Jag tror inte att hon har ont någonstans. Så väl känner jag henne att jag skulle lägga märke till något sånt.

Det där med synen ska jag nog kolla upp faktiskt, det är som ni säger att man inte ofta tänker på det när det gäller hästar. Får väl ta en sak i taget, är det inte synen så får jag väl gå vidare och testa något annat.

har hon haft föl förut...jag skulle fundera två och tre gånger på att föla för första gången med en 16 årig.

hoppas problemen reder ut sej.

Åh vad jag känner igen mej i din förtvivlan, och just det att man sällan möter förståelse.
Jag har ett sto på 6 år nu som är precis som ditt sto.
Och jag kan tillägga att jag gjort alla de nämnda undersökningar utan negativt resultat.
Mitt sto brunstar också ideligen och jag märker inte av något annat än just tittigheten ute.
Kan tex få panik över att möta en cyklist, kort sagt jag hittar ingen annan röd tråd än att det har med hennes brunst att göra för vissa dagar finns det inga problem, så man vet aldrig när det kommer.
Alla säger att det ger sej när hon börjar jobba mer men finner inget samband i det heller.
Vi har helt enkelt ett avels och överlevnadssto :crazy:
Men det ska bli intressant om nån kan höra av sej som har liknande erfarenheter och löst problemet, jag vill inget hellre.
Jag har lagt ut en förmögenhet på undersökningar, när det verkar sitta i huvudet.
Jag önskar dej lycka till och hoppas få åka snål skjuts på ditt problem:D

Åh vad jag känner igen mej i din förtvivlan, och just det att man sällan möter förståelse.
Och jag kan tillägga att jag gjort alla de nämnda undersökningar utan negativt resultat.
Mitt sto brunstar också ideligen och jag märker inte av något annat än just tittigheten ute.
Kan tex få panik över att möta en cyklist, kort sagt jag hittar ingen annan röd tråd än att det har med hennes brunst att göra för vissa dagar finns det inga problem, så man vet aldrig när det kommer.
Alla säger att det ger sej när hon börjar jobba mer men finner inget samband i det heller.
Vi har helt enkelt ett avels och överlevnadssto :crazy:
Men det ska bli intressant om nån kan höra av sej som har liknande erfarenheter och löst problemet, jag vill inget hellre.
Jag har lagt ut en förmögenhet på undersökningar, när det verkar sitta i huvudet.
Jag önskar dej lycka till och hoppas få åka snål skjuts på ditt problem:D

Vad härligt att höra att det är någon mer som har samma problem! Det kanske är såhär med en del ston att dom bara är såna här. Pissmärrar kan man kalla dom ;)
Hoppas att det går bra för dig :)

Mitt sto brunstar var 14 dag och har ett humör som heter duga.

Vad mitt sto har vid brunst är ont i äggstock och får migrän och är ljus skygg på vänster öga.

Hon bär nu nack och pann magnet 3 dagar innan brunst och magnet på lendet och det har funkat bra.
Under sommaren nu har jag letat upp ett föl till henne som hon har gått med i 3 månader och hon har bara fått vila och pysslat med dena. :idea:
Hon har inte brunstat en enda gång och är lugn i blicken.
Hon ska hem nu i helgen utan fölet så vi få se vad som händer.

Mitt sto brunstar var 14 dag och har ett humör som heter duga.

migrän[/B] och ärVad mitt sto har vid brunst är ont mi äggstock och får ljus skygg på vmigrän och ärVad mitt sto har vid brunst är ont mi äggstock och får ljus skygg änster öga.

Hon bär nu nack och pann magnet 3 dagar innan brunst och magnet på lendet och det har funkat bra.
Under sommaren nu har jag letat upp ett föl till henne som hon har gått med i 3 månader och hon har bara fått vila och pysslat med dena. :idea:
Hon har inte brunstat en enda gång och är lugn i blicken.
Hon ska hem nu i helgen utan fölet så vi få se vad som händer.

Hej vill inte ta över tråden man jag är bara nyfiken på vad för sorts undersökning din häst fått när man kommit fram till hennes problem?
Det låter intressant :laugh:

Intressant diskussion och intressant lösning med magneter. Mitt sto (8) visar inte tydliga brunster men lite ojämna, ibland tätare ibland mera sällan. Tittigheten och tendensen att bli spänd ökar lite ibland mer ibland inte så märkbart, hon blir styvare i kroppen, vill liksom inte riktigt släppa igenom, vilket så klart troligen beror på smärtor/obehag pga brunsten. Det där med att inte vilja släppa igenom vid arbete är nog det mest märkbara. Kan bli lite vass i humöret dessutom, mer vid kraftigare brunster.

