Huggormsbett?

MadicDomino

Trådstartare
Gammelmannen på snart 11år blev huggormsbiten förra söndagen. Så pass illa att veterinärerna tror att ifall han varit inne 1h senare, så hade han inte varit vid livet nu. :cry:

Hjärtat slog ojämnt, okontaktbar, uppsvullen runt halsen och typ shippade efter luft. Han fick serum och inlagd i 4 dagar. Slutresultatet => Leverpåverkan, inflammation i hjärtmuskeln och luftstrupen... Nya prover om 14 dagar, 4 veckors total stillhet (bäras ut för att kissa å in igen...) och sen prover igen..

Så kära bukefalosare. Jag behöver solskenshistorier. :(
Någon här inne som fått sin hund huggormsbiten? Någon som har erfarenhet av serum/motgift? (Hört alldeles för mycket om dess biverkningar..)

Usch så hemskt! Har tyvärr ingen erfarenhet i ämnet. Blev han biten i L-a? Jag är livrädd för orm :crazy:

Hoppas han blir bättre snaaart! Kram!

Min hund som blir 11 år nästa månad och väger 14,5 kg, bet en gigantisk svart huggorm (1 m+) sista söndagen i maj, och blev biten tillbaka i halsen. Hon kom in till Ultuna 70 minuter efter bettet, och blev inlagd. Dagen därpå var hon nära att dö och behandlades med svindyrt serum. Hon fick stanna tre dygn på sjukhuset och var groteskt svullen när jag hämtade henne och mycket trött. På fredagen fem dagar efter ormbettet var nästan all svullnad borta, och hunden som vanligt igen. Ordinationen var fyra veckors vila till att börja med.

På fredagen veckan efter togs prover som visade utmärkta hjärtenzym-, njur- och levervärden, men hon skulle ändå hållas i stillhet två veckor till. Till saken hör att hon tio dagar efter bettet smet ut och sprang till skogs och var borta en kvart, frustrerad av bristen på motion, men det straffade sig tydligen inte.

Nu är hon helt bra, men proverna visade ju som sagt ingen påverkan till skillnad från din hund. Håller tummarna för att fyra veckors stillhet till kommer att kurera honom.

Min blandras Z (se avatar, den lurviga) blev biten i hundgården maj 2013, svullnade upp groteskt, när jag kom hem var huvudet som en fotboll. Åkte till klinik direkt och han blev inlagd med dropp och smärtlindring men behövde inte serum. Fick komma hem och mådde då verkligen inte bra men piggade på sig efter några dagar och svullnaden började gå ned. Under tre veckor skulle han vara i stillhet och han hämtade sig bra. När allt detta hände var han närmare 12 år gammal och han fick somna in senare samma år, av andra orsaker.

Gammelmannen på snart 11år blev huggormsbiten förra söndagen. Så pass illa att veterinärerna tror att ifall han varit inne 1h senare, så hade han inte varit vid livet nu. :cry:

Hjärtat slog ojämnt, okontaktbar, uppsvullen runt halsen och typ shippade efter luft. Han fick serum och inlagd i 4 dagar. Slutresultatet => Leverpåverkan, inflammation i hjärtmuskeln och luftstrupen... Nya prover om 14 dagar, 4 veckors total stillhet (bäras ut för att kissa å in igen...) och sen prover igen..

Så kära bukefalosare. Jag behöver solskenshistorier. :(
Någon här inne som fått sin hund huggormsbiten? Någon som har erfarenhet av serum/motgift? (Hört alldeles för mycket om dess biverkningar..)

Vilken otur för er! Tror att du ska vara mer orolig över hjärtinflammationen och levern än biverkningar på antiserumet. Biverkningar är väldigt ovanliga och den vanligaste, som förekommer väldigt sällan, är en allergisk chock precis när man gett serumet.

Följderna av själva ormtoxinet är mycket värre än antiserumet. Trots allt så har jag aldrig själv råkat ut för att en hund har avlidit pga huggormsbett, och då ser jag bitna hundar i stort sett dagligen under sommaren. Men visst kan det hända, det är inte att underskattas.

De flesta repar sig dock utan problem! Håller tummarna för vovven din.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka