Humörssvängningar på höst och vinter!?

P

Precious

Hej! Jag har ett Varmblod som har ett mycket speciellt temperament. Att han är väldigt sur när han ska få mat eller äta över huvudtaget kan jag köpa. Problemet är att han, så fort hösten kommer, blir lättirriterad, sur, vill inte alls kela, gillar inte att bli borstad med mjuka borstar (kan ju ha med vinterpälsen att göra) mm. Han blir helt enkelt en helt annan häst! När man går in till han i boxen vänder han baken till (inte för att sparkas utan för att man inte ska få tag i han), ibland stretar han t.o.m emot när man ska leda ut han från boxen. När man ska ta på och av täcken brukar han lyfta bakbenen och "hotas" att sparkas, försöka bitas mm. Det är precis som att han har noll respekt för mig så fort löven börjar falla och det blir höst. Jag undrar om någon har samma problem eller om min häst bara är väldigt speciell ;)

Sv: Humörssvängningar på höst och vinter!?

Det är inte så jätteovanligt att de blir griniga/trötta eller ändrar sig på annat sätt när de fäller/sätter päls, antagligen det som händer med din pålle.
Prova att ge extra B-vitamintillskott. Och acceptera att han inte vill bli borstat med vissa borstar och inte vill gosa.

Min ena valack får oxå dåligt humör när hösten kommer.
Det är skitjobbigt...
Hjälper inte med B vitaminer här.
Fler tips ?

Har haft honom i 10 år nu och han blir griningare för varje höst.
Men........ När våren kommer så blir han sitt underbara jag igen. Då är han snäll, gosig osv.

Min ena valack får oxå dåligt humör när hösten kommer.
Det är skitjobbigt...
Hjälper inte med B vitaminer här.
Fler tips ?

Har haft honom i 10 år nu och han blir griningare för varje höst.
Men........ När våren kommer så blir han sitt underbara jag igen. Då är han snäll, gosig osv.

Min blir också helt underbar på vår och sommar. Men som sagt, vet inte om det är någon man bara ska låta vara och "försöka" acceptera även om det är fruktansvärt svårt ibland.. :S

Har också ett varmblod, han verkar också bli MYCKET grinigare på hösten.. Kan vara sur om man flyttar på honom i boxen, sadlar och borstar med vissa borstar - på sommaren lägger han aldrig ett öra bakåt.. Skumt!

Min kille är likadant. Har uträknad foderstat, så den biten ska stämma. Även gett lite extra vitaminer och mineraler vid pälssättningen.
Har haft honom i många år nu, och varje höst är det samma visa. Och alltid är jag lika orolig över detta. Har han brist på ngt? Har han ont?
Jag tror helt enkelt att han blir lite höstdeppig. Som nu, vädret är trist, kallt och regnigt. Han blir piggare och gladare om det blir lite kallare, och kommer snö.
Allra gladast är han på våren och sommaren. Jag kan be honom att slå knut på sej själv och han skulle gladeligen göra det.

Så ja, har man koll på foderstat och övrig hälsostatus, så tror jag helt enkelt att hästar också känner av vädret, mörkret osv.
Sen smittar jag antagligen av mej på hästen också, jag gillar inte denna årstid. Men kämpar jag på, så gör hästen det också. men jag får verkligen känna av läget.
Han blir betydligt lyckligare av en lång mys, och ryktstund, än att nödvändigtvis ridas då regnet stått som spön i backen en hel dag. Vissa dagar, kan han också tacka nej till denna mys och ryktstund. Han vänder rumpan till i boxen, och vill hellre bli kliad och borstad i svansen, och då låter jag bli att göra annat. Jag har likadana dagar själv, då jag helst vill vara ifred.

Hej! Jag har ett Varmblod som har ett mycket speciellt temperament. Att han är väldigt sur när han ska få mat eller äta över huvudtaget kan jag köpa. Problemet är att han, så fort hösten kommer, blir lättirriterad, sur, vill inte alls kela, gillar inte att bli borstad med mjuka borstar (kan ju ha med vinterpälsen att göra) mm. Han blir helt enkelt en helt annan häst! När man går in till han i boxen vänder han baken till (inte för att sparkas utan för att man inte ska få tag i han), ibland stretar han t.o.m emot när man ska leda ut han från boxen. När man ska ta på och av täcken brukar han lyfta bakbenen och "hotas" att sparkas, försöka bitas mm. Det är precis som att han har noll respekt för mig så fort löven börjar falla och det blir höst. Jag undrar om någon har samma problem eller om min häst bara är väldigt speciell ;)

Oooh vad jag känner igen mig med detta beteende.
Min häst var precis likadan när han bodde på ett större stall.
Kändes som om hästen var något liknande Dr Jekyll and Mr Hide syndrom på honom. Fast lite värre. Vaktade maten, hotades, sparkades, visade tänderna mm. Inget vidare kul. Nuförtiden har han inga sådana humörsvängingar längre.
Han trivdes inte riktigt i just den miljön som han bodde i.

Något man kan kolla upp är vilka slags borstar man använder för jag har hört att vissa hästar brukar bli lite extra känsliga mot borstar som är syntetiska och då blir dom statiskt elektriska.

Nu är jag ingen expert på detta. Men jag kan tänka mig om man som häst går med ett regntäcke just i dessa perioder då det regnar. Och regntäcken som är fleecefodrade brukar när man tar av det så brukar fleecet kunna göra hästen statisk elektrisk. Och på det att man borstar direkt efter kanske kan bli ett obehag för hästen.
Som sagt jag är ingen expert men detta är bara en fundering jag har haft ett tag och rätta mig gärna om jag har fel. För jag påstår absolut inte att detta är så. Som sagt bara en tanke.
Mvh Xoya

Ja dessa underbara hästar! Han brukar gå med regntäcke på ganska mycket vid denna årstiden. Har bytt borstar till grövre och hårda "stålborstar" :P Det verkar gå lite bättre, annars är han fly förbannad så fort man spänner sadelgjorden, han biter och hugger i väggar, grimskaft mm. Hugger verkligen åt mig när jag knäpper täcket fram. Han har varit sån här på höst och vinter ända sedan jag fick hem han (vid 4 års ålder). Får nog ta och slänga in lite extra vitaminer i foderstaten;)

Hehehe....jag förstår dig. Jag brukar tycka detsamma när min häst får dom där gammelgrinegubbe tendenserna.
:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 077
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 935
Senast: liiinnea
·
Hästvård Mitt sto, 11 år är väldigt snäll och har varit väldigt snäll att borsta, förutom lite tjurig när man spänner sadelgjorden. Sedan i...
Svar
15
· Visningar
1 438
Senast: Capybara
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 378
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur