Hull, arbetstillägg för foderstat m.m.

S

Skuggabaldur

Ska göra foderstat igen till min islandshäst. Provade med Hippocampus först, men hur ska man skriva på frågan om hull? Hon är inte mager och inte fet, men hon har gräsmage just nu. Normal i resten av kroppen, men ej magen. Och då kan man väl ej kryssa i "normal" eller?

Hon äter Horsehage nu och enligt Hippocampus uträkning kommer hon att behöva ett kraft- och/eller mineralfoder utöver det. Tidigare har hon fått Krafft Grund. Nu har hon bronkit, så jag undrar vad det finns för bra dammfria foder? Eller om ni vet nåt mineralfoder som smakar gott - hon avskydde det förra jag försökte ge henne:crazy::p.

Och en grej till: Det här med vilken sorts arbetstillägg man ska göra om man räknar ut själv. Hästen rids 5-6 dar i veckan, 45 min-1 h åt gången, ibland mer eller mindre. Ganska normal dressyrträning/gångartsträning/uteritter. Räknas det som lätt arbete eller normal träning eller vilket ska man välja?

Tacksam för hjälp:)!

Sv: Hull, arbetstillägg för foderstat m.m.

Normalhull och lätt arbete. Du ska INTE stirra dig blind på en mage när du bedömmer hullet. Gräs/grovfoder tar stor plats, men för den skull betyder det ju inte automatiskt att en häst är i överhull bara för magen är stor. Den kan lika gärna ha dålig magmuskulatur. Hullet får bedömas i sin helhet över hela hästen. Dvs, rumpa/rygg/mage tillsammans.

Tack för upplysningarna:)!

Nu har jag suttit och räknat lite själv, med hjälp av böcker, Ninas Fodersida m.m. Har räknat med normalhull, men lättfödd och sen en blandning mellan lätt och normalt arbete. Gick efter beskrivningarna i olika böcker och på Internet.

Men det verkar som att jag har ett ganska proteinrikt hösilage. Hur jag än räknade med olika fodersorter fick jag inte Smbrp/MJ-kvoten att stämma. Blev för mycket protein och för lite MJ. Mineralkvoten blev okej med lite olika kraftfoder.
Det enda sättet att få till det så det blev någorlunda rätt var att ge 6 kg hösilage och 1 kg Krafft Sport. Men ärligt talat, det kan man väl inte ge till en liten islandshäst som rids ca 1 h/dag hobbyridning:eek:? Krafft Sport är väl bara för högpresterande hästar?
Det var i vilket fall det enda fodret jag hittade som hade lite protein och mycket energi. Känns dock som att hon skulle bli som en liten bomb med den foderstaten. Är pigg som det är redan.

Så min fråga är väl egentligen om det är farligt att ge ett överskott av protein/hur stort kan överskottet vara innan det blir "farligt"? Och gör det något om man inte kommer upp i så mycket MJ som behovet är om hästen inte verkar påverkad av det?
Så länge kvoten är rätt förstås.

Sen när det gäller mineralerna så blev det ibland så att kvoten stämde, men hon fick inte så mycket Ca och P som underhållsbehövet är. Hur gör man då? Lägger till ett mineralfoder? Om det fattas kanske 2g Ca och 3g P. Eller är det viktigaste att kvoten ska stämma?

Någon som vet ett bra foder att komplettera med om man har ett hösilage med 51 Smbrp?

Tidigare har hon som sagt ätit Krafft Grund plus hö, sedan bara hösilage, men nu verkar det ju som att hon inte får i sig det hon behöver med bara silaget. Så då är väl kraftfoder på sin plats. Och möjligtvis mineralfoder också.

Kom på en grej till. Hur tar man in TS-halten i beräkningarna egentligen?

Om proteinöverskottet kommer ifrån grovfodret så brukar man säga att det är okej, det är liksom inte skadligt. Med tanke på hästrasen skulle jag hellre acceptera det än att ge en massa kraftfoder - på Island har du ofta HÖGA proteinvärden i höet t ex.

Skulle det ändå bli för mycket av det goda, så är det nog smartare att ersätta lite hö/ silage med halm som inte innehåller protein, men dock en gnutta energi (ca 5 mj/ kg brukar man räkna).

Lägg till mineraler, och välj en sort som kompletterar bristen.

Exakt hur mycket just DIN islänning skall ha är svårt att gissa. Vi har två där den ene inte skall ha för hög kvot (han kissar som attan då) och en som vill ha mera. Den förstnämnde är rätt lättfödd och startar året med ca 55 MJ. Den siste däremot, ligger gissningsvis nånstans bortåt 68 MJ, men ska absolut inte tappa hull.

Fördelen med att räkna är att du vet utgångsläget, och vad du ändrar till. Sen är det lättare nästa gång :)

Tack för svaret!

Halm hade säkert varit jättebra, men hon har bronkit, så det vågar jag inte tyvärr:(.

Så om jag ger 8 kg hösilage då får hon i sig 42,4 MJ och 408 Smbrp. Och hennes behov är 51 MJ och 320 Smbrp. Funkar det enligt dig? Då skulle hon endast få det och ett mineralfoder.

Vet heller inte säkert om hon kommer att sätta i sig 8 kg heller. 6 kg går nog bra, men 8 tror jag inte hon orkar äta varje dag. Liten häst...

Och ger jag 6 kg blir det ju ännu mindre MJ... Vet du hur det påverkar hästen och hur viktigt det är att de får rätt mängd energi?

8 kg hösilage är nog inget problem. 6 kg hösilage, bestående till relativt stor del av vatten, är väldigt lite.

Tror hon åt som mest 6-7 kg i vintras. Jag försökte ge henne mer, för det är ju som du säger rätt lite. Men då badade hon i det i boxen och lämnade massor, så det gick inte. Hon fick så att hon precis åt upp helt enkelt. Kan tillägga att TS-halten på detta är 52%.

Iaf så har jag nu till slut, med Hippocampus hjälp, räknat ut att hon ska få per dag:

7 kg hösilage
0,3 kg Krafft Ponny
40 g Krafft Miner Grön

Det dumma är att Miner Grön verkar bara finnas i pelletterad form och det avskyr damen. Hade gått bra att ge lika mycket av Krafft Miner Blå, så jag undrar vad det är för skillnad mellan dem? Har uppfattat det som att det är mer vitaminer i Blå än i Grön. Att grön är för betande hästar. Min går ju ute på dan och är inne på natten. Skulle hon få överskott av vitaminer om hon åt Blå?
Finns det nåt annat mineralfoder i granulatform?

Och hur gör man nu när hon betar på dagarna? Är ju så mycket gräs.
Gav jag henne 7 kg nu så skulle hon smälla av. Ska man börja med kraftfoder och mineraler och samtidigt öka silagegivan allteftersom det blir mindre gräs?

Inte så inne på mineralfodrena tyvärr.

Knepigt att hon inte vill äta mer, 52% är ju en ganska låg andel ts. Som det är nu när de fortf betar får mina 4-5 kg hösilage på nätterna, och det smaskar de i sig. Några strån finns kvar på morgonen. Och tuggbehovet får de tillfredställt i hagen mellan 8-21, och de ser fina ut.

Hur delar du upp dina kilon på dygnet? Har hon annat att göra i hagen, eftersom hon inte vill äta mer? Jag blir nyfiken eftersom min gärna äter 15 kg per dygn. Han rids iofs en hel del för att han ska hålla sig i trim så han gör väl av med en hel del energi kan jag tro.

Mvh Josefin

Hon har massa gräs i hagen fortfarande och där går hon mellan 8 och 18 ca. Stooor hage med mycket gräs att äta. Har inte vägt så noga nu det senaste, men kollade idag och nu får hon ca 1 kg på morgonen, 1 vid insläpp och 2 till kvällen. Igår åt hon upp den mängden, men det varierar från dag till dag. När det var mer näring i gräset och varmare åt hon säkert bara hälften så mycket. De var så mätta när de kom in så de bara stod och dåsade... Nu har hon börjat äta mer dock. Förhoppningsvis blir det inte så kraftigt bete nästa år.
När hon kommer in på kvällen nu äter hon ett tag, sen ställer hon sig och vilar och kollar ut genom fönstret. Sen fortsätter hon att äta lite senare.
Haha, om jag gav henne 15 kg hade hon stått i hö upp till öronen:p. Att det kan vara så olika!

Det som skiljer grön mot blå är främst att Blå har 160 g Ca, medan Grön har 80 g. Grön har då i stället dubbelt så mycket salt, men det spelar ingen roll. Och lite vitaminer då.

Funkar Ca-mängden med ditt hö kan du lika gärna ge blå.

Testa med fri tillgång hösilaget och se vad som händer (med lite krubbskrammel om mineralerna ska i). Ser hästen fin ut så kan du vara nöjd :) Ett enkelt sätt att ge mera energi är annars att tillsätta ren olja i foderstaten - dvs bara MJ och inget protein. Linfröolja är ju t ex bra för eksemhästar:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Jag hade inte gett kraftfoder till ett bra hösilage med hög kvot.
Ge mer hösilage istället om hon faller ur.
Både hälsosammare och billigare.

... och jag tror hon orkar äta mera när det inte finns bete. Nu så har du ju bra värden, och då räcker förmodligen det tillsammans med gräset.

Kraftfoder är ju som Seifur skrivet trots allt ett komplement. Om inte grovfodret räcker näringsmässigt.

Ja, egentligen vill jag ju ge så lite "extra" som möjligt. Men som sagt så är det nog enklare att få i henne mineralerna om hon får lite kraft också. 0,3 kg låter ju inte sååå mycket iaf, ...eller?

Men det med oljan låter ju intressant:idea:. Ska kolla upp det!

Tycker ni det är jättedumt att prova ett tag med den foderstaten jag kom fram till? (7 kg hösilage, 0,3 kg Krafft Ponny och 40 g miner blå.) Räknade efter lite igen och jag skulle ju bara kunna ge 7kg silage och olja då som tillför energi, men då blir det väldigt mycket mineraler... Tänkte att hellre lite mineraler och lite kraft. Hon har ju ätit kraftfoder tidigare och det funkade bra då. Då fick hon 0,5kg/dag och det kändes inte som att det var så mycket.
Fri tillgång på hösilage är lite svårt. Fast det får hon nästan redan under de timmarna hon är inne förstås - hon får så hon precis äter upp.
7 kg kommer hon som sagt inte att orka äta än på länge (förhoppningsvis i vinter) och då borde det väl kanske inte vara jätteidiotiskt att komplettera med lite kraftfoder nu? Eller...?
Haha, som ni hör är jag ganska osäker på det här:o! Men men, nån gång ska man ju lära sig:).

Ja, jag får väl göra det. Jo, den länken har jag sett - jättebra!

Du vet inte hur det är med underskott av MJ? Om det är nån idé att ge extra olja till en häst som redan är lättfödd? Så att det inte blir lika stort underskott.

Om din häst är lättfödd och har extra hull skulle jag skippa oljan. Foderstaten räknas ju efter vad hästen SKA väga, vilket inte alltid stämmer med vad den väger i dag ;)

Du ser ju om hästen blir för tunn. Olja ger väl ca 3,5 MJ per dl har jag för mig.

Okej, då struntar jag i oljan;)!

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag har flyttat in på en nytt stall där fri tillgång till hösilage ingår, vilket är superbra för mig eftersom pållen är i lite dåligt...
Svar
12
· Visningar
1 277
A
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp här. Har en valack 15 år Halvblod (men inte grov) 161 mkh runt 550 kg har stått i 2år, men är igångsatt nu...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka