Huggormsbett.

SofiaochLukas

Trådstartare
Min 6-åriga valack blev idag biten av en huggorm när han var i hagen. Jätte svullen i vä. sida av mulen och började gå upp i näsborren. Pratade med andra hästmänniskor i stallet men ingen som hade erfarenhet av ormbett så jag ringde veterinären.
En av distriktsveterinärerna kom ut en timme senare. Då var hästen svullen i hela mulen även höger sida.
Veterinären lyssnade på hjärta, kollade mulen och gav honom kortison sprutor.
När han lyssnat på hjärtat hörde han att hästen hade oregelbunden hjärtrytm vilket inte var så bra. Han sa att det kunde varit hjärtmuskeln som fått en smäll av giftet eller bara att hästen bara var stressad.
Är det någon som har erfarenhet av häst som fått oregelbunden hjärtrytm utav ormbett?
Oroar jag mig för mkt eller är det allvarligt? :cry:

Sv: Huggormsbett.

Jag har inte erfarenhet av ormbett i mulen, dock fick en av mina sommarhästar ett ormbett på juvret, vi vet dock inte vilken orm det var...
Det såg ut som att någon hade proppat in 3 tennisbollar i ena halvan av juvret på henne... Sen så stod hon och bara skakade av feber i 2 dager, men det gick över...

Nu vet ju jag dock inte om de var en hugg-orm, de kan ju ha varit något annat också...

Jag har varit med om 2 hästar som blivit ormbitna.
1 i huvudet och 1 i benet.

Den ena fick feber och stod såklart på box några dagar.
Det andra var en lektionshäst som dmo tog med på lektioner även fast huvudet var uppsvullet. :mad:

Tror inte de fick ojämn hjärtrytm, men jag vet att ingen av dem blev allvarligt sjuk av det iaf :)

Jag vet att giftet kan vara toxiskt med avseende på bl.a. hjärtmusklerna och ja, det kan vara allvarligt. Jag har själv sett detta hända en shettis som fick ligga inne på intensiven och jag tror faktiskt inte den klarade sig...
Nu sa jag inte det för att skrämma upp dig, utan som svar på din fråga. Ja, det förekommer att hjärtat kan påverkas negativt, men nu har du ju som väl är kollat upp din häst och antar att veterinären följer upp ditt fall?
I ditt fall verkar han inte särskilt allmänpåverkad annars? Din vet. har ju tydligen varit ute och gjort bedömningen att det inte var någon risk för komplikationer just nu.

Har sett en del ormbettshistorier och oftast handlar det bara om seg svullnad. Jag tycker inte du ska vara alltför orolig, men om du misstänker att hästen blir sämre eller liknande så ring direkt veterinär igen.

ja giftet kan påverka inre organ, även hjärtat. jag skulle hålla stenkoll på hästen och ta en 2nd opinion från en duktig hästveterinär. berätta om hjärtat och hör vad h*n säger.

kan hästen äta, dricka och andas ordentligt?

Kan bara berätta om en vän till mig som miste sin ponny för två år sedan i ett huggormsbett i mulen, det tog totalt fem dagar innan den dog. Den drabbades av vävnadsdöd och slemhinneblödnigar. Ingen rolig syn kan jag säga.

Hoppas det går bättre för din lilla pålle.

Lycka till

En vän till mig hade ett stort halvblod som blev biten i mulen och fick problem med hjärtat så han var tvungen att avlivas. Inte så kul att höra kanske.
Sedan var det två ponnysar oxå som blev bitna i mulen på samma dag men de blev helt bra igen.
På alla tre hästarna svullnade halva huvudena upp helt groteskt mycket, de såg ut som monster. Usch stackarna.

Behöver kanske inte säga att det var första och sista gången den hagen användes.

Mitt högdräktiga sto blev ormbiten i mulen tre veckor innan beräknad fölning. Veterinären beordrade boxvila tills svullnaden lagt sig och gav hästen antibiotika (inte cortison utan något annat).

Hon måste blivit biten någon gång mellan 11.00 och 13.00 och hela den dagen var hon hängig och ville inte äta, bara dricka. Men sen piggnade hon till och födde fem veckor senare (alltså gick hon över tiden) ett fint och piggelint hingstföl.

Usch så otäckt! Ormar borde utrotas enligt mig :cool: Jag hoppas det är så att hästen var stressad men om jag vore du skulle jag hålla stenkoll på den närmaste dagarna, även ta ut vet för att lyssna på hjärtat igen innan helgen. Hoppas hästen din mår bra igen snart!

Både min och min sambos häst har blivit ormbitna i sina mular. På min häst hade svullnaden redan passerat sin kulmen och höll på att lägga sig när jag upptäckte det hela, men min sambo fick ringa ut veterinär till sin för att få kortison - hästens läppar var som bananer! Om de fick oregelbunden hjärtrytm har jag ingen aning (vet lyssnade säkerligen på sambons kuse och hon har ju inte sagt ngt om knepig hjärtrytm iaf) - men bägge två lever och mår bra idag.

Måste väl ändå vara ganska sällan som en häst stryker med pga ormbett?

Mitt 2-årssto blev biten på sommarbetet förra året.
Hon blev biten på frambenet, precis under bogen. Alltså längst upp på benet.
Vetr. sa att hon förmodligen lagt sig på ormen.
Först när jag såg det var det en hård svullnad som jag kunde kupa min hand över, alltså ca 10x7 cm. Jag tänkte inte nämnvärt på det utan antog att det var en spark. Lite fundersam dock över att det inte fanns någon åverkan på pälsen. Något sår eller avskavd päls brukar det ju bli.
Dagen efter var hon jättesvullen. En väldigt "vattnig" svullnad. Lös, geledallrande. Stor som en fotboll. Såg groteskt ut. Hängde liksom över knät. Ringde vetr som var där på 20 min och gav kortison inj. Han lyssnade på hjärtat men sa inget om någon påverkan så det var det nog inte.
Sen fick jag kortisontabletter att ge. Kommer inte ihåg men det var nog morg+kväll. Dyra var de i alla fall, runt 1000 kr.
Den stora vattniga svullnaden gick ner på några dagar. Den hårda mindre var nog kvar åtminstone 1,5 månad.

Man hör ju alltid om ormbett på människor att det är esplingarna (ormbarnen) som är giftigast. Så hur illa det blir beror nog på var bettet tar och om det är en vuxen eller unge som biter.

Hoppas att det blir bra med din häst.

OKej, Lät ju inte alls roligt :( Min häst hat klarat sig sedan i måndags och mår bara bättre och bättre tycker jag. :) Märkte man något på ponnyn innan den dog?

Den som fick avlivas var det på direkten eller var det för att den inte höll för ridning ssedan när den började sättas igång igen?

För att lugna dig lite så kan jag berätta att en god väns häst blev rejält biten
på nosen förra året. Den har nu varit igång och tävlat i ett år utan några som
helst men. Hoppas att det piggar upp dig :)!

Min gamla foderhäst blev huggormsbiten för några år sedan men fick kortison direkt av stallägaren och mådde prima sen. Aldrig varit någon med honom sen dess :D

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par... 2
Svar
34
· Visningar
5 290
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Min ponny blev huggormsbiten för 1.5 vecka sen (onsdag förförra veckan) han blev bättre och bättre men sen blev han dålig:cry: Han...
Svar
11
· Visningar
2 992
Senast: lundsbo
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka