Hull (isis)

I

Idaholm

Hej. Jag har stor problem med hullet på mitt sto. Hon blir mager på vintern och särskilt på början av vintern. Hon arbetat mellanhårt och är i bra form. Hon blir dock slöare på slutet av sommaren och början av hösten. Jag har hört att Islandshästar inte får äta hur mkt som hälst. Ett kg kraftföder på en gång, stämmer det?
Vill gärna ha svar..

Sv: Hull (isis)

Grundreglerna är minst 1kg 100%ts/100 kg häst. Hö tex har ts på 84%, dvs att du behöver 1.16 kg hö för att de ska räknas som tillräckligt för 100 kg häst. På kraftfoder gäller max 1 kg 100% / 100 kg häst. Att din häst blir trött efter årstiderna skulle jag tro beror på mineral o vitaminbrist av nåt slag. Antingen tar du ett blodprov, eller så kan du "chansa" lite o de din häst mineraler. Jag ger mina Hippos mineral extra (röd hink med pellets) för de innehåller stor dos av kalcium, alla andra mineraler, även selen, samt vitaminer. Nu på vintern är de bra att dessutom ge multivitamin, speciellt A-B-C då de har svårt att få i sig de annars, vilket allihopa har en stor betydelse för hästens hälsa. Krafft har ett multivitaminfoder i pelletsform, finns även andra preparat, jag använder biovimin från emin i flytande form.

Skulel tro att din häst skulle behöva 7-8 kg hö (mer om de då är ensilage), o kanske betfor till o blanda i vitaminer eller mineraler beroende på vad du ger den, i flytande form eller pellets. Alternativt är tex korn, men om du ger korn måste du nästan garanterat ge betfor, mer mineraler eller foderkalk för att balansera upp den stora fosforkvoten. Om du vill få upp henne snabbt i vikt kan du även ge 1 dl vegabilisk olja i fodret per dag.

Blir hästen bara smal över rebenen eller blir pälsen ojämnt lång över konstiga delar av kroppen som tex mitt på magen? Är den tunn över ryggen, halsen? Tror den behöver mer grovfoder helt enkelt samt lite mineraler o vitaminer.

Tack för svaret. Jo hon blir lite konstig i pälsen. Den blir liksom inte blank och det blir dålig kvalite. Jag har provat att ge mer mineraler och vitaminer. .

Tack för svaret. Jo hon blir lite konstig i pälsen. Den blir liksom inte blank och det blir dålig kvalite. Jag har provat att ge mer mineraler och vitaminer. .
Faller hästen ur och blir mager så får hästen för lite mat (spelar ingen roll vilken hästras det är). Svårare än så är inte ekvationen. Utöka fodergivan i första hand med hö/grovfoder. Analysera höt så att du vet vilka tillskott du behöver ge hästen.

. Hon blir dock slöare på slutet av sommaren och början av hösten.

...och det behöver ju inte vara direkt relaterat till utfodringen, utan kanske orsakas av att hästen blir trött av värme och insekter?
Hästens humör (pigghet) kan påverkas av flera faktorer utöver fodret. Själva hullet styr du dock med utfodringen. Mager häst = mer mat.
Att se över tänder och avmaskning är inte heller någon dum idé.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 417
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?