Den stora skillnaden för mig var när jag började med hyaluronsyra. Det finns helt klart ett före och ett efter, och det är ofta jag behöver smacka på mitt hyaluronsyreserum på kroppen under den vanliga cetaphilkrämen. Nu använder jag ju T.O, så det är inte ekonomiskt självmord...
Min hud verkar, precis som
@AraSlei, tåla väldigt mycket om den bara fått tillräckligt med fukt.
Sol och allmänt väder (kyla, torr luft, blåst...) reagerar jag på, och jag tror att det faktum att jag har en rejäl luftfuktare i sovrummet också gjort sitt till.
Nu är det granactive retionid jag använder, och den är ju som bekant väldigt mild (men med minst lika bra resultat som exuviance som jag använde tidigare). Det hade kanske varit mer ekonomiskt att ha en tuffare produkt varannan dag, men jag har så svårt att skifta rutiner så det passar mig bättre att göra likadant varje kväll. (De dagar jag tvättar håret gör jag mask, alla andra kvällar har jag syratoner. Om jag inte ridit ett par timmar ute i det nålformade isregnet på Hisingen, men det är inte alls svårt att komma ihåg att låta bli syra då.
)
Det enda "starkare" jag provat är receptbelagt, och då har ju biverkningarna varit påtagliga under hela kuren. Definitivt inget för kontinuerligt bruk!
I övrigt verkar det vara väldigt personligt vad man är känslig för och inte. Jag hade jättesvårt att hitta en rengöring som fungerade innan jag provade phytomer, med med rätt produkt där har huden blivit mycket tåligare för allt annat. Annars är det mest allergier som är mitt problem (resulterar i rött kliande eller utslag), eller att jag blir allmänt obalanserad med yttorrhet och finnar. Det visar ju hur himla viktigt det är att inte bara "skaffa bra produkter" utan att hitta rätt i vad man själv behöver. Jag har numera T.O som "basmärke" när det gäller aktiva ingredienser, och har inte reagerat med ovanstående problem på en enda produkt!
Jag hakade på här, fast testar PC resist super-light. Har tre lager serum på morgonen, så det räcker med att slänga på en fuktgivande primer. Nu var jag på jakt efter SPF och något åt BB-hållet, så det kan vara en perfekt matchning.
Vägrar köpa svindyra produkter som kanske inte funkar alls för mig (så som aktiva produkter har en tendens att vara bu eller bä), så jag kommer nog prova mer PC framöver.
Mina större förpackningar brukar dessutom hinna bli dåliga innan de tar slut, så det känns ännu mer omotiverat.
Alla hudvårdsmärken med lite självaktning borde antingen ha småförpackningar eller någon form av "pengarna tillbaka-deal", då skulle åtminstone jag vara beredd att prova betydligt mer.