Hon är kollad gynekologiskt. Det kan märkas ett par tre dagar, ibland bara en enstaka dag. Vissa gånger märks inte så mycket alls. Vi kollade pga oregelbundna och olika kraftiga brunster. Men det fanns ingen förklaring gynekologiskt.

Migrän, hur kom ni fram till det?

Häst med hormonproblem
Ev. symtom

Kan ibland vara ovillig till samarbete (migrän).
Surar ovanligt mycket (hormonproblem).
Kan vara lite kortare i steget på vänster fram.
Får till sist problem med knä, kota, hov på vänster fram.
För lite eller för mycket brunst.

Åtgärd

HYPOFYSEN
Om hästen endast har problem med hypofysen rekommenderas.

Nackmagnet Bild E nr 1.
Pannmagnet Bild C nr 1.

ÄGGSTOCK
Misstänker man att hästen har problem med någon äggstock rekommenderas.

En Gjordmagnet+behandlingsgjord Bild E nr 2.
Har hästen haft problem en längre tid kan man påskynda processen med en Benmagnet på vänster fram Bild A nr 7.
Behandlingstid: 3-4 veckor. Minst 6-12 tim/dygn. Gärna längre om hästen inte känner obehag.

OBS! Denna typ av problem brukar följa hästen livet ut. Då måste man känna av när det börjar bli ”säsong” och ta fram pannmagneten igen. Det är inte helt ovanligt att hästen visar när den behöver och inte behöver magneten. Så länge hästen inte vrider bort huvudet när du ska sätta på magneten är det ok.

sök på sidan C.H energy

Har en kvinna i närheten som är duktig på detta och vi pratade om det senast igår att testa med magnet. Vi testa magnettäcke till att börja med. Sen ska jag börja med att stretcha ordentligt efter varje arbetspass.
Jag har ju henne i ägarens stall och det är väldigt bra. Hon har fått lära sig hur man "knäcker" manken och lite därtill.. Jag är ju itne så duktig på det där så jag kanske förklarade dåligt om ni tycker att det låter illa. Men vi ska testa detta och sen använda arnika så får vi se om det händer något.

Häst med hormonproblem
Ev. symtom

Kan ibland vara ovillig till samarbete (migrän).
Surar ovanligt mycket (hormonproblem).
Kan vara lite kortare i steget på vänster fram.
Får till sist problem med knä, kota, hov på vänster fram.
För lite eller för mycket brunst.

Åtgärd

HYPOFYSEN
Om hästen endast har problem med hypofysen rekommenderas.

Nackmagnet Bild E nr 1.
Pannmagnet Bild C nr 1.

ÄGGSTOCK
Misstänker man att hästen har problem med någon äggstock rekommenderas.

En Gjordmagnet+behandlingsgjord Bild E nr 2.
Har hästen haft problem en längre tid kan man påskynda processen med en Benmagnet på vänster fram Bild A nr 7.
Behandlingstid: 3-4 veckor. Minst 6-12 tim/dygn. Gärna längre om hästen inte känner obehag.

OBS! Denna typ av problem brukar följa hästen livet ut. Då måste man känna av när det börjar bli ”säsong” och ta fram pannmagneten igen. Det är inte helt ovanligt att hästen visar när den behöver och inte behöver magneten. Så länge hästen inte vrider bort huvudet när du ska sätta på magneten är det ok.

sök på sidan C.H energy

Hej igen
Min undran kvarstår hur ni kommit fram till hästens problem?
Och hur ni drar dessa slutsatser?
Eller har ni rent av bara testat med megneter och sto`t blivit bättre och därigenom dragit problematiken?
Jag har också gjort en gynundersökning utan att några fynd hittades.

Hej Bello!

Jag tog kontakt med Carsten Hult som är energi och magnetterapeut.
Mitt sto har klara syntom

Mitt sto hade tydliga symtom på att hypofysen hon är ljus senslig på vänster öga och par dagar innan brunst har hon svårt att böja ner huvudet (migrän)

Leverproblem efter antibiotika kurer efter skada stell het och fick till slut en senskada på höger fram.

Har tydliga smärtor på Vänster äggstock mer ovilig att flytta sig för vänster

Nervproblem blir lätt sjöblöt efter ingentig typ en skritt tur i skogen äter på inredning stolp och väver

Hon är behandlad med rött ljus på punkter för att stimmulera hennes Hormoner och senskadan.

Med Magneter har hon fått ett lugnare liv och mindre smärta

Säker kan ingen vara 100%

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 662
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar