Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Sofie_B

Trådstartare
För ungefär en vecka sedan började jag få en konstig smärta på höger sida. Det sitter strax under nyckelbenet. När jag andas in djupt så hugger det till, om jag dessutom håller en hand på området (som är ungefär 2 cm brett) så domnar jag hela vägen upp i huvudet. Svårt att förklara, men nästan så att det svartnar och jag måste kippa efter andan. När jag andas vanligt känns det inte.

Det känns nästan som att något sitter fast, som att jag vill knäcka till det på något sätt. Har dock försökt att vrida och vända och "knäcka" ryggen (ni vet, dra bak skuldrorna så att det knäcks eller vrida överkroppen åt sidan) men då blir det bara värre. Det hugger också när jag ska röra armen i stora rörelser åt sidan eller uppåt.

Jag kan inte komma på något som har hänt, så jag kan inte riktigt placera det i samband med något. Jag har aldrig känt såhär tidigare och aldrig haft problem/smärta tidigare (förutom när jag brutit något då, men det är ju en annan femma).

Jag har alltid haft en skräck för att jag ska bli "gammal" efter 25, är det nu det kommer (fyllde 26 i somras)? :nailbiting:

Tillägg; det "domnar" även om jag bara trycker, utan att andas djupt. Försökte koncentrera mig på smärtan och känna efter nu och det känns ungefär som att jag skulle sticka något rakt igenom kroppen, från nyckelbenet ut i ryggen. Smärtan hamnar då från under skuldran upp till nacken typ, så om man skulle se det från sidan som i en rak genomskärning skulle det bilda en triangel med spetsen vid nyckelbenet på framsidan om ni förstår hur jag menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag är 10 år äldre än dig och det där låter inte åldersrelaterat. Åldersrelaterade saker är mer att man blir stelare och att det tar längre tid för kroppen att återhämta sig efter någonting.

Ring och få läkartid. Det låter ju ändå som att någonting är brutet eller i alla fall skadat.
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag är 10 år äldre än dig och det där låter inte åldersrelaterat. Åldersrelaterade saker är mer att man blir stelare och att det tar längre tid för kroppen att återhämta sig efter någonting.

Ring och få läkartid. Det låter ju ändå som att någonting är brutet eller i alla fall skadat.

Jag pratade med min bror som är läkare, han var inne på att det kunde vara någon irritation i fästet för lungsäcken. Jag har nämligen gått med en luftvägskatarr i tre månader nu och att det skulle kunna ha något med det att göra.

Jag är dock tveksam. Det känns mer som att det skulle kunna vara en nerv som sitter i kläm? Eller som du säger att något är brutet, det känns ganska likt smärtan när jag bröt revbenen och sedan skrattade eller något som fick delarna att "hoppa" emot varandra. Problemet där är ju att ingenting sådär direkt har hänt, så det känns också föga troligt. Plus att jag inte tror att man kan bryta något just där?
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Alltså så har jag till och från, och har haft så länge jag minns. Jag minns t.o.m. händelser i dagisåldern, såna där jag inte nästan vågat andas alls för det gör så sjukt ont! Jag minns att jag var säker på att något bodkärl eller -åder slets sönder.

Det är riktigt obehagligt, men brukar gå om om man är lite modig och vågar andas in ordentligt en gång. Då brukar det kännas som om något brister (antagligen något som suttit i kläm som kommer loss?)

Kan nämnas att jag har astma (omedicinerad sen tio år).

Så jag gissar på din brors tolkning, för jag lever och mår bra än:p
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Alltså så har jag till och från, och har haft så länge jag minns. Jag minns t.o.m. händelser i dagisåldern, såna där jag inte nästan vågat andas alls för det gör så sjukt ont! Jag minns att jag var säker på att något bodkärl eller -åder slets sönder.

Det är riktigt obehagligt, men brukar gå om om man är lite modig och vågar andas in ordentligt en gång. Då brukar det kännas som om något brister (antagligen något som suttit i kläm som kommer loss?)

Kan nämnas att jag har astma (omedicinerad sen tio år).

Så jag gissar på din brors tolkning, för jag lever och mår bra än:p

Nej men det var väl inget svar jag ville ha! Jag vill ju veta hur man fixar det här! :p

Skämt åsido. Vad konstigt att du har haft det hela ditt liv! Har du någon gång sökt vård för det eller haft en läkare som har kollat? Vad har dom sagt i så fall?

Jag tittade nu på en bild av människokroppen (dööh, att jag inte gjort det tidigare!) och ser att det är precis där toppen på lungan sitter som jag har ont. Så kanske kan det vara det. Fast det känns ändå så skumt, för nu har jag känt mig friskare än på länge. Ja, tills det här kom då det vill säga..
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jepp, ibland strålar det ända upp i axeln på mig, liksom krampar ifall jag andas in för fort.

Jag har nåt minne av att ha frågat nån läkare för tjugo år sen. Men svaret var väl nåt i stil med: "Hö hö" och en klapp på huvudet. Så jag antog att det inte var så farligt. :D

Har ju tagit EKG för ett par år sen och alla blodprover har varit okej, så jag överlever nog.


Men om du får ett tydligt svar nån gång kan du ju meddela mig :d
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag får sådär lite överallt i bröstkorgen, helst över hjärtat (jättebra för min hypokondriska ådra...). Jag har tolkat det som en sorts låsning i musklerna runt revbenen och att det i sin tur beror på dålig hålling. Men visst är det otroligt obehagligt när det händer...
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Vid min sista revbensupphakning kändes det så, jag blev lite skraj eftersom jag är opererad i nacken så trodde jag först att det var därför det smärtade så. Men jag går regelbundet på sjukmassage och min terapeut fann upphakningen och kunde hjälpa mig den här gången. Annars har jag haft upphakningar på andra ställen, även de har ställt till det med andningen och då har jag fått hjälp genom min naprapat.
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag med! Även min pappa har så, fast det är mer utspridd smärta i hela bröstkorgen. Antingen andas man djupt en gång eller så får man andas ytligt tills det försvinner av sig själv... :cautious:
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Oftast är det muskulärt - många av mina kunder kommer och ber om att revbens- och bröstmuskulaturen ska få sig en service efter förkylningar eller längre stressperioder. :)
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag får sådär lite överallt i bröstkorgen, helst över hjärtat (jättebra för min hypokondriska ådra...). Jag har tolkat det som en sorts låsning i musklerna runt revbenen och att det i sin tur beror på dålig hålling. Men visst är det otroligt obehagligt när det händer...

Men usch, det låter inget bra! Brukar det komma och gå eller brukar det vara under en lång tid?

Klart att det kan bero på dålig hållning för min del också. Det som har förändrats för min del är att jag blev med häst igen för ungefär en månad sedan. Bekymret med det här började för lite drygt en vecka sedan. Det är klart att man belastar på ett annat sätt när man rider och håller på i stallet.

Jag har faktiskt reagerat över att jag lätt får ont i nacken när jag mockar. Att det känns som att jag vrider nacken åt höger och lägger ned huvudet lite (står alltid med höger sida vänd mot kärran och kastar skiten åt sidan så att säga). Vet inte om det kan vara det som är boven i det hela? Har aldrig hänt mig förut, trots att jag har haft fler hästar. Men det är kanske det långa uppehållet som gör att musklerna är ovana.
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Vid min sista revbensupphakning kändes det så, jag blev lite skraj eftersom jag är opererad i nacken så trodde jag först att det var därför det smärtade så. Men jag går regelbundet på sjukmassage och min terapeut fann upphakningen och kunde hjälpa mig den här gången. Annars har jag haft upphakningar på andra ställen, även de har ställt till det med andningen och då har jag fått hjälp genom min naprapat.

Usch vad läskigt, då hade jag blivit livrädd. Jag är ju liksom skraj som det är nu, trots att jag inte har gjort något med min kropp den senaste tiden.

Jag borde nog gå till en naprapat/kiropraktor (vad är egentligen skillnaden?), det är bara det att jag har lite för tight om pengar just nu.
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag med! Även min pappa har så, fast det är mer utspridd smärta i hela bröstkorgen. Antingen andas man djupt en gång eller så får man andas ytligt tills det försvinner av sig själv... :cautious:

Okej, tråkigt att höra att jag inte är ensam även om det är tröstande att höra att går över.

Hur lång tid brukar det dröja innan det går över av sig själv? Jag har försökt att andas in djupt men då händer det ingenting mer än att det gör ont. :(
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Oftast är det muskulärt - många av mina kunder kommer och ber om att revbens- och bröstmuskulaturen ska få sig en service efter förkylningar eller längre stressperioder. :)

Ja, jag tror ju det. Jag har gått med en luftrörskatarr i tre månader nu, min bror trodde att det kunde ha att göra med det.

Vad gör man åt det då? Och kan det gå över av sig självt? Hur hjälper man till på bästa sätt i så fall?
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag kan också få så ibland men oftast bara 10-15 min i sträck. Då kan jag inte röra mig alls och knappt andas, det är vansinnigt obehagligt. En gång lyckades jag googla mig till att man kan få "håll i nyckelbenet" och det är närmast sån känsla jag får. Rätt vad det är så släpper det.

*peppar peppar* så var det ett par månader sen jag kände av det sist....
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag kan också få så ibland men oftast bara 10-15 min i sträck. Då kan jag inte röra mig alls och knappt andas, det är vansinnigt obehagligt. En gång lyckades jag googla mig till att man kan få "håll i nyckelbenet" och det är närmast sån känsla jag får. Rätt vad det är så släpper det.

*peppar peppar* så var det ett par månader sen jag kände av det sist....

Hm.. Mjae, det är inte riktigt som håll för min del. Det är mer som en jätteöm punkt och när den triggas, antingen genom tryck eller genom andning så skjuter det ut smärta. Nu har jag tack och lov inte blivit knivhuggen, men jag det här känns som jag kan tänka mig att ett knivhugg känns. Jätteskumt.
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

En massör kan nog hjälpa dig att lossa det på 20-30 minuter :)

Det är kanske inte så skönt just då, men sen brukar det kännas riktigt skönt.
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

Jag borde nog gå till en naprapat/kiropraktor (vad är egentligen skillnaden?), det är bara det att jag har lite för tight om pengar just nu.
En kiropraktor fixar endast ben. Alltså knäcker allting rätt ifall det är fel.

En naprapat gör samma som en kiropraktor, fast den masserar också.

Jag slutade gå hos kiropraktor och började gå till en naprapat. Det är stor skillnad på hur man känner sig efteråt. Jag rekommenderar en naprapat.
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

En massör kan nog hjälpa dig att lossa det på 20-30 minuter :)

Det är kanske inte så skönt just då, men sen brukar det kännas riktigt skönt.

En "vanlig" massör, typ på en salong (har nämligen presentkort hos en sån) eller måste det vara någon som är lite mer kunnig på att rätta till det om blivit fel?
 
Sv: Hugg under nyckelbenet, vad kan det vara?

En kiropraktor fixar endast ben. Alltså knäcker allting rätt ifall det är fel.

En naprapat gör samma som en kiropraktor, fast den masserar också.

Jag slutade gå hos kiropraktor och började gå till en naprapat. Det är stor skillnad på hur man känner sig efteråt. Jag rekommenderar en naprapat.

Tack för klargörandet. Då låter det som att det är en naprapat jag borde gå till. Hur mycket brukar det kosta på ett ungefär? Förstår att det varierar väldigt, men så att jag har något slags hum..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 272
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp