SofiaochLukas
Trådstartare
Min 6-åriga valack blev idag biten av en huggorm när han var i hagen. Jätte svullen i vä. sida av mulen och började gå upp i näsborren. Pratade med andra hästmänniskor i stallet men ingen som hade erfarenhet av ormbett så jag ringde veterinären.
En av distriktsveterinärerna kom ut en timme senare. Då var hästen svullen i hela mulen även höger sida.
Veterinären lyssnade på hjärta, kollade mulen och gav honom kortison sprutor.
När han lyssnat på hjärtat hörde han att hästen hade oregelbunden hjärtrytm vilket inte var så bra. Han sa att det kunde varit hjärtmuskeln som fått en smäll av giftet eller bara att hästen bara var stressad.
Är det någon som har erfarenhet av häst som fått oregelbunden hjärtrytm utav ormbett?
Oroar jag mig för mkt eller är det allvarligt?
En av distriktsveterinärerna kom ut en timme senare. Då var hästen svullen i hela mulen även höger sida.
Veterinären lyssnade på hjärta, kollade mulen och gav honom kortison sprutor.
När han lyssnat på hjärtat hörde han att hästen hade oregelbunden hjärtrytm vilket inte var så bra. Han sa att det kunde varit hjärtmuskeln som fått en smäll av giftet eller bara att hästen bara var stressad.
Är det någon som har erfarenhet av häst som fått oregelbunden hjärtrytm utav ormbett?
Oroar jag mig för mkt eller är det allvarligt?